$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

과정 중심 평가를 위한 중학교 가정과 교수·학습과정안 개발: 생애설계 단원을 중심으로
Development of the Teaching-Learning Process Plan for Process-Based Assessment in Home Economics of Middle School: Focusing on the Life Design Unit 원문보기

韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, v.33 no.1, 2021년, pp.101 - 127  

고은미 (한국교원대학교 대학원) ,  허영선 (광산중학교) ,  채정현 (한국교원대학교 가정교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 중학교 가정과 생애설계 관련 단원을 중심으로 과정 중심 평가를 위한 교수·학습과정안을 설계·개발하고, 이를 적용하여 실행한 뒤 피드백 방안을 제안하고 참여관찰 및 면담을 통해 이 수업을 평가하는 데 있다. 학생 성찰일지, 교사의 수업일지, 참여관찰 일지, 면담, 수행과제물 등을 수집·분석하여 학생에 대한 피드백, 수업 개선을 위한 기초자료로 활용하고자 한다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 추출된 학습주제를 기반으로 개발된 교수·학습과정안은 "내가 원하는 인생을 살기 위해 나는 무엇을 해야 있는가?"라는 실천적 문제 하에 4가지 학습주제를 2차시씩 총 8차시를 개발하였다. 5가지의 평가주제로 포트폴리오를 구성하며 구술·발표, 관찰평가, 자기평가, 동료평가의 방법을 적용하였다. 둘째, 수업 과정 중 교사의 피드백, 동료 학습자 간 피드백, 결과물을 통한 피드백 방안 및 이를 기록하는 방안을 제안하였다. 셋째, 관찰일지 및 면담 등 수집된 자료 분석을 통해 수업 이후 수업 참여학생은 과정 중심 평가의 필요성을 인식하였으며, 노력하는 과정을 평가받으니 수업 참여가 높아졌고, 피드백을 통해 배움이 확장되었으며, 자신의 미래에 한걸음 나아가는 학습 성장을 경험하였다고 평가하였다. 교사는 피드백을 통한 수업이 수업 단원과 역량 함양에 적합하였으나 피드백의 어려움을 단점으로 제시하였다. 과정 중심 평가를 위해 평가에 대한 인식의 변화를 통해 온·오프라인에서 피드백이 가능한 다양한 방안과 단원과 대상을 확대한 후속연구가 필요할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to design and develop a teaching-learning process plan for process-based assessment, focusing on the unit related to life design in middle school home economics(HE: Home Economics part of 「Technology and Home Economics」), to propose a feedback plan after im...

주제어

참고문헌 (32)

  1. Back, E. M. (2018). Improvement of field application and aspect of korean language process-focused assessment. Unpublished master's thesis, Pusan National University, Pusan, Korea. 

  2. Bum, S. H., & Chae, J. H. (2008). Rubric development for performance evaluation of middle school home economics: Focusing on experiment and practice methods. Journal of Korean Home Economics Education Association, 20(3), 85-105. 

  3. Gyeonggi-du Training Institute of Education. (2017). A study on the status and improvement of performance evaluation as process-based assessment (Policy 2017-15). Suwon: Author. 

  4. Jeon, K. H. (2016). 2016 제4호 과정중심 수행평가의 방향과 과제 [Direction and tasks of process-based performance assessment (Korean Educational Development Institute Issue Paper No. CP 2016-02-4)]. Seoul: KEDI. 

  5. Kang, E. Y., & Park, M. J. (2020). Development and implementation of a process-based evaluation program on school space design: Focusing on the housing life area of home economics curriculum in middle school. Journal of Korean Home Economics Education Association, 32(4), 81-101. 

  6. Kim, J. I., & Chae, J. H. (2009). Effect of instruction for the learner-involved development of analytical rubrics on the learning motivation of middle school students: Focusing on the unit of 'housing'. Journal of Korean Home Economics Education Association, 21(1), 35-49. 

  7. Kim, J. M. (2018). Exploring the concept of course-based evaluation and the educational meaning. Korean Association for Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(20), 839-859. 

  8. Kim, K. R. (2019). A study on the instructional design for process-focused assessment in elementary art education. Unpublished master's thesis, Gyeongin National University of Education, Incheon, Korea. 

  9. Kim, M. J. (2018). A study on the usability of e-portfolio in process-based assessment. Unpublished master's thesis, Seoul National University of Education, Seoul, Korea. 

  10. Kim, N. E., & Heo, Y. S. (2019). A case study on the growth of learners through the changemaker TEMPS program. Journal of Korean Home Economics Education Association, 31(3), 91-116. 

  11. Kim, Y., & Lee, Y. S. (2010). The effect of library assisted practical problem-based home economics instruction on student's consciousness and attitude of 'life and career planning'. Journal of Korean Home Economics Education Association, 22(2), 56-74. 

  12. Korea Institute for Curriculum and Evaluation. (2017). 과정을 중시하는 수행평가 어떻게 할까요?[How do performance assessments focus on the process middle school?] (Publication No. ORM 2017-19-2). JinCheon: Author. 

  13. Korea Institute for Curriculum and Evaluation. (2018a). Improvement of school-level student evaluation system by applying process-based evaluation (Publication No. ORM 2018-39-07). JinCheon: Author. 

  14. Korea Institute for Curriculum and Evaluation. (2018b). A study on the teacher's evaluation professionalism development plan for process-based evaluation (Publication No RRE 2018-5). JinCheon: Author. 

  15. Lee, H. J., & Lee, H. J. (2007). Development of portfolio material and analysis of instruction effect: focusing on making short pants of technology and home economics subjects in middle school. Journal of Korean Home Economics Education Association, 19(1), 15-33. 

  16. Lee, J. A. (2000). The effect of portfolio assessment in high school home economics food culture the portfolio assesment is one type of performance assess. Unpublished master's thesis, Chung-Ang University, Seoul, Korea. 

  17. Lee, K. S., Yoo, T. M., & Yang, J. S. (2018). Development of process-centered performance task for curriculum.instruction.assessment alignment based on 2015 revised home economics curriculum. Journal of Korean Home Economics Education Association, 30(4), 165-185. 

  18. Lee, M. J., & Cho, J. S. (2012). Development and implementation of teaching-learning plan for 'residence and living environment' of home economics applied with portfolio assessment. Journal of Korean Home Economics Education Association, 24(3), 225-239. 

  19. Lim, Y. D., & Kim, J. (2020). Development of instructional materials for entrepreneurship education for the life and career planning unit in middle school technology and home economics. Korean Association for Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(7), 1231-1251. 

  20. Lim, Y. J., & Kim, E. J. (2019). The development and application of integrating instruction with evaluation materials for strengthening of independent living competence: Focused on technology and home economics education. Journal of Korean Home Economics Education Association, 31(3), 23-39. 

  21. Ministry of Education. (2015). A practical arts(technology and homeeconomics) / information curriculum. (Notification No. 2015-74). Sejong: Author. Retrieved from http://ncic.re.kr/mobile.dwn.ogf.inventoryList.do 

  22. Nam, S. J. (2016). Core concepts of home economics: management and planning of life-cycle. Journal of Korean Home Economics Education Association, 28(2), 51-59. 

  23. Park, S. Y. (2018). A study on the design of instruction-based instructional design with music: Focusing on the 2015 revised curriculum. Unpublished master's thesis, Chosun University, Gwangju, Korea. 

  24. Ryu, K. W., Jung, J. W., Kim, Y. S., & Kim, H. B. (2018). Understanding qualitative research methods. Seoul: Parkyoungstory. 

  25. S. B. Kim. (2018). Way to integrate curriculum-lesson-evaluation using learning-in-depth. Unpublished master's thesis, Pusan National University, Busan, Korea. 

  26. S. H. Kim. (2018). Development of clothing life education to cultivate subject competencies based on 2015 revised technology & home economics curriculum: Focusing on integration of the curriculum-class-evaluation. Journal of Korean Home Economics Education Association, 30(1), 115-128. 

  27. Seon, S. E. (2019). Development and implementation of an elementary social studies program designed by understanding by design through integration of process-focused assessment strategies. Unpublished master's thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea. 

  28. Shin, H., Ahn, S., & Kim, Y. (2017) A policy analysis on the process-based evaluation: Focusing on middle school teachers in seoul. The Journal of Curriculum and Evaluation, 20(2), 135-162. 

  29. Sim, J. S. (2018). A study on process-focused assessment based on the application of backward design: Based on the understanding of music concepts in middle school. Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul, Korea. 

  30. Song, J. I. (2019). Development and application of teaching/learning materials to math curriculum-class-evaluation-record. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Chung-Buk, Korea. 

  31. Yang, E. R. (2019). The effects of cognitive, definitive and humanistic reflux on course-based performance evaluation in english department. Unpublished master's thesis, Korea University, Seoul, Korea. 

  32. Yoo, J. E. (2018). Field application of process-based assessment. Unpublished master's thesis. Jeonju National University, Jeonbuk, Korea. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로