$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

다문화 청소년의 성취동기가 진로결정성에 미치는 영향 : 사회적 위축과 우울의 순차적 매개효과
The Effects of Achievement Motivation on Career Decision of Multicultural Adolescents: Sequential Mediating Effects of Social Withdrawal and Depression 원문보기

융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.11 no.8, 2021년, pp.100 - 108  

박동진 (한영대학교 사회복지과) ,  김송미 (명지대학교 생명윤리위원회)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 다문화 청소년의 성취동기와 진로결정성의 관계에서 사회적 위축과 우울의 순차적 매개효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 한국청소년정책연구원에서 제공하는 '다문화청소년패널조사' 8차년도 조사(2018)의 청소년 데이터를 활용하여 분석하였다. 연구결과, 첫째, 성취동기는 진로결정성에 유의한 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 성취동기와 진로결정성의 관계를 사회적 위축이 매개하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 성취동기와 진로결정성의 관계를 우울이 매개하는 것으로 나타났다. 넷째, 성취동기와 진로결정성의 관계를 사회적 위축과 우울이 순차적으로 매개하는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 토대로 하여 다문화 청소년의 진로결정성을 향상시키고, 진로를 지원하기 위한 사회적 지원방안에 대해 모색하였으며, 본 연구결과의 함의와 한계점, 후속연구에 대한 제언을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to examine the sequential mediating effects of social withdrawal and depression in the relationship between achievement motivation and career decision of multicultural adolescents. To this end, we analyzed adolescents data from the 8th year survey(2018) of the 'Multicult...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (30)

  1. Y. H. Sung. (2020). The relationship between acculturative stress and career decisiveness for multicultural youth in Korea: the mediational effect of career barriers and the moderated mediation of self-esteem, The Journal of Career Education Research, 33(1), 43-64. DOI : 10.32341/JCER.2020.03.33.1.43 

  2. H. K. Moom. (2016). The Effects of Middle School Students' Self-Efficacy and Self-Esttem on Career Preparation Behavior, Master's Thesis, Donga University. Busan. 

  3. D. E. Super. (1980). A Life-span, Life-space Approach to Career Development, Journal of Vocational Behavior, 16, 282-298. DOI : 10.1016/0001-8791(80)90056-1 

  4. J. Y. Kim & Y. H. Lee. (2019), The Trend and Issues of Research on Career Development of Multicultural Youth: Focusing on Journal Papers (2009-2019.6), The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(19), 1205-1230. DOI : 10.22251/jlcci.2019.19.19.1205 

  5. D. Tao, R. Zhang, E., Lou & R. N. Lalonde. (2018). The cultural shaping of career aspirations: Acculturation and Chinese biculturals' career identity styles. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, 50(1), 29-41. 

  6. Ministry of Government Legislation. (2021). The Korean Law Information Center. (Online). http://www.law.go.kr 

  7. S. S. Cho & S. J. Ju. (2014). A Study on the Effect of Career Exploration Mentoring Program of Ecological Systemic Perspective on the Career Maturity and School-life Maladjustment for the Children of Multi-cultural family, Journal of School Social Work, 27, 51-82. 

  8. K. L. Park. (2015). A Study on the Self-Identity of the Youth in Multicultural Families in Korea : Focused on Gwangju.Jeollanam-do Area, The Journal of Peace Studies, 16(5), 171-191. DOI : 10.14363/kaps.2015.16.5.171 

  9. C. H. Lee. (2021). The Dual Mediating Effect of Achievement Motivation and Social Withdrawal in the Relationship between Parental Support and Career Decision in Multicultural Adolescents, Journal of Social Science, 32(2), 271-289. DOI: 10.16881/jss.2021.04.32.2.271 

  10. J. S. Hyde & K. C. Kling. (2001). Women, Motivation, and Achievement, Psychology of Women Quarterly, 25(4), 364-378. DOI : 10.1111/1471-6402.00035 

  11. V. V. Busato, F. J. Prins, P. J. Elshout & C. Hamaker. (2000). Intellectualability, learning style, personality, psychology students in higher education, Personality and Individual Differences, 29, 1057-1068. DOI :10.1016/S0191-8869(99)00253-6 

  12. D. J. Park & S. M. Kim. (2020). Mediating Effect of Life Satisfaction on the Effects of Achievement Motivation on Career Decision of Multicultural Adolescents, Institute for Humanities and Social Sciences, 21(3), 267-289. DOI : 10.15818/ihss.2020.21.3.267 

  13. H. S. Jeon., J. Y. Kim & J. S. Chun. (2019). Factors Associated with Career Decision Making among Adolescents in Multicultural Families, Korean Journal of Youth Studies, 26(10), 259-290. DOI : 10.21509/KJYS.2019.10.26.10.259 

  14. K. H. Rubin, R. J. Coplan & J. C. Bowker. (2009). Social Withdrawal in Childhood. Annual Review of Psychology, 60, 141-171. DOI : 10.1146/annurev.psych.60.110707.163642 

  15. R. H. Lee, S. C. Hwang & C. M. Oh. (2020). The Dual Mediating Effect of Depression and Social Withdrawal in the Association between Acculturation Stress and Achievement Motivation among Multicultural Adolescents, Journal of School Social Work, 49. 1-24. DOI : 10.20993/jSSW.49.1 

  16. D. J. Park & S. M. Kim. (2021). The Effects of Social Withdrawal and Depression on Achievement Motivation of Multicultural Adolescents : Mediated Moderation Effect of Self-Esteem, Health & Welfare, 23(1), 29-53. DOI : 10.23948/kshw.2021.03.23.1.29 

  17. H. S. Kim. (2020). A study on the effects of multicultural adolescents' career decision-making according to their perception of the mother's Korean language competency : focusing on the mediation effect of self-esteem, social withdrawal, career barriers, Doctoral Dissertation, University of Seoul, Seoul. 

  18. N. E. Jung & W. Y. Kim. (2020), Longitudinal Study of Multi-cultural Adolescents' Changes in Career Determination Using Latent Growth Modeling-Focusing on Mother's Acculturative Stress and Adolescents' Social Atrophy, Journal of Education & Culture, 26(5), 493-517. DOI : 10.24159/joec.2020.26.5.493 

  19. B. S. Park, S. W. Bae, K. J. Park, M. K. Seo & H. J. Kim. (2017). A Structural Analysis of the Relationship between Peer Attachment, Social Withdrawal, Depression, and School Adjustment, Health and Social Welfare Review, 37(2), 72-101. DOI : 10.15709/hswr.2017.37.2.72 

  20. N. M. Hong & H. J. Park. (2017). The Mediating Effects of Social Withdrawal and Depression in the Inflence of Parents' Neglect on Multicultural Adolescents' School Adjustment, Journal of Future Social Work Research, 8(2), 125-151. 

  21. S. H. Cho & S. Y. Park. (2020), Mediating Effect of Social Withdrawal on the Adolescent's Relationship between Perceived Neighborhood Characteristics and Depression in Multicultural Families, Youth Facilities and Environment, 18(2), 81-92. 

  22. K. M. Yang, J. K. Hwang, B. R. Youn & Y. M. Jeong. (2018). Longitudinal Study on Multicultural Adolescents : General Report (Research Report 18-R14). Sejong: National Youth Policy Institute. 

  23. A. B. Yu & K. S. Yang. (1994). The Nature of Achievement Motivation in Collectivist Societies, In: U. Kim, H. C. Triandis, C. Kagitcibasi, S. C. Choi and G. Yoon Eds., Individualism and Collectivism: Theory, Methods, and Applications, Sage Publications, London, 239-250. 

  24. K. H. Lee & J. C. Han. (1997). Tool for Validation of Inventory on Career Attitute, The Journal of Career Educational Research, 8, 219-255. 

  25. S. H. Kim & K. Y. Kim. (1999). The Causal Relationship of Children's Behavior Problem and the Related Variables, Journal of Korean Home Management Association, 17(1), 155-166. 

  26. K. S. Lee, H. J. Baek, J. W. Lee & J. Y. Kim. (2011). The 2011 Annual Report of the Korean Children and Youth Panel Survey, Seoul : National Youth Policy Institute. 

  27. A. F. Hayes. (2013). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression-Based Approach, NY: The Guilford Press. 

  28. R. B. Kline. (2015). Principles and practice of structural equation modeling(4th Ed.), NY: The Guilford Press. 

  29. P. E. Shrout & N. Bolger. (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: new procedure and recommendations, Psychological methods, 7(4), 422-445. DOI : 10.1037/1082-989X.7.4.422 

  30. H. H. Lee & H. K. Song. (2020). The Effect of Multicultural Youth's Biticultural Acceptance on the Change of Achievement Motivation : Focusing Latent Growth Modeling Analysis, Proceeding of Korean Society of Computer Information Summer Conference, 28(2), 181-182 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로