$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

코로나 상황의 학교도서관 온라인 도구 활용 분석을 통한 독서교육종합지원시스템 개선에 관한 연구
A Study on the Improvement of the Comprehensive Support System for Reading Education through the Analysis of the Use of Online Tools in the School Libraries in the COVID-19 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.55 no.3, 2021년, pp.197 - 217  

강봉숙 (청주대학교 문헌정보학과)

초록

본 연구 목적은 코로나 상황 학교도서관의 온라인 도구 활용 분석을 통해 학교도서관 독서교육 플랫폼으로서 독서교육종합지원시스템 개선에 대한 시사점을 도출하는 데 있다. 초중등 교육에 온라인 도구 활용이 극대화된 코로나 상황 속 독서교육종합지원시스템의 학교도서관 교육에 대한 지원과 기여도를 분석하기 위해 코로나 이전과 이후 상황의 독서교육종합지원시스템 활용도를 비교 분석하였다. 그리고 코로나 상황 속에서 전반적 온라인 도구와 독서교육종합지원시스템의 활용도에 대한 인식을 사서교사를 대상으로 설문조사를 실시해 비교하였다. 그리고 사서교사의 자유기술 의견을 중심으로 독서교육종합지원시스템에 대한 요구사항을 분석하였다. 이를 바탕으로 독서교육종합지원시스템이 학교도서관의 온라인 플랫폼으로 기능하기 위한 시사점을 발견할 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze the utilization status of the Comprehensive Support System for Reading Education and other Online tools to draw implications for its improvement. The levels of utilization of the system before and after the COVID-19 were compared, in order to analyze the degre...

주제어

표/그림 (18)

참고문헌 (25)

  1. Park, Sora & Lee, Mihwa (2021). A study on the development of school library mobile app service based on user experience. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 32(2), 49-67. 

  2. Park, Yang-Ha (2016). A study on the book recommendation standards of book-curation service for school library. Journal of Korean Library and Information Science Society, 47(1), 279-303. 

  3. Park, Jung-Min (2019). A Study on Utilization of Comprehensive Support System for Reading Education. Master's thesis, Graduate School of Education Chung-ang University, Major in Education of Library and Information Science. 

  4. Byun, Woo-Yeoul (2010). A study on the components of web-based reading education system. Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(1), 295-318. 

  5. Song, Gi-Ho (2008). The analyses of relationships between curricula and union catalog of digital library system. Journal of the Korean Library and Information Science, 42(4), 55-72. 

  6. Im, Yu-Mi (2012). A Study on the Usability Evaluation of Comprehensive Reading Education Support System Website. Master's thesis, Graduate School of Education Kongju National University, Major in Education of Library and Information Science. 

  7. Jung, Young mi & Kang, Bong-Suk (2020). A study on improving of access to school library collection through high school students' DLS search behavior analysis. Journal of Korean Library and Information Science Society, 51(2), 355-379. 

  8. Korea Education And Research Information Service. Education Statistics Service. Available: https://kess.kedi.re.kr 

  9. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Seoul Comprehensive Support System for Reading Education. Available: http://reading.ssem.or.kr 

  10. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Pusan Comprehensive Support System for Reading Education. Available: http://reading.pen.go.kr 

  11. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Daegu Comprehensive Support System for Reading Education. Available: https://reading.edunavi.kr 

  12. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Incheon Comprehensive Support System for Reading Education. Available: http://book.ice.go.kr 

  13. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Gwangju Comprehensive Support System for Reading Education. Available: http://book.gen.go.kr 

  14. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Daejeon Comprehensive Support System for Reading Education. Available: http://reading.edurang.net 

  15. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Ulsan Comprehensive Support System for Reading Education. Available: https://reading.ulsanedu.kr 

  16. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Sejong Comprehensive Support System for Reading Education. Available: https://reading.sje.go.kr 

  17. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Gyeonggi Comprehensive Support System for Reading Education. Available: https://reading.gglec.go.kr 

  18. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Kangwon Comprehensive Support System for Reading Education. Available: http://reading.gweduone.net 

  19. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Chungbuk Comprehensive Support System for Reading Education. Available: http://reading.cbe.go.kr 

  20. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Chungnam Comprehensive Support System for Reading Education. Available: http://reading.edus.or.kr 

  21. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Jeonbuk Comprehensive Support System for Reading Education. Available: https://reading.jbedu.kr 

  22. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Jeonnam Comprehensive Support System for Reading Education. Available: https://reading.jnei.go.kr 

  23. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Gyeongbuk Comprehensive Support System for Reading Education. Available: http://reading.gyo6.net 

  24. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Gyeongnam Comprehensive Support System for Reading Education. Available: http://reading.gne.go.kr 

  25. KERIS and MINISTRY OF EDUCATION. Jeju Comprehensive Support System for Reading Education. Available: https://reading.jje.go.kr 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로