$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

엔트리 파이썬을 활용한 프로그래밍 학습이 초등학생의 논리적 사고력에 미치는 영향
The effects of Programming Learning Using Entry Python on Elementary School Students' Logical Thinking Ability 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.25 no.4, 2021년, pp.603 - 610  

정인재 (서울쌍문초등학교) ,  전석주 (서울교육대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

최근 SW교육 방법의 일환으로 초등학교 모든 실과교과서에서 엔트리 사이트를 활용하고 있다. 하지만 모두 블록형 프로그래밍 언어를 학습하고 있어 일상생활에서 활용할 수 있는 프로그램을 제작하는데 어려움이 있다. 본 연구는 엔트리 파이썬으로 프로그래밍을 학습하는 것이 초등학생의 논리적 사고력과 프로그래밍 흥미도에 미치는 영향에 관한 연구이다. 총 8차시의 수업 전과 후 논리적 사고력 검사와 프로그래밍 흥미도 검사를 진행하였다. 수업 전, 후 논리적 사고력 점수가 평균 6.6점에서 9.4점으로 상승하였으며 프로그래밍 흥미도 또한 평균 46.7점에서 59.1점으로 상승하였다. 이를 통해 엔트리 파이썬을 활용한 프로그래밍 학습이 초등학생의 논리적 사고력 및 프로그래밍 흥미도 증진에 유의미하다는 결과를 얻었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As part of recent SW education methods, entry sites have been used in all practical textbooks in elementary schools. However, they are all learning block-type programming languages, making it difficult to produce programs that can be used in everyday life. This study is a study on the effects of lea...

주제어

참고문헌 (21)

  1. Bongseok Jang, Sohee Yoon(2020). The Meta-Analysis on Effects of Education of Python for Elementary School Students. Journal of The Korean Society of Industry Convergence, 18(5), 97-101. 

  2. Dongman Kim, Taewuk Lee(2017). Enhancement Method of the Procedural Thinking Ability through Universal Programming Language Utilizing Entry. The Korean Association Of Computer Education, 21(2), 131-134. 

  3. Gunbatar, M. S., & Turan, B. (2019). The Effect of Block-Based Programming on the Computational Thinking Skills of Middle School Students. Online Submission, 2, 335-339. 

  4. Hangseop Choi(2018). Analysis of the characteristics of social change in the era of the 4th industrial revolution for future education prospects. KEDI Research Report, 1-77. 

  5. Heeok Heo, Jeonghee Seo(2018). Future Directions of Korean Teacher Education in SW Education Through the Review of International Cases. Journal of Educational Technology, 34(3), 711-743. 

  6. Hyunbae Kim(2019). Comparisons of Information Education Curriculum and Contents of Local Textbooks at Elementary Schools in Korea and China. Journal of The Korean Association of Information Education, 23(3), 237-244. 

  7. Inhelder, B., Piaget, J.(1958). The growth of logical thinking from childhood to adolescence: An essay on the construction of formal operational structures (Vol. 22). Psychology Press. 

  8. Inhwan Yoo(2018). The Design of SW Education for Elementary School Using Python and Robots. Journal of The Korean Association of Information Education, 9(1), 149-155. 

  9. Jaeeun Kwon(2004). Development and Application of the Teaching Method for Programming Language Education. Master dissertation, Major in Computer Education, Graduate School of Education Andong National University. 

  10. Jeongah Kim, Minkyu Kim, Youngmin Kim, Hyejin Ryu, Jonghun Kim(2019). Effect of data visualization education with using Python on dcomputational thinking of six grade in elementary. Journal of The Korean Association of Information Education, 23(3), 197-206. 

  11. Kyusung Jung(1998). Proposal to Modify GALT for Measuring the Degree of Formation of Positional Thinking Ability of Elementary School Learners. Master dissertation, Major in Elementary School Science Education, Graduate School of Korea National University of Education Chungbuk. 

  12. McClelland, D. C.(1973). Testing for competence rather than for intelligence. American psychologist, 28(1), 1. 

  13. Ministry of Education(2015). 2015 Revised Curriculum General Commentary. 

  14. Ministry of Education(2015). 2015 Revised Practical Course/Information Science Curriculum. 

  15. Mirabile, R. J.(1997). Everything you wanted to know about competency modeling. Training & development, 51(8), 73-78. 

  16. Miye Moon, Kapsu Kim(2018). Python programming education for elementary school students. Journal of The Korean Association of Information Education, 9(1), 33-41. 

  17. Prahalad, C. K., Hamel, G.(1997). The core competence of the corporation. In strategic business planning/strategic business management, 969-987. 

  18. Rychen, D. S. E., & Salganik, L. H. E. (2001). Defining and selecting key competencies. hogrefe & huber publishers. 

  19. Saez-Lopez, J. M., del Olmo-Munoz, J., Gonzalez-Calero, J. A., & Cozar-Gutierrez, R. (2020). Exploring the Effect of Training in Visual Block Programming for Preservice Teachers. Multimodal Technologies and Interaction, 4(3), 65. 

  20. Saritepeci, M., & Durak, H. (2017). Analyzing the effect of block and robotic coding activities on computational thinking in programming education. Educational research and practice, 490-501. 

  21. Uisung Song, Hwakyung Rim(2021). The Necessity of an Elementary School Information Curriculum based on the Analysis of Overseas SW and AI Education. Journal of The Korean Association of Information Education, 25(2), 301-308. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로