$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

개방형 문제해결학습이 초등학생들의 수학적 창의성 및 수학적 태도에 미치는 영향
The Effects of Open-Ended Mathematical Problem Solving Learning on Mathematical Creativity and Attitudes of Elementary Students 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.35 no.3, 2021년, pp.277 - 293  

서영민 (서울문덕초등학교) ,  박만구 (서울교육대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 초등학생을 대상으로 개방형 문제해결학습을 진행하였을 때 학생들의 수학적 창의성과 수학적 태도에 대해 어떤 영향을 미치는지 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 서울 시내 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 9차시의 개방형 문제해결학습을 진행한 뒤 I-STATistics를 활용하여 사전 사후 t-검정하여 결과를 분석하였다. 연구 결과, 개방형 문제해결학습은 수학적 창의성 신장에 효과가 있었고, 특히 창의성의 하위 요소인 유창성에는 유의미한 결과가 없었지만, 융통성, 독창성 신장에 효과가 있었다. 또한, 개방형 문제해결학습은 수학적 태도 향상에 도움이 되며 특히 하위 요인 중 수학적 태도, 인정욕구, 동기 향상에 효과가 있었다. 그리고 개방형 문제해결학습에서 학생들은 다양한 반응을 공유하고 생각을 확장할 수 있었다. 연구 결과를 토대로 학교 현장에서 개방형 수학 문제해결을 활용을 위한 양질의 자료 개발 및 교사 연수를 지속할 필요가 있음을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to find out how problem solving learning with open-ended mathematics problems for elementary school students affects their mathematical creativity and mathematical attitudes. To this end, 9 problem solving lessons with open-ended mathematics problems were conducted for ...

주제어

표/그림 (16)

참고문헌 (32)

  1. Kang, W., & Baek, S. Y. (1998). The theory of elementary mathematics education. Seoul: DongMyungSa. 

  2. Ko, H. K. et. al. (2015). A study on the survey analysis of mathematics learning and improvement the situations. Korea Foundation for Science and Creativity Research Report. 

  3. Ministry of Education (2020). Mathematics 6-1. Seoul: Visang Education Co., Ltd. 

  4. Kwon, O. N, Park, J. S., & Park, J. H. (2005). Cultivating mathematical creativity through open-ended approaches: Development of a program and effectiveness analysis. The Mathematical Education, 44(2), 307-323. 

  5. Kim, D. Y. (2011). A survey analysis and recognition on the descriptive assessment in elementary mathematics education. Unpublished master's thesis at Seoul National Graduate School of Education. 

  6. Kim, M. S. (2009). Analysis on the creative responses of elementary student in open-ended problem solving lessons in mathematics. Unpublished master's thesis at Gyeongin National Graduate School of Education. 

  7. Kim, M. K, Lee, J. H. (2019). A study on the posing ability of open-ended problem and metacognition of mathematically gifted elementary students. The Journal of the Korean Society for Gifted and Talented , 17(4), 5-30. 

  8. Kim, S. J, Kwon, Y, M, & Bae, J, S. (2010). The Effects of Open-ended Problems on Mathematical Creativity and Brain Function. Korean Society of Elementary Mathematics Education, 14(3), 723-744. 

  9. Kim, E. K. (2019). A study on mathematical creativity focused on the using open-ended problem tasks. Unpublished master's thesis at Cheongju National Graduate School of Education. 

  10. Do, J. W., & Paik, S. Y. (2019). Analysis of characteristics from meta-affect viewpoint on problem-solving activities of mathematically gifted children. The Mathematical Education, 58(4), 519-530. 

  11. Moon, S. K. (2000). The effects of open-ended on the problem solving ability and beliefs. Unpublished master's thesis at Korea National University of Education 

  12. Moon, E. H. (2017). The effects of Informal statistical inference activities on the mathematical creativity and attitude of mathematically gifted elementary students. Unpublished master's thesis at Seoul National Graduate School of Education. 

  13. Park, K. M. et al. (2015). A study on the revised mathematics course curriculum II. Seoul: Korea Foundation for the Advanced of Science and Creativity. 

  14. Park, M. G. (2015). An analysis on the perceptions of mathematical creativity of preservice elementary school teachers. Journal of Education of Primary School Mathematics, 19(1), 81-105. 

  15. Song, S. H. (1998). Study on the measurement and selection of the mathematically giftedness. Unpublished dissertation at Graduate School of Seoul National University. 

  16. Lee, D. H. (2014). A study on the measurement in mathematical creativity using multiple solution tasks. School Mathematics, 16(1), 1-17. 

  17. Lee, Y. I. (2015). Analysis of the mathematical thinking of fifth-grade students in the open-ended problems solving class. Unpublished master's thesis at Gyeongin National Graduate School of Education. 

  18. Lee, H. S. (2009). The development of open-ended problems and analysis of application for performance assessment of elementary school mathematics: Focused on 5th and 6th Graders. Unpublished master's thesis at Gongju National Graduate School of Education. 

  19. Cheon, M. S. (2014). Development of open-ended problems for the mathematics assessment of 5th grade students in elementary school. Unpublished master's thesis at Gyeongin National Graduate School of Education. 

  20. Choi, J. M. (2017). Effects of mathematics reading discussion on mathematical creativity and achievements in elementary school. Unpublished master's thesis at Seoul National Graduate School of Education. 

  21. Ha, S, H., & Lee, K, H. (2014). A study on the Leikin's method of measuring mathematical creativity. Korean Society of Elementary Mathematics Education, 18(1), 83-103. 

  22. Hwang, D. J. (2005). A study on the development and scoring method of mathematical creativity and problem-solving ability tests to improve the validity of mathematically gifted identification. Unpublished master's thesis at Dankook University Graduate School. 

  23. Noda Nobuhiko (1984). Mathematics of mathematics. Mathematics Individual Guide. Tokyo: Meiji Books, Showa 59. 

  24. Kozo Tsubota (1993). Arithmetic investigating guidance by the Department of Mathematics Arithmetic Open Soap Roach. Toyokan Publishing Co., Ltd. 

  25. Aiken, L. R. (1970). Attitudes toward mathematics. Review of Educational Research, 40(4), 551-596. 

  26. Becjer, J. P., & Shimada, S. (1997). The open-ended approach: A new proposal for teaching mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. 

  27. Leikin, R. (2009). Exploring mathematical creativity using multiple solution tasks. In R. Leikin, A. Berman, & B. Koichu (Eds), Creativity in mathematics and the education of gifted students (pp. 161-168). Rotterdam: Sense Publishers. 

  28. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author. 

  29. OECD (2005). Formative assessment improving learning in secondary classrooms. The Centre for Educational Research and Innovation. 

  30. Sawada, T. (1997). Developing lesson plans. In J. Becker & S. Shimada (Eds.), The open-ended approach: A new proposal for teaching mathematics (pp. 1-9). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. 

  31. Torrance, E. P. (1974). Torrance tests of creative thinking. Bensenville. IL: Scholastic Testing Service. 

  32. Torrance, E. P. (1995). Insights about creativity: Questioned, rejected, ridiculed, ignored. Educational Psychology Review, 7(1), 313-322. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로