$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

발달장애인 미술교육 현장종사자의 경험에 관한 내러티브 탐구
Narrative Inquiry on the Experiences of Field Workers in Art Education for the Developmental Disabled 원문보기

융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.11 no.10, 2021년, pp.277 - 292  

조민주 (국민대학교 교육대학원) ,  허윤정 (국민대학교 미술학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 발달장애인 현장종사자들이 현장에서 어떤 경험을 하고 있으며 그 경험이 가진 의미는 무엇인지를 알아보기 위해 발달장애인 미술교육 현장종사자 5인의 심층 면담을 통해 질적 연구로써 Clandinin과 Connelly가 제시한 내러티브 탐구를 수행하였다. 연구 목적에 따라 개인의 교육경험을 통해 생기는 개인적 내러티브, 그들이 속한 문화적, 사회적 내러티브, 교육기관인 학교, 복지관, 아동방문미술교육기관의 제도적 내러티브를 살펴보았다. 본 연구는 아동기부터 성인기까지의 발달장애인 미술교육 연구에 이바지하는 기초자료로 의미가 있으며 현장종사자들이 제시한 발달장애인 미술교육의 방향을 통해 논의가 확장되길 제언한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study explores the narrative presented by Clandinin and Connelly as a qualitative study through in-depth interviews with five field workers in art education with developmental disabilities in order to find out what kind of experiences the field workers with developmental disabilities have in th...

주제어

표/그림 (10)

참고문헌 (16)

  1. N Medical information. (2021.7). Developmental disability. SNUH (Online). http://www.snuh.org/health/nMedInfo/nView.do?categoryDIS&medidAA000618 

  2. K. S. Byun. (2018). Special Education Interventions for Students with Developmental Disabilities. Goyang : Community. 

  3. Ministry of Health and Welfare. (2019). Act on Guarantee and Support for Rights of Persons with Developmental Disabilities. [Act No. 16736]. (Online). https://www.law.go.kr/%EB%B2%95%EB%A0%B9/%EB%B0%9C%EB%8B%AC%EC%9E%A5%EC%95%A0%EC%9D%B8%EA%B6%8C%EB%A6%AC%EB%B3%B4%EC%9E%A5%EB%B0%8F%EC%A7%80%EC%9B%90%EC%97%90%EA%B4%80%ED%95%9C%EB%B2%95%EB%A5%A0 

  4. E. M. Lee. (2001). Request for support of teachers in charge of integrated art classes for children with disabilities: Focusing on public elementary schools in Seoul. Master's thesis. Ewha Womans University, Seoul. 

  5. I. G. Kim. (2017). Thinking of cultural welfare for the developmentally disabled: from management to life. Korea Arts & Culture Education Service (Online). https://arte365.kr/?p62413 

  6. M. H. Jeon & O. S. Choi. (1998). The effect of group art therapy on the self-esteem and social adaptability of adolescents. Art Therapy Research, 5(1), 75-90. 

  7. Korean Cultural Arts Center for the Disabled (2019). A survey and analysis of cultural and artistic activities for the disabled. KOREA Disability Art & CULTURE Center (Online). http://www.i-eum.or.kr/board/read?boardManagementNo1&boardNo122&searchCategory&page1&searchTypetotal&searchWord%EC%8B%A4%ED%83%9C%EC%A1%B0%EC %82%AC&level2&menuNo2 

  8. Ministry of Health and Welfare, Ministry of Education, Ministry of Employment and Labor (2018). Comprehensive measures for each life cycle of the developmentally disabled. SSN (Online). http://www.s-win.or.kr/ 

  9. K. J. Han. (1997). Children's Art and Special Children's Art. Seoul : History of Education and Science. 

  10. S. D. Lee et al. (2013). Understanding and method of art education. Seoul : Yekyung. 

  11. E. H. Park. (2004). Art education for children with disabilities. Seoul : Hakjisa. 

  12. D. J. Clandinin & F. M. Connelly. (2000). Narrative inquiry: Experience and Story in Qualitative Research. San Francisco, CA : Jossey-Bass Publishers. 

  13. J. S. Yeom. (2002). Concepts, Procedures, and Dilemmas of Narrative Inquiry in Educational Research. Educational Anthropology Research, 6(1), 119-140. 

  14. Y. S. Hong. (2016). Narrative Exploration (Advanced Course). Fall Conference of the Korean Society for Qualitative Exploration Workshop C Resource Book, 1-32. 

  15. J. M. Johnson. (1987). The body in the mind: The bodily basis of meaning, imagination, and reason. Chicago : University of Chicago Press. 

  16. D. J. Clandinin. (2007). Handbook of Narrative Inquiry: Mapping a Methodology. Thousand Oaks, CA.: Sage Publications. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로