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VISSIM을 활용한 도심 지하도로 연결로 위험도 산정을 위한 기초연구 : 분·합류부 기준 특성 비교
Preliminary Study for Risk Assessment Estimation of Urban Underground Connect Section Using VISSIM : Comparison of Characteristics Based on Diverge/Merge 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.20 no.5, 2021년, pp.59 - 74  

박상현 ((주)내일이엔시 도로교통안전연구소) ,  이진각 ((주)내일이엔시 도로교통안전연구소) ,  양충헌 (한국건설기술연구원 인프라안전연구본부) ,  김진국 (한국건설기술연구원 인프라안전연구본부)

초록
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국내 도로공간은 평면적 공간 분배의 한계점에 다다르고 있으며, 점점 지하공간의 개발을 통한 입체적 공간 분배의 중요성이 대두되고 있다. 이에 본 연구에서는 지상도로와 지하도로의 연계에 있어 서로 다른 두 교통흐름을 안전하게 유도할 수 있는 교통제어 방안에 대한 연구를 수행하였다. VISSIM을 통해 지하도로 내 분·합류부가 존재할 경우의 본선 용량대비 적정 유출·입 교통량을 산출하였으며, 상충 수 분석을 통해 지하도로 내 안전을 위한 적정 교통량 제어수준을 분석하였고, 지상도로의 지·정체 시나리오 분석을 통해 지상부 지·정체 수준에 따른 지하도로 내 위험도 수준에 대한 기초연구를 수행하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The domestic road space is reaching the limit of planar space distribution, and Increasingly, the importance of three-dimensional space distribution through the development of underground space. therefore, In this study, a study was conducted on a traffic control method that can safely induce two di...

주제어

참고문헌 (15)

  1. Jeong S. H. and Yoon S. P.(2013), "Recent domestic and overseas cases and prospects of deep underground space development," Construction Technology Ssangyong, vol. 69, pp.28-44. 

  2. Kim H. S.(2009), A Study on Time and Space Variation of Traffic Flow Characteristics on a Merge Influence Section in Uninterrupted Facility, Ph.D. Dissertation, Hanyang University. 

  3. Kim S. K. and Kim Y. C.(2006), "Analysis of Transition Flow Characteristics by Lane at Merging Area with a View of Time and Space," Proceedings of the KOR-KST Conference, vol. 53, pp.421-430. 

  4. Kim S. M., Lee Y. R., Kim J. T. and Cho Y. B.(2020), "Study of the Design Distance between the Median Entrance of Underground Highway and Adjacent Major Access Points in Metropolitan Areas," International Journal of Highway Engineering, vol. 22, no. 3, pp.93-102. 

  5. Kim W. C.(2018), "A Case Study of Traffic Research using VISSIM," Chung Nam Open Journal of Chung Nam Institute, vol. 82, pp.29-39. 

  6. Korea Expressway Corporation Research Institute(2017), A study on Line Marking at Tunnel and Bridge of Expressway, p.46. 

  7. Lee H. S., Jung Y. J., Kim Y. C. and Kim D. H.(2008), "A Development of Macroscopic Simulation Model for Interrupted Flow using Shockwave," Journal of Korean Society of Transportation, vol. 26, no. 1, pp.191-201. 

  8. Lee K. Y., Roh C. G., Son B. S. and Chung J. H.(2009), "Analysis on Propagation of Highway Traffic Flow Turbulence at Entrance-Ramp Junctions," Journal of Civil and Environmental Engineering Research, vol. 29, no. 2D, pp.167-173. 

  9. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(MOLIT)(2013), Highway Capacity Manual. 

  10. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(MOLIT)(2016), Urban Underground Design Guideline. 

  11. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(MOLIT)(2020), Explanation of Rules about the Road Structure & Facilities Standards. 

  12. Park J. B., Lee S. J., Kang J. K. and Kim I. H.(2007), "A Study on Improvement of Design Method for Freeway Diverging Areas," Journal of Korean Society of Transportation, vol. 25, no. 94, pp.23-35. 

  13. Park S. H., Lee J. K., Yang C. H., Lee J. and Kang Y. K.(2021), "A Case Study on the Design Element of Urban Underground Connect Section Based on Traffic Simulation," International Journal of Highway Engineering, vol. 23, no. 2, pp.129-136. 

  14. Wiedemann R.(1974), Simulation des Strassenverkehrsflusses. Schriftenreihe des Instituts fur Verkehrswesen der Universitat Karlsruhe, Band 8, Karlsruhe, Germany. 

  15. Yang C. H. and Son Y. T.(2008), "Studies on Determining Optimal Downstream Loop Detector Location on Freeway Merging Section," International Journal of Highway Engineering, vol. 10, no. 1, pp.221-227. 

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