$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

정보시스템품질이 기술수용모형과 사용자의도에 관한 연구
Effects of Information System Quality on the Technology Acceptance Model and User Intention 원문보기

한국산업정보학회논문지 = Journal of the Korea Industrial Information Systems Research, v.26 no.5, 2021년, pp.21 - 35  

박상현 (우송대학교 혁신공유대학 사업단) ,  이정은 (동의대학교 회계학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 정보시스템품질요인이 기술수용모형과 사용자의도에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보기 위해 정보시스템품질을 시스템, 정보, 서비스에 보안성을 포함하여 최근 대두되고 있는 IT보안의 중요성도 정보시스템품질의 요인으로 보았다. 이러한 정보시스템품질이 기술수용모형과 사용자의도에 어떠한 영향을 미치는지를 검정하기 위해, 기술수용모형은 인지된 유용성과 인지된 용이성으로 구분하였고, 사용자의도는 사용자가 수용의도만 가지고 있는지 활용의도도 있는지 구분함으로써 확장된 정보시스템에 대한 연구를 진행하였다. 연구의 결과를 요약하면, 첫째, 정보시스템품질요인이 기술수용모형에 유의한 영향을 미칠 것이라는 가설은 부분채택되었다. 서비스품질은 인지된 유용성에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 둘째, 기술수용모형은 사용자의도에 유의한 영향을 미칠 것이라는 가설은 모두 채택되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, in order to find out how the quality factors of information system affected the technology acceptance model and user intention, the importance of IT security which had been recently emerged by including the security in the system, information and service is considered as the factors o...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (30)

  1. Baek, J. G. (2003). Study on the Quality of Information System affecting the User Satisfaction of ERP Systems in SMEs, Master Thesis, Cheong-Ju University, Cheong-Ju, Korea. 

  2. Baek, M. J. (2010). A Study on the Effect of Information Ethics on the Performance of Information Security in Organization, Doctor Thesis, Dankook University, Seoul, Korea. 

  3. Cho, D. H. and Lee, Y. J. (2019). Factors that Affect User Satisfaction toward Continuous Usage of AI Speakers - Focusing on The Mediation Effect of Emotional Attachment -,Journal of Korea Design Forum, 24(2), 87-100. 

  4. Choi, K. O. and Lee, H. R. (2018). A study on the continuous use intention of flight search mobile applications -The moderating role of social influence-, International J ournal of Tourism and Hospitality Research, 32(9), 123-137. 

  5. Davis, F. D. (1989). Perceived Usefuless, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology, MIS Quarterly, 13, 319-340. 

  6. DeLone W. H. and McLean, M. H. (1992), information system success: the quest for the dependent variable, Information Systems Research, 60-95. 

  7. Eriksson, K. and Nilsson, D. (2007). Determinants of the continued use of self-service technology: The case of Internet banking, Technovation, 27(4), 159-167. 

  8. Jang, M. B. and Jung, H. Y. (2007). A Study on the Effect of Information Quality on the usage of ERP system, Journal of the Korea Society of Computer and Information, 12(6), 279-286. 

  9. Jeon, H. A, Kim, K. A. and Kim, S. H. (2018). The Effects of Customer's Relational Benefits on Continuous Usage Intentionof Technology-Based Self-Service: Focusing on Types of Technology-Based Self-Service, Journal of Marketing Management Research, 23(1), 27-49. 

  10. Jo, H. and Park, S. S. (2012). Success Factors of SNS(Social Network Service) from the Perspective of Information System, Journal of KIIT, 10(10), 121-127. 

  11. Jo, H., Kim, S. H. and Lee, S. K. (2011). A study on the success factors of EDI information system: Focused on medical industry, Journal of the Korean Data And Information Science Sociability, 22(2), 323-333. 

  12. Joe S. S. and Ju, R. (2021). The Effects of Convenience on Perception of Academic Achievement in Online Learning Environments: Focusing on the Multiple Mediating Effects of Ease of Use, Usefulness, and Learning Satisfaction, The Journal of Yeolin Education 29(3), 225-246. 

  13. Jung, H. M. and Jo, W. G.(2011). The effect of Perceived usefulness and Perceived easy of use on Web Based Distance Learning : Focused on Korean High School Students, The e-Business Studies, 12(2), 255-272. 

  14. Kim, B. G. (2010). A Stduy of the Relationship among ERP System Service Quality, System Quality, User Satisfaction, Job Satisfaction and Job Performance, Master Thesis, Chung-Ang University, Seoul, Korea. 

  15. Kim, B. G., Lee, B. G. and Yoon, I. K. (2020). A Study on the Acceptance Intention and Usage Behavior of Blockchain Technology : From the Perspective of Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, Journal Inflammation Technology Application and Management. 27(3), 1-18. 

  16. Kim, M. C. and Kim, J. D. (2004). The Effects of a Fit Between Contingency factors and Information Characteristics of ERP system on Performance, Korean Journal of Business Administration, 17(4), 1653-1671. 

  17. Kim, S. T., Jun, M. S. and Park, D. W. (2008). A Study on the Security Assessment for Information System Risk Management and Budget Management, Proceedings of the Korea Society of Computer Information Conference, 16(1), 69-77. 

  18. Lee, J. E. (2019). A Study on the Effect of ERP System Quality on Job Efficiency, Decision Making Efficiency and System Utilization, Korean Journal of Business Administration,. 32(12), 2241-2259. 

  19. Lee, J. H., Sung, B. C. and Kim, H. S. (2005).The Relationship of ERP System Internal Control and Quality Factors, Korean Computers and Accounting Review, 3(2), 5-29. 

  20. Lee, J. S. and Jang, S. Y.(2003). Users' Acceptance of Information Systems in Extended Technology Acceptance Model, Korean management review, 32(5), 1415-1451. 

  21. Legris, P., Ingham, J. and Collerette, P. (2003). Why do people use information technology? A critical review of the technology acceptance model, Information and Management, 40(3), 191-204. 

  22. Lim, S. Y. (2021). A Study on the Effect of YouTube Food-Related Information Quality and Personalization Service on Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and Intention to Continuous Use-Focused on University Student, Journal of Foodservice Management Society of Korea, 24(3), 247-273. 

  23. Myers, B. L., Kappelman, L. A. and Prybutok, V. R. (1997). A Comprehensive Model for Assessing the Quality and Productivity of the Information Systems Function: Toward a Theory for Information Systems Assessment, Information Resources Management Journal (IRMJ), 10(1), 6-25. 

  24. Park, J. S. (2018). A Study on Difference of Consumer Knowledge and Underlying Technology Perception on Introduction of Blockchain Based Transaction Authentication Technology, Doctor Thesis Chung-Ang University, Seoul, Korea. 

  25. Pitt, L. F. Watson, R. T. and Kavan, C. B. (1995). Service quality : a measure of information systems effectiveness, MIS Quarterly, 19(2), 173-187. 

  26. Plouffe, C. R., Hulland, J. S. and Vandenbosch, M. (2001). Richness versus Parsimony in Modeling Technology Adoption Decisions: Understanding Merchant Adoption of a Smart Card-based Payment System, Information Systems Research, 12(2), 208-222. 

  27. Seddon, P. B. (1997). A reverification and extension of the DeLone and -McLean, model of IS success, Information System Research, 8(3), 240-253. 

  28. Thong, J. Y. L., Hong, S. J. and Tam, K. Y. (2006). The effects of post-adoption beliefs on the expectation-confirmation model for information technology continuance, International Journal of Human-Computer Studies, 64(9),.799-810. 

  29. Venkatesh, V. and Davis, F. D. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies, Management science, 46(2), 186-204. 

  30. Yi, J. Y. and Han, M. J. (2020). Exploratory Study on Searching for Factors Associated with Intention of Continuous Use and Intention of Distribution of YouTube Medical Information, Advertising Research, 126, 80-109. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로