$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

교육 환경이 훈련생 만족도에 미치는 영향 :미용 직업 훈련기관을 중심으로
Effect of Educational Environment on Trainee Satisfaction : Focused on Beauty Vocational Training Institutions 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.12 no.10, 2021년, pp.265 - 275  

김보경 (한성대학교 스마트융합컨설팅) ,  유연우 (한성대학교 스마트융합컨설팅학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 미용 직업훈련 기관의 훈련생을 대상으로 교육 환경이 만족도에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 선행 연구의 문헌을 고찰하여 이론적인 개념의 정립과 교육 환경의 변수들을 파악하여 훈련생 만족도에 미치는 영향을 검증하고자 연구의 모형과 연구 가설을 설정, 설문지를 통한 실증분석을 하였다. 서울 경기지역 미용 훈련생 180여 명을 대상으로 설문 수집을 진행하였으며 수집된 자료는 AMOS 22.0을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과 첫째, 교육 환경은 NCS 교육 방법과 강사 역량에 유의한 정의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 둘째, NCS 교육 방법은 훈련생 만족도에 부의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 강사의 역량 부분에서는 훈련생 만족도에 유의미한 정의 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 연구 결과를 바탕으로 시사점과 한계점을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to examine the effect of educational environment on satisfaction among trainees of beauty vocational training institutions. By examining the literature of previous studies, the research model and research hypothesis were established, and empirical analysis was conducted...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (25)

  1. B. L. Yeun. (2017). Yoo Sang-joon, CEO of Uncreated Co., Ltd., Promoting the establishment of a four-year hair academy to foster the world's best hair professionals. Edaily[Online]. https://www.edaily.co.kr/news/read?newsId02453446615934168&mediaCodeNo257&O utLnkChkY. 

  2. D. K Kim. (2017). Prospects for Future Jobs in the Fourth Industrial Revolution. Eumsung : KEIS. 

  3. J. R. Park. (2014). The effect recommended on Satisfaction of a vocation training educational program relation for the cosmetic. Master's dissertation, Nambu University, Gwangju. 

  4. J. W. Lee. (2013). Effects of education service and educational environment of culinary vocational training institutes on satisfaction and recommendation intention of trainees : focusing on Busan and Gyeongnam area. Masters dissertation, Dongui University, Busan. 

  5. J. M. Lee. (2017). A Study on the Characteristics of Consulting Firms and the Effect of Consultant Qualities on Consulting Acceptance Intention: A Comparative Center of Management Consulting and IT Consulting. Master's dissertation. Hansung University, Seoul. 

  6. P. Berger & J. Nevhaus. (1977). To Empower Peopl : the role of mediating structures in public policy, Washington D.C, AEI. 

  7. J. P. Kim, B. H. Lee, Y. H Lee & S. W. Hong. (2016). NCS-based teaching method. Seoul, Yang Seowon. 

  8. W. J. Kim. (2016). Understanding NCS Policy for Competency-Driven Society. Seoul : Korea Research Foundation. 

  9. H. K. Kang. (2017). There is a recognition by professors at colleges for NCS operations. A Study on Effective Teaching Activities. Master's dissertation. Baekseok University. Seoul. 

  10. J. H. Kang. (2019). A study on the relationship between the educational environment of culinary vocational schools and the sense of self-efficacy in major satisfaction, career decision making, and career decision making. Master's dissertation. Kyungju University. Kyungju. 

  11. H. G. Kim. (2013). The effect of educational performance from vocational education and training on the satisfaction and intention of recommending students. Master's dissertation. Hansung University. Seoul. 

  12. T. S. Yang. (2005). A study on educational service quality to affect student satisfaction and recommendation purpose in Korean universities. Masters dissertation, Kyunggi University, Seoul. 

  13. T. O. Jones & J. W. E. Sasser. (1995). Why Satisfied Customers Defect, Harvard Business Review, 73(6), 89-99. 

  14. Anderson & Sullivan. (1993). The Antecedents and Consequences of Customer Satisfaction for Firms. Marketing Science, 12(2), 125-43. DOI : 10.1287/mksc.12.2.125. 

  15. E. J. Ahn. (2010). A Study on the Influence of Satisfaction and Achievement which comes from the Educational Programs of Cooking by the Vocational Training Institute. Masters dissertation, Kyunggi University, Seoul. 

  16. J. H. Kim, (2011). (An) empirical study on the effect of education service quality on customer satisfaction and re-purchase : focusing on life-long education center. Doctoral dissertation, Seokyeong University, Seoul. 

  17. W. S. Park. (2018). Effect of training environment in the private cooking vocational training institution on the satisfaction level of the trainees : focusing on NCS training institutions. Masters dissertation. Uiduk University, North Gyeongsang Province. 

  18. D. Eden & G. Ravid. (1982). Pygmalion versus self-efficacy: Effects of in structor and self-expectancy on trainee performance. Organizational behavior and Human Performance, 30, 351-364. 

  19. B. S. Han. (2010). A Study on the Choice Factors and Satisfaction of Baking Academy Students. Masters dissertation. Suwon University. Suwon. 

  20. S. P. Han. (2017). A Study on the Satisfaction and Problems of Learning in the NCS Vocational Training Curriculum: An Industrial High School. Masters dissertation. Incheon National University. Incheon. 

  21. B. S. Hwang. (1993). A Study on Consumer Differences in Perception of Service Quality. Masters dissertation. Seoul National University. Seoul. 

  22. M. J. Kim. (2017). Students' learning attitudes and academic performance of students who are poor at math learning according to the teaching-learning method. Masters dissertation. Daegu University. Daegu. 

  23. C. R. Joo. (2018). The effect of high school students majoring in tourism's satisfaction with the NCS curriculum on career exploration behavior. Masters dissertation. Kyung Hee University. Seoul. 

  24. Y. Kim. (2017) A Study on the Effect of Educational Environment Factorsaffecting Self-Efficacy and Educational Performance in the Beauty. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 7(12), 217-225. DOI : 10.14257/ajmahs.2017.12.28. 

  25. S. W Kim. (2011). Labor Market Mismatch Analysis by Educational Background and Education System Improvement Task: Focusing on Higher Educational Institutions and Professional High Schools. Sejong. Korea Labor Inst. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로