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[국내논문] 회귀분석을 이용한 주묘 위험성 평가 입력요소 결정에 관한 연구
Determining Input Values for Dragging Anchor Assessments Using Regression Analysis 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.27 no.6, 2021년, pp.822 - 831  

강병선 (목포해양대학교 대학원) ,  정창현 (목포해양대학교)

초록
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선박의 주묘 위험성을 평가할 수 있는 프로그램이 개발되어 있지만 선박의 제원에 해당되는 다양한 입력요소들을 직접 찾아서 입력해야 하므로 VTS 관제사가 정박지에 정박 중인 선박들로부터 이러한 입력요소들을 모두 확인하여 프로그램을 활용하는 것은 현실적으로 어려운 상황이다. 이에 본 연구에서는 VTS 관제사 입장에서 선박으로부터 쉽게 획득할 수 있는 총톤수(GT)를 독립변수로 설정하고 프로그램 입력요소들을 종속변수로 하여 선형 및 비선형 회귀분석을 실시하였다. 다항식 모델(선형)과 멱급수 모델(비선형)의 적합도를 비교한 결과, 컨테이너선벌크선의 경우에는 모든 입력요소에서 멱수급 모델이 적합한 것으로 평가되었다. 하지만 탱커선의 경우에는 수선간장, 선폭, 흘수는 멱수급 모델이 적합하고, 정면풍압면적, 앵커의 무게, 의장수, 묘쇄공으로부터 선저까지의 높이는 다항식 모델이 더 적합한 것으로 평가되었다. 또한 탱커선의 정면풍압면적 요소를 제외한 다른 나머지 종속변수들은 모두 결정계수가 0.7 이상으로 높은 적합도를 보였다. 따라서 주묘 위험성 평가 프로그램의 입력요소 중 외력 요소, 해저 저질, 수심 및 앵커 체인의 신출량을 제외한 나머지 입력요소들은 선박의 총톤수만 입력하면 회귀분석 모델식에 의해 자동으로 입력됨으로써 주묘 위험성 평가가 가능할 것으로 판단된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Although programs have been developed to evaluate the risk of dragging anchors, it is practically difficult for VTS(vessel traffic service) operators to calculate and evaluate these risks by obtaining input factors from anchored ships. Therefore, in this study, the gross tonnage (GT) that could be e...

주제어

참고문헌 (13)

  1. Fujiwara, T., M. Ueno and T. Nimura(1998), The Estimation of Wind Force and Moments Acting on Ships, The Society of Naval Architecture of Japan, No. 183, pp. 77-90. 

  2. Harbour and Fishery Design Criteria(2020), Korea Design Standard, p. 10. 

  3. Hirano, M.(1995), The Application of Maneuvering Study to Ship's Design, The Society of Naval Architecture of Japan, pp. 48-50. 

  4. Honda(1986), "Ship Maneuvering, Chapter 4: The Maneuvering for Entering Port and Anchoring", Seong San Dang, pp. 120-121. 

  5. Jung, C. H., G. Y. Kong, B. D. Bae and Y. S. Lee(2009), Analysis on the Pattern of Dragging Anchor in Actual Ship, Journal of Korean Navigation and Port Research, Vol. 33, No.8, pp. 505-511. 

  6. Kim, J. S., J. M. Park and C. H. Jung(2018), The Development of the Anchor Dragging Risk Assessment Program, Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, Vol. 24, No. 6, pp. 646-653. 

  7. KMA(2020), Korea Meteorological Administration, Typhoon impact analysis report on the Korean peninsula 2020, pp. 8-9. 

  8. KMST(2021), Korea Maritime Safety Tribunal, Investigation Report of Maritime Safety Judgement. 

  9. Masan Regional Office of Oceans and Fisheries(2003), Statistics of marine accidents, pp. 30-34. 

  10. Masan VTS(2020), Analysis of the emergency control operation in response to typhoons, pp. 3-24. 

  11. Park, S. H.(2007), "Regression Analysis." The third Edition, Minyoungsa (in Korean). 

  12. Remery(1973), The Mean Wave and Current Forces of Offshore Structures and their Role in the Design of Mooring Systems, The 5th Offshore Technology Conference, Houston, USA. 

  13. Ship resistance and propulsion(2012), p. 72. 

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