$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

기능적 조음음운장애 아동의 조음복잡성에 따른 자음과 단어의 음향학적 길이
Acoustic Duration of Consonants and Words by Phonetic Complexity in Children with Functional Articulation and Phonological Disorders 원문보기

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.9 no.4, 2021년, pp.167 - 181  

강은영 (호원대학교 언어치료학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose : This study was conducted to investigate whether phonetic complexity affected the type and frequency of articulation errors and the acoustic duration of consonants and words produced by children with functional articulation and phonological disorders. Methods : The participants in this stud...

주제어

표/그림 (11)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 3세 후반부터 4세 후반까지의 기능적 조음음운장애 아동과 일반 아동을 대상으로 조음복잡성(phonetic complexity)에 따른 단어의 음향학적 길이를 측정하여 조음․음성적 구조가 이들의 말 운동 통제 능력에 영향을 주는 요인인지를 알아보고자 한다. 또한 Kent의 조음복잡성(articulatory complexity) 원칙에서 제시한 각 단계별 자음을 조음하는 운동조절 능력이 기능적 조음음운장애 아동과 일반 아동 간에 차이가 있는 지를 살펴보고자 한다.
  • 본 연구는 기능적 조음음운장애 아동과 일반 아동을 대상으로 조음복잡성에 따른 조음오류 유형과 빈도, 자음과 단어의 음향학적 길이가 차이가 있는지를 알아보기 위해서 진행되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
  • 그러나 조음․음성적 구조가 조음음운장애 아동의 말 운동통제 능력에 영향을 주는 요인인지를 알아보는 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 3세 후반부터 4세 후반까지의 기능적 조음음운장애 아동과 일반 아동을 대상으로 조음복잡성(phonetic complexity)에 따른 단어의 음향학적 길이를 측정하여 조음․음성적 구조가 이들의 말 운동 통제 능력에 영향을 주는 요인인지를 알아보고자 한다. 또한 Kent의 조음복잡성(articulatory complexity) 원칙에서 제시한 각 단계별 자음을 조음하는 운동조절 능력이 기능적 조음음운장애 아동과 일반 아동 간에 차이가 있는 지를 살펴보고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (35)

  1. Cohen W, Waters D(1999). Measuring speech motor skills in normally developing and phonologically disordered pre-school children. Proceedings of the XIVth International Congress of Phonetic Sciences, pp.789-792. 

  2. Dokoza KP, Hedever M, Saric JP(2011). Duration and variability of speech segments in fluent speech of children with and without stuttering. Coll Antropol, 35(2), 281-288. 

  3. Dworzynski K, Howell P(2004). Predicting stuttering from phonetic complexity in german. J Fluency Disord, 29(2), 149-173. https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2004.03.001. 

  4. Edwards J(1990). Children's phonetic disorders: theory and treatment. J Phonetics, 18(4), 543-548. https://doi.org/10.1016/S0095-4470(19)30414-0. 

  5. Gerosa M, Lee S, Giuliani D, et al(2006). Analyzing children's speech: an acoustic study of consonants and consonant-vowel transition. 2006 IEEE International Conference on Acoustics Speech and Signal Processing Proceedings, pp.I-I. 

  6. Ha JW, Kim SJ, Kim YT, et al(2019). Developmental analysis in Korean children's speech production using percentage of consonants correct and whole-word measurements. Commun Sci Disord, 24(2), 469-477. https://doi.org/10.12963/csd.19622. 

  7. Kang EY(2018). The correlation between speech intelligibility and acoustic measurements in children with speech sound disorders. J Korean Soc Integr Med, 6(4), 191-206. https://doi.org/10.15268/KSIM.2018.6.4.191. 

  8. Kang KH, Guion SG(2006). Phonological systems in bilinguals: age of learning effects on the stop consonant systems of Korean-english bilinguals. J Acoust Soc Am, 119(3), 1672-1683. https://doi.org/10.1121/1.2166607. 

  9. Kent RD(1992). The biology of phonological development. In Ferguson C, Menn L, & Stoel-Gammon C, eds, Phonological development: models, research, implications. Timonium, York Press, pp.65-90. 

  10. Kent RD, Weismer G, Kent JF, et al(1999). Acoustic studies of dysarthric speech: methods, progress, and potential. J Commun Disord, 32(3), 141-186. https://doi.org/10.1016/S0021-9924(99)00004-0. 

  11. Kim AR, Lee R, Han JS, et al(2017). Phonological characteristics of 4-to 5-year old children in nonword repetition under different phonetic complexity. Commun Sci Disord, 22(3), 445-457. https://doi.org/10.12963/csd.17419. 

  12. Kim HG(2011). Spectrum Urimal Test of pronunciation. 1st ed, Jeonju, Om Sound. 

  13. Kim HJ, Martin K, Hasegawa-Johnson M, et al(2010). Frequency of consonant articulation errors in dysarthric speech. Clin Linguist Phon, 24(10), 759-770. https://doi.org/10.3109/02699206.2010.497238. 

  14. Kim MH, Lee EJ, Han JS(2012). Phonological characteristics of syllable-final consonants among children with mild mental retardation, children with functional articulation disorder, and typically developing children. Spec Educ Res, 11(3), 189-213. https://doi.org/10.18541/ser.2012.10.11.3.189. 

  15. Kim MJ, Stoel-Gammon C(2010). Segmental timing of young children and adults. Int J Speech Lang Pathol, 12(3), 221-229. https://doi.org/10.3109/17549500903477363. 

  16. Kim NY, Ha JW(2018). Effects of the word frequency and the phonetic complexity on lexical retrieval in children with pure speech sound disorders. Commun Sci Disord, 23(4), 971-981. https://doi.org/10.12963/csd.18568. 

  17. Kim SJ(2010). Syllable-final consonant error patterns of children with phonological disorders. Commun Sci Disord, 15(4), 549-560. 

  18. Kim SJ, Shin JY(2020). Speech sound disorder. 2nd ed, Seoul, Sigma Press, pp.88-121. 

  19. Kim YE, Choi SE, Park SH(2006). Phonological analysis of phonological disorders and normal children by whole-word approach. Speech Sci, 13(4), 143-155. 

  20. Kim YT(2009). Receptive & expressive vocabulary test(REVT). 1st ed, Seoul, Seoul Community Rehabilitation Center. 

  21. Kim YT, Shin MJ(2004). Urimal test of articulation and phonology(U-TAP). 1st ed, Seoul, Haksisa. 

  22. Lee EJ, Han JS, Sim HS(2004). The effects of the phonetic complexity on the disfluencies and the articulation errors of people who stutter. Commun Sci Disord, 9(3), 139-156. 

  23. Macrae T, Robb MP, Gillon GT(2010). Acoustic analysis of word and segment duration in children with speech sound disorder. Asia Pacific J Speech, Language and Hearing, 13(2), 77-86. https://doi.org/10.1179/136132810805335100. 

  24. Nam JH, Yi BW(2010). Acoustic properties of fricatives produced by children with functional articulation disorder. Phon Speech Sci, 2(4), 93-100. 

  25. Pae JY, Shin JY, Ko DH(1999). Some acoustical aspects of Korean stops in various utterance positions: focusing on their temporal characteristics. Phon Speech Sci, 5(2), 139-159. 

  26. Park JS, Lee YM(2016). Voice onset time of children with functional articulation disorders. Commun Sci Disord, 21(2), 343-354. https://doi.org/10.12963/csd.16308. 

  27. Robb MP, Tyler AA(1995). Durations of young children's word and nonword vocalizations. J Acoust Soc Am, 98(3), 1348-1354. https://doi.org/10.1121/1.413470. 

  28. Shin GE, Ha JW(2015). The effects of phonetic complexity on the disfluency and articulation errors of children with speech sound disorders. J Speech Lang Hear Disord, 24(1), 91-102. https://doi.org/10.15724/jslhd.2015.24.1.007. 

  29. Shriberg LD, Kwiatkowski J(1982). Phonological disorders III: a procedure for assessing severity of involvement. J Speech Hear Disord, 47(3), 256-270. https://doi.org/10.1044/jshd.4703.256. 

  30. Shriberg LD, Wren YE(2019). A frequent acoustic sign of speech motor delay (SMD). Clin Linguist Phon, 33(8), 757-771. https://doi.org/10.1080/02699206.2019.1595734. 

  31. Sim HS(2001). Speech motor control approaches to speech disorders: A critique of the literature. Korean J Spec Educ, 35(4), 121-141. 

  32. Smith BL, Kenney MK, Hussain S(1996). A longitudinal investigation of duration and temporal variability in children's speech production. J Acoust Soc Am, 99(4), 2344-2349. https://doi.org/10.1121/1.415421. 

  33. Song HN, Lee YM, Sim HS, et al(2013). Effects of phonetic complexity and articulatory severity on percentage of correct consonant and speech intelligibility in adults with dysarthria. Phon Speech Sci, 5(1), 39-46. https://doi.org/10.13064/ksss.2013.5.1.039. 

  34. Stokes SF, Surendran D(2005). Articulatory complexity, ambient frequency, and functional load as predictors of consonant development in children. J Speech Lang Hear Res, 48(3), 577-591. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2005/040). 

  35. Yu VY, De Nil LF, Pang EW(2015). Effects of age, sex, and syllable number on voice onset time: evidence from children's voiceless aspirated stops. Lang Speech, 58(2), 152-167. https://doi.org/10.1177/0023830914522994. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로