$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

Analysis of paramedic students' needs for the major theme of emergency medical technology Using Borich need assessment and The Locus for focus model 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.27 no.12, 2022년, pp.251 - 258  

Ahn, Hee-Jeong (Dept. of Emergency Medical Technology, Korea Nazarene University) ,  Shim, Gyu-Sik (Dept. of Emergency Medical Technology, Korea Nazarene University) ,  Lee, Hyo-Ju (Dept. of Emergency Medical Services, Sun Moon University) ,  Han, Song-Yi (Dept. of Emergency Medical Technology, Baekseok University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 응급구조학과 학생들의 전공 교육과정에 대한 수행도, 중요도 및 요구도를 분석하여 응급구조학 전공자의 학습 역량을 강화하는데 기초 자료를 제공하고자 하였다. 연구대상은 충남지역의 3개 대학 응급구조학과 학생 217명으로 자료 수집기간은 2021년 12월 13일부터 12월 24일까지이며 1급 응급구조사의 직무 기반 핵심 역량을 바탕으로 구조화된 설문지에 응답한 자료를 분석하였다. 연구결과 응급구조학과 학생들의 학습 역량 강화를 위해서 Borich 요구도가 높은 '구급차량 관리 교육', '졸업 후 전문성 유지를 위한 교육', '병원 내 환자 감시 교육'과 LF 모델의 최우선 영역에 해당하는 '의료지도, 인계 교육', '내과적 응급환자 처치 교육', '병원 내 환자 감시교육', '병원 내 응급환자 진료보조 교육'에 해당하는 교과과정의 보강이 필요하다고 판단된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to provide basic data for reinforcing the learning competency of paramedic students by analyzing the performance, importance, and demand for the major curriculum of them. The participants of the study was 217 students from the Department of Emergency medical technology from 3 univers...

주제어

표/그림 (3)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 따라서 본 연구는 Borich 요구도 분석과 LF 모델을 이용하여 응급구조학과 학생들의 전공 교육 과정에 대한 수행도, 중요도 및 교육 요구도에 따른 우선순위를 분석하여 응급구조학 전공자의 학습 역량을 강화하는데 기초 자료를 제공하고자 한다.
  • 본 연구는 응급구조학과 교육과정 표준안의 기초자료인 1급 응급구조사 직무의 핵심 역량을 기반 한 것으로 응급구조학과 학생들이 느끼는 전공 교육 과정에 대한 수행도, 중요도 및 요구도를 분석하여 응급구조학 전공자의 학습 역량을 강화하는데 기초 자료를 제공하고자 하였다.
  • 본 연구는 응급구조학과 학생들의 전공 교육 과정에 대한 수행도, 중요도 및 요구도를 분석하여 응급구조학 전공자의 학습 역량을 강화하는데 기초 자료를 제공하고자 하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (25)

  1. Dhlee, Yjkim, Dhlee, Hhhwang, Sknam and Jykim. "The influence of public fear, and psycho-social experiences during the coronavirus disease 2019(COVID-19) pandemic on depression and anxiety in south korea", The Korean Journal of Counselling and Psychotherapy, Vol. 32, No. 4, pp. 2119-2156, 2019. DOI: 10.23844/kjcp.2020.11.32.4.2119 

  2. Manage guidelines for bachelor second half year, Ministry of Education, 2022. 

  3. Ngpark, "Exploring a new educational paradigm for the post covid-19 era", The Journal of Korea Elementary Education, Vol. 32, No.2, pp. 17-32, 2021. DOI : 10.20972/kjee.32.2.202106.17 

  4. Syshin and Shlee, "Analysis of learning experiences of university freshmen in the COVID-19 pandemic situation", Vol. 12, No. 3, pp. 427-442, 2021. 

  5. Sghong, Bykoh, and Jelee, "Curriculum development and operation methods based on national competency standards (NCS) in the department of emergency medical technology", Korean Journal of Emergency Medical Services, Vol. 19, No. 2, pp. 83-97, 2015. DOI : 10.14408/KJEMS.2015.19.2.083 

  6. Eschoi, Sghong, Kylee, Hwyun, Sthan, Jmju, Hjjeon and Kjcho, "A study on the second standardization of the paramedic curriculum in south korea", Korean Journal of Emergency Medical Services, Vol. 24, No. 3, pp.7-27, 2020. DOI : 10.14408/KJEMS.2020.24.3.007 

  7. Eschoi et al, "A study on the policy proposal for training and educating of excellent paramedic", Korea Health Personnel Licensing Examination Institue, Report pp. 54-55, 2017. 

  8. Gynam, Jsyoon, and Ghim, "The effects of learners' job competency development on the improvement of their vocational key competencies in lifelong education based on national competency standards(NSC)", Journal of the Korea Academia-Industrial, Vol. 18, No. 2, pp. 130-141, 2017. DOI : 10.5762/KAIS.2017.18.2.130 

  9. Bcchun, Kukim, Jhkim, Jwkim, and Sgroh, "The current status of bioterrorism education in health-related colleges -in the professors of the health-related colleges", Journal of the Korea Academia-Industrial, Vol. 13, No. 2, pp. 710-717, 2012. DOI : 10.5762/KAIS.2012.13.2.710 

  10. Sghong, Bykoh, and Stkim, "Program design of the education subject curriculum by the department of emergency medical technology based on national competency standards key competencies", Korean Journal of Emergency Medical Services, Vol. 20, No. 3, pp. 37-47, 2016. DOI : 10.14408/KJEMS.2016.20.3.037 

  11. Jskim, "Direction of emergency rescue education based on the experience of new 119 paramedics for national health promotion", Journal of the Korea Entertainment Industry Association. Vol. 15, No. 1, pp. 207-220, 2021. DOI : 10.21184/jkeia.2021.1.15.1.207 

  12. Smpark, and Eschoi, "Core competency and educational needs of paramedic students in disaster management", Korean Journal of Emergency Medical Services, Vol. 24, No. 3, pp. 65-78, 2020. DOI : 10.14408/KJEMS.2020.24.3.065 

  13. G. Borich, "A needs assessment model for conducting follow-up studies", Journal of Teacher Education, Vol. 31, No. 3, pp. 39-42, 1980. 

  14. Jyshin, Jskim, and Ykchung, "Need analysis of competence-based liberal arts education among undergraduates of i-university", Korean Journal of General Education, Vol. 14, No. 3, pp. 39-54, 2020. DOI : 10.46392/kjge.2020.14.3.39 

  15. Mjchoi, Hsjeong, Ysjoung, and Hylee, "Analysis of needs for infection control education in long-term care hospitals for the epidemic of COVID-19: borich priority formula and the locus for focus model", Health and Social Welfare Review, Vol. 41, No. 1, pp. 8-21, 2021. DOI : 10.15709/hswr.2021.41.1.8 

  16. Dycho, "Exploring how to set priority in need analysis with survey", The Journal of Research in Education, Vol. 35, pp. 165-187, 2009. 

  17. Jskim, Ymkang, and Sylee, "A needs analysis oral health education contents for teachers and parents using borich priority formula and the locus for focus model", The Korean Society of Dental Hygiene Science, Vol. 18, No. 4, pp. 252-264, 2018. DOI : 10.17135/jdhs.2018.18.4.252 

  18. Jalee and Ysahn, "Analyzing education needs for the development of entrepreneurship of university student", Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, Vol. 14, No. 2, pp. 73-82, 2019. DOI : 10.16972/apjbve.14.2.201904.73 

  19. O. Mink, J. Shultz, and B. Mink, "Developing and managing open organizations: A model and method for maximizing organizational potential", Somerset Consulting Group. 

  20. Machung, Hclee, and Ewnam, "Comparison of the practice of personal hygiene prevention and social distance among Korean and Nepalese university students during the first wave of the COVID-19 pandemic", Korean Journal of Health Education Promotion, Vol. 38, No. 2, pp. 43-53, 2021. DOI : 10.14367/kjhep.2021.38.2.43 

  21. Sgjeong, "The frequency and related factors of emergency treatment by some emergency medical technician (EMT)", Chosun University master's degree, 2009. 

  22. Emergency medical service act, Korean Law Information Center, 2022. https://www.law.go.kr/LSW/lsSc.do?dt20201211&subMenuId15&menuId1&query%EC%9D%91%EA%B8%89%EC%9D%98%EB%A3%8C%EC%97%90+%EA%B4%80%ED%95%9C+%EB%B2%95%EB%A5%A0#J14119503 

  23. Emploument status, Korean Association of Emergency Medical Technician, 2022. https://www.emt.or.kr/stats_recsroom/stats_recsroom_base/stats_recsroom_main/emrrsc_sttus3 

  24. Jjpark, Bkkim, and Skpark, "The work and job satisfaction of industry emergency medical technicians", Korea Society for Wellness, Vol. 11, No. 4, pp. 317-326, 2016. DOI : 10.21097/ksw.2016.11.11.4.317 

  25. Chungnam Fire sevice Headquater, 2022. http://www.cn119.go.kr/board/view.cn119?boardIdBBS_0000011&menuCdDOM_000000103007000000&startPage1&dataSid59891 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로