Analysis of paramedic students' needs for the major theme of emergency medical technology Using Borich need assessment and The Locus for focus model원문보기
Ahn, Hee-Jeong
(Dept. of Emergency Medical Technology, Korea Nazarene University)
,
Shim, Gyu-Sik
(Dept. of Emergency Medical Technology, Korea Nazarene University)
,
Lee, Hyo-Ju
(Dept. of Emergency Medical Services, Sun Moon University)
,
Han, Song-Yi
(Dept. of Emergency Medical Technology, Baekseok University)
본 연구는 응급구조학과 학생들의 전공 교육과정에 대한 수행도, 중요도 및 요구도를 분석하여 응급구조학 전공자의 학습 역량을 강화하는데 기초 자료를 제공하고자 하였다. 연구대상은 충남지역의 3개 대학 응급구조학과 학생 217명으로 자료 수집기간은 2021년 12월 13일부터 12월 24일까지이며 1급 응급구조사의 직무 기반 핵심 역량을 바탕으로 구조화된 설문지에 응답한 자료를 분석하였다. 연구결과 응급구조학과 학생들의 학습 역량 강화를 위해서 Borich 요구도가 높은 '구급차량 관리 교육', '졸업 후 전문성 유지를 위한 교육', '병원 내 환자 감시 교육'과 LF 모델의 최우선 영역에 해당하는 '의료지도, 인계 교육', '내과적 응급환자 처치 교육', '병원 내 환자 감시교육', '병원 내 응급환자 진료보조 교육'에 해당하는 교과과정의 보강이 필요하다고 판단된다.
본 연구는 응급구조학과 학생들의 전공 교육과정에 대한 수행도, 중요도 및 요구도를 분석하여 응급구조학 전공자의 학습 역량을 강화하는데 기초 자료를 제공하고자 하였다. 연구대상은 충남지역의 3개 대학 응급구조학과 학생 217명으로 자료 수집기간은 2021년 12월 13일부터 12월 24일까지이며 1급 응급구조사의 직무 기반 핵심 역량을 바탕으로 구조화된 설문지에 응답한 자료를 분석하였다. 연구결과 응급구조학과 학생들의 학습 역량 강화를 위해서 Borich 요구도가 높은 '구급차량 관리 교육', '졸업 후 전문성 유지를 위한 교육', '병원 내 환자 감시 교육'과 LF 모델의 최우선 영역에 해당하는 '의료지도, 인계 교육', '내과적 응급환자 처치 교육', '병원 내 환자 감시교육', '병원 내 응급환자 진료보조 교육'에 해당하는 교과과정의 보강이 필요하다고 판단된다.
This study aims to provide basic data for reinforcing the learning competency of paramedic students by analyzing the performance, importance, and demand for the major curriculum of them. The participants of the study was 217 students from the Department of Emergency medical technology from 3 univers...
This study aims to provide basic data for reinforcing the learning competency of paramedic students by analyzing the performance, importance, and demand for the major curriculum of them. The participants of the study was 217 students from the Department of Emergency medical technology from 3 universities in Chungnam, and the survey data collection period was from December 13 to December 24, 2021. As a result of the study, 'Education for Ambulance management', 'Education for maintaining professionalism after graduation', 'Education for In-hospital patient monitoring' are highly required by Borich need, and 'Education for medical oder from a doctor, Education for han dover to In-hospital medical staff', 'Education for non-traumatic emergency patient treatment', 'Education for In-hospital patient monitoring', and 'Education for In-hospital medical assistance' are the top priority areas of the LF model. It is judged that it is necessary to reinforce the curriculum corresponding to in order to strengthen the learning capabilities of paramedic students.
This study aims to provide basic data for reinforcing the learning competency of paramedic students by analyzing the performance, importance, and demand for the major curriculum of them. The participants of the study was 217 students from the Department of Emergency medical technology from 3 universities in Chungnam, and the survey data collection period was from December 13 to December 24, 2021. As a result of the study, 'Education for Ambulance management', 'Education for maintaining professionalism after graduation', 'Education for In-hospital patient monitoring' are highly required by Borich need, and 'Education for medical oder from a doctor, Education for han dover to In-hospital medical staff', 'Education for non-traumatic emergency patient treatment', 'Education for In-hospital patient monitoring', and 'Education for In-hospital medical assistance' are the top priority areas of the LF model. It is judged that it is necessary to reinforce the curriculum corresponding to in order to strengthen the learning capabilities of paramedic students.
따라서 본 연구는 Borich 요구도 분석과 LF 모델을 이용하여 응급구조학과 학생들의 전공 교육 과정에 대한 수행도, 중요도 및 교육 요구도에 따른 우선순위를 분석하여 응급구조학 전공자의 학습 역량을 강화하는데 기초 자료를 제공하고자 한다.
본 연구는 응급구조학과 교육과정 표준안의 기초자료인 1급 응급구조사 직무의 핵심 역량을 기반 한 것으로 응급구조학과 학생들이 느끼는 전공 교육 과정에 대한 수행도, 중요도 및 요구도를 분석하여 응급구조학 전공자의 학습 역량을 강화하는데 기초 자료를 제공하고자 하였다.
본 연구는 응급구조학과 학생들의 전공 교육 과정에 대한 수행도, 중요도 및 요구도를 분석하여 응급구조학 전공자의 학습 역량을 강화하는데 기초 자료를 제공하고자 하였다.
대상 데이터
개발한 설문지를 온라인 플랫폼에 입력하여 url을 생성하였고, 생성된 url은 해당 학교 교수가 직접 학생들에게 전송하였다. 대상 인원 457명 중 217명이 응답했으며, 응답률은 47.5%이었다.
과 같다. 본 연구의 대상자는 217명으로 남자 34.1%(74명), 여자65.9%(143명)이었다. 평균 연령은 만 20.
본 연구의 대상자는 충남 지역의 B대학교, N대학교, S대학교 응급구조학과 학생 217명이다. 본 연구의 자료수집은 온라인 플랫폼을 이용하여 비대면으로 진행하였기에 연구의 목적 및 윤리에 대한 내용은 문자로 전송하였으며, 연구 참여에 동의한 학생은 설문에 응답하도록 하였다.
연구대상은 충남 지역의 3개 대학 응급구조학과 학생 217명으로 자료 수집은 1급 응급구조사의 직무 기반 핵심 역량을 바탕으로 구조화된 설문지에 응답한 자료를 분석하였다.
자료 수집은 온라인 플랫폼을 이용하였으며, 기간은 2021년 12월 13일부터 12월 24일까지이다. 개발한 설문지를 온라인 플랫폼에 입력하여 url을 생성하였고, 생성된 url은 해당 학교 교수가 직접 학생들에게 전송하였다.
성능/효과
본 연구에서 The Locus for Focus Model(LF 모델)에 의한 최우선 영역에 포함된 주제는 병원 내 환자감시교육, 병원 내 응급환자 진료보조 교육, 내과적 응급환자 처치교육, 의료지도, 인계 교육으로 나타났다.
참고문헌 (25)
Dhlee, Yjkim, Dhlee, Hhhwang, Sknam and Jykim. "The influence of public fear, and psycho-social experiences during the coronavirus disease 2019(COVID-19) pandemic on depression and anxiety in south korea", The Korean Journal of Counselling and Psychotherapy, Vol. 32, No. 4, pp. 2119-2156, 2019. DOI: 10.23844/kjcp.2020.11.32.4.2119
Manage guidelines for bachelor second half year, Ministry of Education, 2022.
Ngpark, "Exploring a new educational paradigm for the post covid-19 era", The Journal of Korea Elementary Education, Vol. 32, No.2, pp. 17-32, 2021. DOI : 10.20972/kjee.32.2.202106.17
Syshin and Shlee, "Analysis of learning experiences of university freshmen in the COVID-19 pandemic situation", Vol. 12, No. 3, pp. 427-442, 2021.
Sghong, Bykoh, and Jelee, "Curriculum development and operation methods based on national competency standards (NCS) in the department of emergency medical technology", Korean Journal of Emergency Medical Services, Vol. 19, No. 2, pp. 83-97, 2015. DOI : 10.14408/KJEMS.2015.19.2.083
Eschoi, Sghong, Kylee, Hwyun, Sthan, Jmju, Hjjeon and Kjcho, "A study on the second standardization of the paramedic curriculum in south korea", Korean Journal of Emergency Medical Services, Vol. 24, No. 3, pp.7-27, 2020. DOI : 10.14408/KJEMS.2020.24.3.007
Eschoi et al, "A study on the policy proposal for training and educating of excellent paramedic", Korea Health Personnel Licensing Examination Institue, Report pp. 54-55, 2017.
Gynam, Jsyoon, and Ghim, "The effects of learners' job competency development on the improvement of their vocational key competencies in lifelong education based on national competency standards(NSC)", Journal of the Korea Academia-Industrial, Vol. 18, No. 2, pp. 130-141, 2017. DOI : 10.5762/KAIS.2017.18.2.130
Bcchun, Kukim, Jhkim, Jwkim, and Sgroh, "The current status of bioterrorism education in health-related colleges -in the professors of the health-related colleges", Journal of the Korea Academia-Industrial, Vol. 13, No. 2, pp. 710-717, 2012. DOI : 10.5762/KAIS.2012.13.2.710
Sghong, Bykoh, and Stkim, "Program design of the education subject curriculum by the department of emergency medical technology based on national competency standards key competencies", Korean Journal of Emergency Medical Services, Vol. 20, No. 3, pp. 37-47, 2016. DOI : 10.14408/KJEMS.2016.20.3.037
Jskim, "Direction of emergency rescue education based on the experience of new 119 paramedics for national health promotion", Journal of the Korea Entertainment Industry Association. Vol. 15, No. 1, pp. 207-220, 2021. DOI : 10.21184/jkeia.2021.1.15.1.207
Smpark, and Eschoi, "Core competency and educational needs of paramedic students in disaster management", Korean Journal of Emergency Medical Services, Vol. 24, No. 3, pp. 65-78, 2020. DOI : 10.14408/KJEMS.2020.24.3.065
Jyshin, Jskim, and Ykchung, "Need analysis of competence-based liberal arts education among undergraduates of i-university", Korean Journal of General Education, Vol. 14, No. 3, pp. 39-54, 2020. DOI : 10.46392/kjge.2020.14.3.39
Mjchoi, Hsjeong, Ysjoung, and Hylee, "Analysis of needs for infection control education in long-term care hospitals for the epidemic of COVID-19: borich priority formula and the locus for focus model", Health and Social Welfare Review, Vol. 41, No. 1, pp. 8-21, 2021. DOI : 10.15709/hswr.2021.41.1.8
Dycho, "Exploring how to set priority in need analysis with survey", The Journal of Research in Education, Vol. 35, pp. 165-187, 2009.
Jskim, Ymkang, and Sylee, "A needs analysis oral health education contents for teachers and parents using borich priority formula and the locus for focus model", The Korean Society of Dental Hygiene Science, Vol. 18, No. 4, pp. 252-264, 2018. DOI : 10.17135/jdhs.2018.18.4.252
Jalee and Ysahn, "Analyzing education needs for the development of entrepreneurship of university student", Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, Vol. 14, No. 2, pp. 73-82, 2019. DOI : 10.16972/apjbve.14.2.201904.73
O. Mink, J. Shultz, and B. Mink, "Developing and managing open organizations: A model and method for maximizing organizational potential", Somerset Consulting Group.
Machung, Hclee, and Ewnam, "Comparison of the practice of personal hygiene prevention and social distance among Korean and Nepalese university students during the first wave of the COVID-19 pandemic", Korean Journal of Health Education Promotion, Vol. 38, No. 2, pp. 43-53, 2021. DOI : 10.14367/kjhep.2021.38.2.43
Sgjeong, "The frequency and related factors of emergency treatment by some emergency medical technician (EMT)", Chosun University master's degree, 2009.
Emergency medical service act, Korean Law Information Center, 2022. https://www.law.go.kr/LSW/lsSc.do?dt20201211&subMenuId15&menuId1&query%EC%9D%91%EA%B8%89%EC%9D%98%EB%A3%8C%EC%97%90+%EA%B4%80%ED%95%9C+%EB%B2%95%EB%A5%A0#J14119503
Emploument status, Korean Association of Emergency Medical Technician, 2022. https://www.emt.or.kr/stats_recsroom/stats_recsroom_base/stats_recsroom_main/emrrsc_sttus3
Jjpark, Bkkim, and Skpark, "The work and job satisfaction of industry emergency medical technicians", Korea Society for Wellness, Vol. 11, No. 4, pp. 317-326, 2016. DOI : 10.21097/ksw.2016.11.11.4.317
Chungnam Fire sevice Headquater, 2022. http://www.cn119.go.kr/board/view.cn119?boardIdBBS_0000011&menuCdDOM_000000103007000000&startPage1&dataSid59891
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.