$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

COVID-19 이후 비대면 수업 만족도가 간호대학생의 전공몰입도에 미치는 영향
The effect of non-face-to-face class satisfaction on major commitment of nursing students after COVID-19 원문보기

디지털정책학회지 = Journal of Digital Policy, v.1 no.2, 2022년, pp.89 - 98  

서재은 (수원여자대학교 간호학과) ,  송우리별 (수원여자대학교 간호학과) ,  박지윤 (수원여자대학교 간호학과) ,  봉수현 (수원여자대학교 간호학과) ,  김연미 (수원여자대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 COVID-19 이후 비대면 수업 만족도가 간호대학생의 전공몰입도에 미치는 영향을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구대상은 S시와 G도 소재 3개 대학 간호학과 3, 4학년 학생 123명으로 2022년 3월 9일부터 4월 9일까지 구글 온라인 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 28.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석 결과, 전공몰입도에 영향을 미치는 영향요인으로는 성적(상)(β=.290, p=.013), 성적(중)(β=.272, p=.022), 콘텐츠(β=.308, p=.008)로 나타났으며, 변인의 총 설명력은 16.5%였다. 따라서, 간호대학생들의 수업만족도 및 전공몰입도를 증진시키기 위해 비대면 수업의 내용과 구성을 체계화하기 위한 발전적인 전략 및 교육프로그램이 강화되어야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The study is a descriptive correlational study, aimed to identify the effect of non-face-to-face class satisfaction on major commitment of nursing students after COVID-19. The subjects are 123 3rd and 4th grade nursing students at three universities located in S city and G province, data were collec...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (27)

  1. K. S. Hong & J. W. Han. (2021). The effect of?online classes due to COVID-19 on academic?stress: for nursing students. The Journal of?Humanities and Social science, 12(4), 1973-1988.?DOI : 10.22143/HSS21.12.4.140 

  2. Ministry of Education. (2021). The opening of?university and class operation in the second?semester. Retrieved from?https://www/moe.go.kr/boardCnts/viewRenew.do?boardID294&boardSeq85257&lev0&searchTypenull&statusYNW&page1&smoe&m020402&opTypeN 

  3. C. K. Lee & J. H. Ahn. (2020). College nursing?students' experiences of COVID-19 pandemic.?Korea Academy Industrial Cooperation Society,?21(12), 142-152.?DOI : 10.5762/KAIS.2020.21.12.142 

  4. Doopedia. (2021). LMS. Retrieved from?https://terms.naver.com/entry.naver?docId1228508&cid40942&categoryId32837 

  5. Laerdal Medical. (2021). vSim for Nursing.?Retrieved from?https://laerdal.com/kr/products/courses-learning/virtual-simulation/vsim-for-nursing/ 

  6. D. J. Lee. (2022). A Study on the Effect of Bakery?Educational Environment on Major Satisfaction?and Major Commitment. Food Service Industry?Journal, 18(1), 101-119. 

  7. N. R. Kim. (2022). An Empirical Study on Factors?Affecting Immersion and Learning Outcomes in?Real-time Non-face-to-face Classes using Zoom.?Journal of the Korea Industrial Information?Systems Research, 27(2), 129-141.?DOI : 10.9723/jksiis.2022.27.2.129 

  8. Y. E. Jang & K. S. Han. (2020). Online practice?experience of nursing students in COVID-19?situations. Journal of The Korea Contents?Association, 21(8), 702-714.?DOI : 10.5392/JKCA.2021.21.08.702 

  9. S. H. Lee & S. E. Chung. (2021). The experiences of?virtual reality-based simulation in nursing?students. The Journal of the Convergence on?Culture Technology, 7(1), 151-161.?DOI : 10.17703/JCCT.2021.7.1.151 

  10. S. Y. Song & H. K. Kim. (2020). Exploring factors?influencing college students' satisfaction and?persistent intention to take non-face-to-face?courses during the COVID-19 pandemic.?Education Research Institute, 21(4), 1099-1126.?DOI : 10.15753/aje.2020.12.21.4.1099 

  11. S. H. Eom. (2008). The status and causes off early?separation of college graduate newcomers:?focusing on the HRM perspectives. Journal of?Vocational Education and Training, 11(2),?237-260.?DOI : 10.36907/krivet.2008.11.2.237 

  12. S. H. Shin, J. W. Lee & C. T. Kim. (2020). The?effects of nursing college students' satisfaction?with their major on their engagement in the?major. The Journal of the Convergence on?Culture Technology, 21(7), 136-145.?DOI : 10.5762/KAIS.2020.21.7.136 

  13. Y. S. Ham & H. S. Kim (2012). Comparison of?Factors Affecting Nursing Professionalism?Perceived by Nursing Students Anticipation?Graduation according to Nursing Educational?System. J Korean Acad Fundam Nurs, 19(3),?363-373.?DOI : 10.7739/jkafn.2012.19.3.363 

  14. E. H. Choi. (2009). A study on the relationship?between career identity and clinical competency?in nursing students. Journal of Korean Academic?Society of Nursing Education, 15(1), 15-21.?DOI : 10.5977/JKASNE.2009.15.1.015 

  15. S. Y. Lim, S. Y. Kim & H. M. Choi. (2015). The?relationships of major satisfaction, self-Esteem?and nursing professionalism of the nursing?college students. Journal of the Convergence on?Culture Technology, 1(2), 45-51.?DOI : 10.17703/JCCT.2015.1.2.45 

  16. S. M. Lim & Y. R.Yeom. (2020). Factors influencing on learning flow to nursing students?self-leadership and academic self-efficacy in?both online and offline lectures. Journal of?Convergence for Information Technology,?10(11), 107-116.?DOI : 10.22156/CS4SMB.2020.10.11.107 

  17. M. G. Jang. (2018). Satisfaction survey on the use?of online classes by high school students.?Master's thesis. Korea University, Seoul. 

  18. S. R. Kim. (2013). Investigation of the relationships?among students' e-learning readiness, teaching?presence and learning effects in an online?learning environment. Master's thesis. Korea?University, Seoul. 

  19. H. G. Kim. (2021). Satisfaction survey on online?classes of technical high school specialized?courses in coping with post corona. Master's?thesis. Chungnam University, Daejeon. 

  20. H. J. Kim. (2007). The influence of college?students' major satisfaction and flow experience?on career decision efficacy and career attitude?maturity. Master's thesis. Sungkyunkwan?University, Seoul. 

  21. K. M. Kim. (2015). A study on the effects of?determining factors for selecting tourism major?on major satisfaction, major commitment and?career decision-making self-efficacy. Master's?thesis. Hanyang University, Seoul. 

  22. M. S. Park. (2022). Satisfaction with online classes?of nursing students: Focused on nursing?theoretical courses. Journal of The Korea Society?of Computer and Information, 27(4), 127-136.?DOI : 10.9708/jksci.2022.27.04.127 

  23. S. Y. Park, M. H. Joo & D. Y. Lee. (2021). A study?on the facilitating factors affecting learning?achievement and satisfaction in synchronous?online classes at colleges. Journal of?Lerner-Centered Curriculum and Instruction,?21(11), 779-792.?DOI : 10.22251/jlcci.2021.21.11.779 

  24. J. W. Park & K. S. Bang. (2010). Learning style and?self-directed learning of nursing students at one?university. Perspectives in Nursing Science, 7(1),?36-42. 

  25. H. S. Kang, H. N. Lee & J. Y. Jung. (2022). The?effects of university's online class quality and?class satisfaction on academic achievement?through learning engagement. Journal of the?Korea Academia-Industrial cooperation Society,?23(3), 87-95.?DOI : 10.5762/KAIS.2022.23.3.87 

  26. M. H. Lee & S. H. Ahn. (2021). Exploring strategies?to encourage online learner to participate in?performance-based curriculum. Journal of?Fishries and Marine Sciences Education. 33(1),?59-71.?DOI : 10.13000/JFMSE.2021.2.33.1.59 

  27. Y. M. Cho. (2020). Effects of major satisfaction,?learning commitment, and time management?behavior on college life adaptation in college of?health students. Journal of Digital Convergence.?18(7), 289-297.?DOI : 10.14400/JDC.2020.18.7.289 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로