$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 플립러닝 학습이 학습태도, 자아존중감, 수업만족도에 미치는 영향
Effect of Flipped learning on the Learning Attitude, Self-esteem, Lesson Satisfaction for Nursing Students of the University 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.3, 2022년, pp.9 - 14  

김진 (전북과학대학교 간호학과) ,  차남현 (안동대학교 생명과학대학 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 간호대학생에게 플립러닝 학습이 학습태도, 자아존중감, 수업만족도에 미치는 영향을 확인하고자 시행하였다. 연구대상 및 자료수집은 2021년 9월 1일부터 12월 30일까지 A 시의 대학생 38명을 대상으로 하였고, 연구설계는 단일집단 사전-사후설계이다. 사전과 사후조사에서 학습태도, 자아존중감, 수업 만족도를 조사하였고 실험처치로 플립러닝 강의를 실험군에게 적용하였다. 통계분석은 SPSS 27.0 버전을 사용하였고 실험 전과 후의 효과 검정은Paired T-test를 적용하였다. 연구결과, 간호대학생의 학습태도는 자아존중감과 수업만족도와 양의 상관관계를 보였으며, 플립러닝 교육방법은 학습태도(t=-4.01, p<.01)와 자아존중감(t=-3.53, p<.001), 수업만족도(t=-4.20, p<.001) 모두 통계적으로 유의하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study performed to confirm the effect of flipped learning on learning attitude, self-esteem, and lesson satisfaction for nursing students of the university. The research participants and data collection were conducted on 38 nursing students in A city from September 1 to December ...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (26)

  1. Oh JH, "From the future of COVID-19 to the era of education, to the era of learning", Issue & Diagnosis, Vol 421, Gyeonggi Resarch Institute, 2020. https://www.gri.re.kr/%EC%9D%B4%EC%8A%88-%EC%A7%84%EB%8B%A8/?brno14497&prno20200250). 

  2. Yu HG, "Beyond COVID-19 and the fourth industrial revolution: challenges of university education innovation", FUTURE HORIZON, Vol. 10, pp. 16-21, 2020. 

  3. Bates S, Galloway R, "The inverted classroomin a large enrollment introductory physicscourse: a case study". Higher Education Academy, 2012. Retrieved athttp://jisctechdis.ac.uk/assets/Documents/stem-conference/PhysicalSciences/Simon_Bates_Ross_Galloway.pdf. 

  4. Yang AK, Cho HJ, "An analysis on the influence of self-regulated learning upon academic achievement", Journal of Educational Research & Implementation, Vol. 8, No. 3, pp. 61-82, 2010. 

  5. Bang JH, Lee Jihyun. "Exploring educational significance of flipped classroom and its implications for instructional design", The Journal of Korean Teacher Education, Vol. 31, No. 4, pp. 299-319, 2014. 

  6. Delozier SJ, Rhodes MG, "Flipped classrooms: a review of key ideas and recommendations for practice", Educational Psychology Review, Vol. 29, No. 1, pp. 141-151, 2017. DOI:10.1007/s10648-015-9356-9 

  7. Korean Nursing Education Evaluation Institute. http://www.kabone.or.kr/kabon02/index.php 

  8. Gu HJ, "Effectiveness of flipped learning in fundamental nursing practice education", Journal of the Korean Data Analysis Society, Vol 18, No. 5, pp. 2829-2841, 2016. 

  9. Chang SJ, Jang SJ. "Effects of the flipped classroom approach on the psychiatric nursing practicum course", Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, Vol 26, No. 2, pp. 196-203, 2017. DOI : 10.12934/jkpmhn.2017.26.2.196[13] J. H. Kong, E. J. 

  10. Kong JH, Choi EJ, Kim OH,."The effect of the flipped learning on communication competence, academic self- efficacy of nursing students", The Journal of Korean Nursing Research, Vol 2, No. 2, pp. 45-53, 2018. 

  11. Kang MJ, Kang KJ, "The effectiveness of a flipped learning on Korean nursing students; A meta-analysis", Journal of Digital Convergence Vol. 19. No. 1, pp. 249-260, 2021. DOI:10.14400/JDC.2021.19.1.249 

  12. Bae SH, Shin. SJ, "The effect and strategies of flipped learning in nursing education: a systematic review", Health & Nursing, Vol. 30, No. 2, pp. 1-9,. 2018. 

  13. Lee YS, Eun Y, "The effect of the flipped learning on self-efficacy, critical thinking disposition, and communication competence of nursing students", The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol. 22, No. 4, pp. 567-576, 2016. DOI : 10.5977/jkasne.2016.22.4.567 

  14. Jung MR. Jeong E., "Effects of E-book-based flipped learning education on critical thinking disposition, academic self-efficacy, and major satisfaction of nursing students", The Journal of the Korea Contents Association, Vol. 18, No. 2, pp. 490-501, 2018. DOI : 10.5392/JKCA.2018.18.02.490 

  15. Han SJ. Jeong HC, "Study on the effect and experience of the flipped learning. Asia-pacific", Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol. 6, No. 1. pp. 101-108, 2016. DOI : 10.14257/AJMAHS.2016.01.19. 

  16. Hwang SY, "Effects of problem-based learning on the knowledge achievement, critical thinking ability, attitude and motivation toward learning of nursing students", Chonnam National University, Gwangju, 2003. 

  17. Tafarodi RW, Swann JWB, "Two-dimensional self-esteem: Theory and measurement", Personality and Individual Differences, Vol. 31, No. 5, pp. 653-673, 2001. 

  18. Yang JY, "Effect of attachment style, self-esteem, silencing the self on relationship satisfaction", Unpublished master's thesis, Ewha Women's University, Seoul, 2005. 

  19. Suh MO, "The meta analysis of the effectiveness of flipped classroom", Journal of Educational Technology, Vol 32, No 4, pp.707-741, 2016. DOI:10.17232/KSET.32.4.707 

  20. McDonald, K, Smith, CM, "The flipped classroom for professional development: benefits and strategies", The Journal of Continuing Education in Nursing, Vol. 44, No. 10, pp. 437-438, 2013. DOI:10.3928/00220124-20130925-19 

  21. Cho BR, Lee Jm, "A meta analysis on effects of flipped learning in Korea, Journal of Digital Convergence, Vol. 16, No. 3, pp. 59-73, 2018. DOI:10.14400/JDC.2018.16.3.059 

  22. Simpson V, Richards E. "Flipping the classroom to teach population health: Increasing the relevance", Nurse education in practice, Vol. 15, No. 3, pp. 162-167. 2015. DOI : 10.1016/j.nepr.2014.12.00 

  23. Bergmann J, Sams A, "Flip your classroom: reach every student in every class every day", Jonathan Bergmann and Aaron Sams, Verginia : U.S.A. 

  24. Goodwin B, Miller K, "Evidence on flipped classrooms is still coming in", Educational Leadership, Vol. 70, No. 6, pp. 78-80, 2013. 

  25. Kostaris V, White J, Erickson CC, "A literature review on the benefits and drawbacks of the reversed classroom", Bachelor's Thesis, Dalarna University, Gothenburg, Sweden. 2017. 

  26. Kim HW, Lee GB, "The effect of flipped learning class based on team activity on physical education majored students learning participation and course evaluation", Korean Society for The Study of Physical Education, Vol. 21, No. 1, pp. 15-27, 2016. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로