$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

The Influence of Online Basic Clinical Training on Critical Thinking Disposition, Self Determination Motivation and Learning Satisfaction for Nursing student 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.27 no.2, 2022년, pp.91 - 98  

Seo, Ji-Un (Dept. of Nursing, Kyungwoon University) ,  Hong, Sun-Yeun (Dept. of Nursing, Kyungwoon University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 COVID -19 상황에서 온라인 기초임상실습이 간호대학생의 비판적 사고성향, 자기결정성 동기 및 실습만족도에 미치는 효과를 파악하고자 시행되었다. 본 연구는 단일군 사전·사후설계이다. 연구 대상자는 G시에 소재한 간호학과 3학년을 대상으로 온라인 설문지를 이용하여 수집하였고 41명이 최종 참여하였다. 연구결과 비판적 사고성향(t=-2.60, p=.013)과 자기결정성동기(t=-2.84, p=.007)는 통계적으로 유의하게 상승했다. 이 결과는 온라인 기초임상실습이 비판적사고성향, 자기결정성 동기 향상에 효과가 있음을 의미한다. 최근 COVID-19 의료현장에서의 직접간호수행이 어려운 만큼 다양한 온라인 콘텐츠를 활용한다면 온라인 임상실습의 한계를 극복할 수 있을 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to investigate the effect of online basic clinical training on critical thinking disposition, self determination motivation and learning satisfaction for nursing student in the COVID-19 situation. This study is one group pre-test and post-test design. The subjects of thi...

주제어

표/그림 (5)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구는 2020년 발생한 코로나 19팬데믹으로 인해 임상 실습이 불가능한 상황에서 온라인 기초임상실습 교육프로그램이 간호대학생의 비판적 사고성향, 자기 결 정성 동기에 미치는 효과에 대해 확인하고 실습 만족도를 파악하여 온라인 임상실습수업의 적합성에 대해 검증하기 위해 수행되었다.
  • 본 연구는 COVID-19 유행으로 인해 첫 임상실습을 나가지 못하는 3학년 간호대학생들을 위한 온라인 기초 임상 실습을 개발하고 적용하여 향후 임상실습교육 대처방안으로 발전 방향을 모색하고자 시도되었다.
  • 코로나19 이전과 이후 기초임상실습 교과목을 온라인실습으로 운영한 사례는 거의 없었다. 이에 본 연구는 코로나 19 팬데믹 상황에서 온라인 기초임상실습이 간호대학생의 비판적 사고성향, 자기결정성동기 및 실습만족도에 미치는 효과를 살펴보고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (31)

  1. B. Y. Kim, and E. S. Lee, "Effects of a Simulation Practicum using Standardized Patients on Communication Skills, Critical Thinking Disposition and Clinical Competency in Nursing Students: Diabetic Care", Journal of East-West Nursing Research, Vol. 24, No.2, pp. 91-100, Nov. 2018. DOI: 10.14370/jewnr.2018.24.2.91 

  2. H. J. Park, "Correlations among nursing professionalism, critical thinking disposition and self-leadership in nursing students", Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol. 21, No. 2, pp. 227-236, May 2015. 

  3. Korean Accreditation Board of Nursing Education. (2019). The first half year of 2019 nursing education accreditation manual for nursing school. http://www.kabone.or.kr 

  4. N. C. Facione, P. A. Facione, and C. A. Sanchez, "Critical Thinking Disposition as Measure of Competent Clinical Judgement: The Development of California Thinking Disposition Inventory", Journal of Nursing Education, Vol. 33, No 8, pp. 345-350, Oct. 1994. DOI;10.3928/0148-4834-19941001-05 

  5. J. H. Ha, and H. J. Lee. "The Effect of the Education Applying Havruta's Method on Communication Competency, Critical Thinking Competency, and Self-leadership of Nursing Students", Journal of Korean Academy of Community Health Nursing, Vol. 31, No.3, pp. 337-347, Sept. 2020. DOI : 10.12799/jkachn.2020.31.3.337 

  6. I. S. Kown, & Y. M. Seo, "Nursing students' needs for clinical nursing education" Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol. 18, No. 1, pp. 25-33, Apr. 2012. DOI: 10.5977/jkasne.2012.18.1.025 

  7. D. N. Oh, Y. R. Um, C. Kim, S. J. Ju, J. H. Jung, and M. S. Park, "The coping experience of nursing students in clinical practice: Trying to be a meaningful presence", The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol. 22, No. 4, pp. 430-440, Nov. 2016. DOI: 10.5977/jkasne.2016.22.4.430 

  8. H. J. Kim, and H. S. Song, "The Experiences of Nursing Student's Introductory Clinical Practice", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 21, No.2, pp. 74-84, Feb. 2020. DOI: 10.5762/KAIS.2020.21.2.74 

  9. H. J. Choi, I. S. Park, Y. H. Sol, and M. S. Ha, "A Delphi Study on the Components of Teaching Practicum for Building an Online Teaching Practicum Platform", Korean Journal of Educational Research, Vol. 58, No. 4, pp. 151-180, Dec. 2020. DOI: 10.30916/KERA.58.4.151 

  10. Y. E. Jang, and K. S. Han, "Online Practice Experience of Nursing Students in COVID-19 Situations", The Journal of the Korea Contents Association. Vol.21, No.8, pp.702 - 714, July 2020. DOI: 10.5392/JKCA.2021.21.08.702 

  11. M. K. Jung, 'The relationship between university students' self-regulated learning and creative, critical thinking ability", The Journal of The Korean Society for the gifted and Talented, Vol. 6, No. 1, pp.163-180, May 2007. DOI: 10.17839/jksgt.2007.6.1.163 

  12. R. M. Ryan, and J. P. Connell, "Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains", Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 57, No. 5, pp. 749-761, Nov. 1989. DOI: 10.1037/0022-3514.57.5.749 

  13. H. K. Cho, "The Influences on the Self-Regulated Learning Ability due to Nursing Students' Interpersonal Competence and Self-Determination Motivation", Journal of the Korea Convergence Society, Vol.9, No.12, pp. 475-783, Dec. 2018. Doi: 10.15207/JKCS.2018.9.12.475 

  14. I. S. Seo, S. M. Oh, D. W. Choi, H. O. Park, and R. W. Ma, "Effects of Basic Clinical Practice Program in Academic Motivation, Critical Thinking and Clinical Nursing Competence of Nursing Students", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 15, No. 4 , pp. 2276-2284, April 2014. DOI : 10.5762/KAIS.2014.15.4.2276 

  15. E. J. Cho, "Strategies of Pediatric Nursing Clinical Practice in Ontact Era", The Journal of Korean Nursing Research, Vol. 4, No. 4, pp. 29-40, Dec. 2020. DOI: 10.34089/jknr.2020.4.4.29 

  16. K. O. Park, and S. K. Chung, "The Influence of Online Psychiatric Nursing Practicum including Virtual Simulation on Goal Commitment, Self-Efficacy, Critical Thinking Disposition and Problem-Solving Ability", Journal of Convergence for Information Technology, Vol. 11, No.10, pp. 60-67, Nov. 2021. DOI: 10.22156/CS4SMB.2021.11.10.060 

  17. Y. M. Song, "Effects of a Online Psychiatric and Mental health Nursing Practice Program on the Social and Emotional competence, Counseling self-efficacy, and Communication competence among Nursing", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 20, No. 19, pp. 271-290, Oct. 2020. DOI: 10.22251/jlcci.2020.20.19.271 

  18. W. G. Kim, J. M. Park, and C. E. Song, "Development and Application of an Online Clinical Practicum Program on Emergency Nursing Care for Nursing Students", Journal of the Korea Entertainment Industry Association, Vol. 15, No. 1, pp. 131-142, Jan. 2021. DOI: 10.21184/jkeia.2021.1.15.1.131 

  19. K. S. Kim, "Development and Application of the Online Community Nursing Practice Program in the Context of the COVID-19 Pandemic", Nursing and Health Issues, Vol. 26, No. 2, pp. 123-132, Aug. 2021. DOI: 10.33527/nhi2021.26.2.123 

  20. Y. S. Yoon, B. S. Park, S. J. Park, and H. N. Cho, "Factors Affecting Clinical Performance in Nursing Students: Focusing on Online Clinical Practice students during the COVID-19 Era", The Journal of Korean Nursing Research, Vol. 5, No. 2, pp. 1-11, June 2021. DOI: 10.34089/jknr.2021.5.2. 

  21. Y. S. Kim, and K. S. Lee, "Online Clinical Practice Experience of Nursing Students", Korea Academy Industrial Cooperation Society, Vol. 22, No.7, pp.160-171, July 2021. DOI: 10.5762/KAIS.2021.22.7.16 

  22. J. Yoon, "Development of an instrument for the measurement of critical thinking disposition: In nursing. Unpublished dissertation, Catholic University, Seoul, 2004. 

  23. B. G. Bak, J. U. Lee, and S. P. Hong, "Reconstructing the classificatory pattern of learning motivation proposed by self-determination theory", Journal of Education Psychology, Vol. 19, No.3, pp. 699-717, Nov. 2005. 

  24. Y. M. Cha, and W. Y. Eom, "Structural Relations among Autonomy Support, Self-determination motivation, Self-Regulation Learning Ability and Learning flow as Perceived by Junior College Student", The Korean Journal of Thinking Development, Vol. 14. No.3, pp. 27-51, March 2018. 

  25. M. S. Yoo, and I. Y. Yoo, "Research : The effectiveness of Standardized Patient Managed Instruction for a Fundamentals of Nursing Course", Korean Journal of Nursing Query, Vol. 10, pp. 89-109, Jan. 2001. 

  26. M. K. Park, and K. W. Sung, "Effects of Clinical Practice Education with Learning Contract on Self-Directed Learning, Critical Thinking Ability and Clinical Competence of Nursing Students", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.17, No.11, pp. 95-110, June 2017. DOI: 10.22251/jlcci.2017.17.11.95 

  27. C. E. Jenson, D. N. Forsyth, and D. Mcnally, "Virtual Reality Simulation: Using Three-dimensional Technology to Teach Nursing Students", Computers, Informatics, Nursing, Vol. 30, No. 6, pp. 312-318, June 2012. DOI: 10.1097/NXN.0b013e31824af6ae 

  28. Y. M. Cho, and S. L. Kang. "Effect of Simulation-Problem Based Learning Education on Self-Determined Motivation, Academic Self-Efficacy and Self-Regulated Learning in Nursing Students", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.19, No.11, pp. 25-41, June 2019. DOI: 10.22251/jlcci.2019.19.11.25 

  29. E. L, Deci, and R. M, Ryan, "The general causality orientations scale: self-determination in personality", Journal of Research in Personality, Vol. 19, No. 2, pp. 109-134. June 1985. DOI: 10.1016/0092-6566(85)90023-6 

  30. H. G. Jung, "College students' satisfaction with the overall implementation of online classes and testing during the Corona 19 pandemic", Multimedia-Assisted Language Learning, Vol. 23, No. 3, pp. 392-415, Aug. 2020. 

  31. S. Y. Kwon, "Examining the relationships among teaching presence, learning approaches, learners' perception of satisfaction and effectiveness in online learning environments", Journal of Educational Technology, Vol. 27, No. 3, pp. 535-560, Sept. 2011. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로