$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 비동시적 온라인 토론활동에 참여한 간호대학생의 사회적 실재감, 인지적 실재감, 온라인 학습만족도의 관계
The relationship between Social Presence, Cognitive Presence and Online Learning Satisfaction of Nursing Students who experienced Asynchronous Online Discussion Activities 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.20 no.2, 2022년, pp.37 - 44  

홍주영 (경운대학교 간호학과) ,  김현심 (경운대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 비동시적 온라인 토론활동에 참여한 간호대학생의 사회적 실재감, 인지적 실재감이 온라인학습만족도에 미치는 영향을 파악하고자 시도되었다. 연구는 2020년 12월부터 2개월간 일개대학 4학년 간호대학생 93명을 대상으로 설문조사하였다. 수집된 자료는 t검정, ANOVA, 상관관계, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과 간호대학생의 사회적 실재감, 인지적 실재감, 온라인 학습만족도는 유의한 정적 상관관계를 보였고, 온라인 학습만족도에 직접적인 영향요인으로는 사회적 실재감으로 나타났다. 온라인 학습만족도에 대한 설명력은 62.9%로 나타났다. 결과를 바탕으로 다양한 교과목에서 온라인 토론활동의 학습만족도를 높이기 위해서 간호대학생의 사회적 실재감을 높이는 방안이 필요하며 향후 실재감 향상 프로그램 중재 관련 후속연구를 제언한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is a descriptive research study to verify the relationship between social presence, cognitive presence, and online learning satisfaction, and to identify factors that influence online learning satisfaction of nursing students who experienced Asynchronous Online Discussion Activities. The ...

주제어

참고문헌 (26)

  1. Korean Accreditation Board of Nursing Education. (2012). Accreditation assessment standards for education of Korea(the course of the nursing bachelor's degree), Korean Accreditation Board of Nursing Education. Seoul. 

  2. K. A. Kim & G. S. Jeong. (2019). Effects of Biomedical Ethics Education on Moral sensitivity, Critical thinking and Biomedical Ethics Awareness of Nursing Students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 20(2), 240-249. DOI: 10.5762/KAIS.2019.20.2.240 

  3. S. H. Lee & S. H. Kim. (2017). Effects of a Debate on Nursing Students' Critical Thinking Disposition, Ethical Value and Moral Judgment in Nursing Ethics Education. Journal of the Korean Data Analysis Society, 19(4B), 2263-2276. DOI: 10.37727/jkdas.2017.19.4.2263 

  4. J. Thomas. (2013). Exploring the use of asynchronous online discussion in healthcare education: a literature review. Computers & Education, 69, 199-215. 

  5. C. Heeter. (1992). Being there: The subjective experience of presence. Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 1(2), 262-271. 

  6. J. S. Kim & M. H. Kang. (2010). Structural Relationship among Teaching Presence, Learning Presence, and Effectiveness of e-Learning in the corporate setting. Asian Journal of Education, 11(2), 29-56. 

  7. M. H. Kang & M. J. Kim. (2006). Investigating the Relationship among Perceived Social Presence, Achievement, Satisfaction and Learning Persistence in e-Learning Environment. Journal of Educational Technology, 22(4), 1-27. DOI: 10.17232/KSET.22.4.1 

  8. E, M. Cho & A. N. Han. (2010). The Effect of Social Presence on Learning Flow and Learning Effects In Online Learning Community. The Journal of Educational Information and Media, 16(1), 23-43. 

  9. M. Y. Doo, H. R. Kwon & E. K. Moon. (2017). A Meta-Analysis of the Effects of Presence on Learning Performance in Online Learning Environment. The Korean Journal of Educational Methodology Studies, 29(1), 185-210. DOI: 10.17927/TKJEMS.2017.29.1.185 

  10. Y. M. Kim. (2019). The Effects of Social Presence on Learning Satisfaction and Learning Achievement in Cyber University. The e-Business Studies, 20(1), 199-216. DOI: 10.20462/TeBS.2019.2.20.1.199 

  11. J. M. Lee, S. H. Nam, M. S. Huh & Y. J. Bae. (2020). Effects of Presence on Domestic Online Learning Outcomes: A Meta-analysis. The Journal of Educational Information and Media, 26(4), 853-878. DOI: 10.15833/KAFEIAM.26.4.853 

  12. M. J. Wang & M. H. Kang. (2006). Cybergogy for engaged learning: A framework for creatinglearner engagement through information and communication technology. In M. S. Khine(Ed.), Engaged learning with emerging technologies (pp.225-253). New York : Springer Publishing. 

  13. T. Anderson, R. Liam, D. R. Garrison & W. Archer. (2001). Assessing teaching presence in a computer conferencing context. Journal of Asynchronous Learning Networks, 5(2), 1-17. 

  14. I. Kozuh, Z. Jeremic, A. Sarjas, J. L. Bele, V. Devedzic & M. Debevc. (2015). Social presence and interaction in learning environments: The effect on student success. Journal of Educational Technology & Society, 18(1), 223-236. 

  15. J. B. Arbaugh. (2014). System, scholar or students? Which most influences online MBA course effectiveness?. Journal of Computer Assisted Learning, 30(4), 349-362. 

  16. S. B. Merriam. (2001). The new update on adult learning theory. Jossey-Bass. 

  17. J. J. Kim. (2009). Development of a scale to measure social presence in distance higher education. Unpublished doctoral dissertation, Korea University. 

  18. M. H. Kang, J. U. Park & S. Y. Shin. (2007). Developing a Cognitive Presence Scale for Measuring Students' Involvement during E-learning Process. In World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, 2823-2828. 

  19. K. Y. Lim. (1999). Factor Related to the Learner Participation, Achievement, Satisfaction in the Web-Based Online Discussion. Unpublished doctoral dissertation, Ewha Womans' University. 

  20. J. J. Young. (2013). A Study on the Effects of Teaching Presence, Cognitive Presence, Social Presence on the Satisfaction and Achievement of Elementary School Students' English E-Learning Program. Unpublished doctoral dissertation, Ewha Womans' University. 

  21. S. H. Im & S. H. Hong. (2021). Effects of Task Value and Presence on Learning Flow of Nursing Students in Online Learning Environment. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 21(6), 387-397. 

  22. S. Y. Kwon. (2016). The influences of social presence on perceived cognitive and emotional effects of online discussion. The Journal of Educational Information and Media, 22(1), 1-29. DOI: 10.15833/KAFEIAM.22.1.001 

  23. H. O. Jeon & G. J. An. (2021). The influence of learning presence and self-directed learning competency of nursing students on learning satisfaction in major subjects for online distance learning. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 27(4), 381-391. DOI: 10.5977/jkasne.2021.27.4.381 

  24. M. H. Kang, S. H. Yoon, H. J. Lim & Y. R. Yoo. (2012). Identifying Predicting Power of Meta cognition, Perceived Interaction, Presence on Learning Outcomes in Web-Based Collaborative Learning. Journal of Lifelong Learning Society, 8(2), 111-130. 

  25. D. W. Han & M. C. Kang. (2014). An Exploratory Study of Differences in Learner Interaction, Social Presence, Learning Satisfaction, and Learning Achievement on Applying SNS to Lecture. Journal of the Korea Contents Association, 14(12), 494-503. DOI: 10.5392/JKCA.2014.14.12.494 

  26. D. R. Garrison. (2011). e-Learning in the 21st century.: a framework for research and practice. 2nd edition. London : Routledge/Falmer. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로