$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

주민참여가 유휴공간 장소성 형성요인과 관광객 행위의도에 미치는 영향
Effect of Local Participation on Spatiality-Forming Factors of Idle Space and Intentions of Tourists 원문보기

한국지리정보학회지 = Journal of the Korean Association of Geographic Information Studies, v.25 no.1, 2022년, pp.44 - 55  

홍순옥 (제주대학교 관광개발학과) ,  정헌규 (제주대학교 지속성장데이터사이언스학부) ,  최용복 (제주대학교 지속성장데이터사이언스학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 유휴공간이 가지는 장소성 형성요인이 관광객의 행위의도에 어떠한 영향을 미치는지 확인하고, 지역 주민의 참여가 장소성 형성요인과 행위의도 사이에서 어떠한 역할을 하는지 확인하는 것이다. 이를 위해 관광객을 대상으로 자료를 수집하고 연구모형을 검정하였다. 연구결과 장소성 형성요인 중 물리적 요인과 행태적 요인, 심리적 요인이 부분적으로 관광객의 행위의도에 유의미한 영향을 주고 있는 것으로 확인되었다. 그리고 주민참여는 장소성 형성요인과 행위의도 사이에서 부분적으로 매개역할을 하고 있는 점이 확인되었다. 연구 결과에 따라 유휴공간 활용시 주민참여의 필요성과 그 방안에 대하여 논의하였으며, 다양한 유휴공간을 대상으로 추가적인 연구가 진행될 필요가 있음을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to determine how the factors that form the spatiality of an idle space affect the behavioral intention of tourists, and to confirm the role of local participation between the spatiality-forming factors and behavioral intentions. For this purpose, data from travelers was ...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (28)

  1. Andereck, K.L., K.M. Valentine, C.A. Vogt and R.C. Knopf. 2007. A cross-cultural analysis of tourism and quality of life perceptions. Journal of Sustainable Tourism 15(5):483-502. 

  2. Bae, M.Y., H.J. Lee and J.Y. Jeong. 2020. The effect of prior knowledge of local festivals on tourists'behavioral intentions toward the destination. Korean Journal of Hospitality & Tourism 29(4):33-50. 

  3. Baron, R. M and D.A. Kenny. 1986. The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of personality and social psychology 51(6):1173. 

  4. Cho, J.H. 2010. A study on cohousing plan through residents' participation workshop. Ph.D. Thesis, The Catholic University of Korea, Gyounggi, Korea. pp.13-15. 

  5. Choi, J.W and J.H. Lee. 2016. An impact analysis on the regeneration of idle space affecting the quality of residents life and local economy revitalization from urban regeneration perspective. Journal of Korea Contents Association 16(2):129-142. 

  6. Jo, R.H. 2003. The effect of social capital of green tourism project areas on community people's participation in the project in rural Korea. Ph.D. Thesis, Seoul National University, Seoul, Korea. pp.25-26. 

  7. Jung, S.H and D.G. Seo. 2016. Assessing mediated moderation and moderated mediation : guidelines and empirical illustration. The Korean Journal of Psychology: General 35(1):257-282. 

  8. Kim, G. 2019. The effect of sense of place, experience value, and shared value on corporate image and brand loyalty in multiplex cultural space. Ph.D. Thesis, Hong-Ik University, Seoul, Korea. pp.21-28. 

  9. Kim, H.J. 2013. A study on the planning methods for adaptive reuse of abandoned industrial facilities in the context of urban regeneration. Ph.D. Thesis, Yonsei University, Seoul, Korea. pp.27-35. 

  10. Kim, H.J and S.H. Yi. 2011. The effect of urban regeneration concept revealed at the renovation plans of under-used spaces- focused on the plans appeared at the former researches. Journal of the Architectural Institute of Korea 27(6):103-112. 

  11. Kim, H.Y. 2014. A study on the effect of formative factors of placeness on place attachment, the value perception and visitor's behavioral intentions in museum-a case of museums in Jeong-dong. Master Thesis, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. pp.12-14. 

  12. Kim, H.Y and S.J. Kim. 2014. A study on the effect of formative factors of placeness on place attachment, the value perception and visitor's behavioral intentions in museum: a case of museums in Jeong-dong. Journal of Arts Management 30: 185-217. 

  13. Kim, M.S and W.H. Lee. 2013. A study on the creative city construction methodology of citizen participation through the survey of resident's awareness - focusing on old downtown in Incheon City. Design Convergence Study 12(6):159-175. 

  14. Kim, Y.B. 2020. A case study on cultural regeneration of idle spaces by supporting creative activities. Master Thesis, Chung-Ang University, Seoul, Korea. 7pp. 

  15. Kwak, S.J. 2007. A study on contents development in revitalizing idle space. Ph.D. Thesis, Kook-Min University, Seoul, Korea. pp.19-20. 

  16. Lee, J.A. 2021. Formation of the sense of place and behavioral intention by visitor types according to the social media impact-focused on Seongsu-dong, Seoul. Ph.D. Thesis, Hanyang University, Seoul, Korea. pp.8-15. 

  17. Lee, J.H. 2011. A study on the impact of users' place attachment on the value of public libraries. Journal of the Korean Library and Information Science 45(4): 209-234. 

  18. Lee, S.H. 1998. The mechanism of searching for place & its modes in the users of interior space. Journal of the Architectural Institute of Korea 14(10):73-83. 

  19. Milman, A. and A. Pizam. 1988. Social impacts of tourism on central Florida. Annals of Tourism Research 15:191-204. 

  20. Park, D.S. 2021. Experience elements of UNESCO heritage sites, a structural study of placeness, flow, and tourist intentions-focused on the extended theory of planned behavior. Ph.D. Thesis, Hong-Ik University, Seoul, Korea. pp.50-56. 

  21. Park, G.Y and K.J. Kim. 2020. The influence of service quality on hotel image and behavior in hotel restaurant. Food Service Industry Journal 16(2):133-144. 

  22. Park, J.H. 2015. Study on measures to invigorate culture and arts space-based on culture and arts business utilizing unused space. Master Thesis, Gyounggi University, Gyounggi, Korea. pp.8-15. 

  23. Seo, M.R., Y.S. Yoon and M.S. Kim. 2020. A study on performance and behavioral intention based on MICE city marketing activities and the awareness of MICE organizers. International Journal of Tourism and Hospitality Research 34(8):101-115. 

  24. Seo, Y.J and J.S. Han. 2020. The effect of environmental awareness of eco-friendly hotel guests on customer satisfaction and behavioral intention. Journal of Tourism and Leisure Research 32(3):235-252. 

  25. Shin, J.R and C.G. Choi. 2010. Impacts of human factors on the placeness in the Hongik University area. Journal of Korea Planning Association 45(7):5-20. 

  26. Simmons, D.G. 1994. Community participation in tourism planning. Tourism Management 15(2):98-108. 

  27. Song, B.H. 2021. A study on the role and response of local museums in COVID-19 period : focusing on the Seongho Museum in Ansan City. The Journal of Historical Studies 13:87-111. 

  28. Zeithaml, V.A., L.L. Berry and A. Parasuraman. 1996. The behavioral consequences of service quality. Journal of marketing 60(2): 31-46. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로