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교통카드 데이터를 이용한 수도권 광역급행철도 환승행태에 관한 연구
An Investigation of Rider Behavior to Transfer Seoul Metropolitan Transit Using Public Transport Card Data 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.21 no.6, 2022년, pp.146 - 164  

정근기 (서울시립대학교 교통공학과) ,  이동민 (서울시립대학교 교통공학과&스마트시티학과) ,  김선훈 (서울시립대학교 도시과학연구원)

초록

최근 정부에서는 수도권 주요거점을 30분대에 연결하기 위해 광역급행철도 건설을 추진하고 있으며, 광역급행철도의 정거장은 대부분 기존 노선과 환승역으로 연결되어 환승에 대한 중요성이 증가하고 있다. 환승저항이 경로선택에 미치는 영향에 관한 많은 연구가 이루어져 왔으나, 대부분 일반 지하철을 대상으로 하여 광역급행철도의 환승행태에 관한 연구는 전무한 실정이다. 이에 본 연구에서는 수도권의 대표적 급행노선인 신분당선을 대상으로 환승행태 분석을 수행하였다. 통행량 집중정도와 요금지불 유무에 따른 환승행태 분석을 위해 요일, 시간대, 이용자 특성에 따라 데이터를 구분하여 경로선택모형을 구축하였다. 분석 결과, 광역급행철도 이용자는 환승이동시간에 비해 환승대기시간에 큰 저항을 가지며, 특히 첨두시간대에는 환승대기시간의 차내시간 한계대체율(EIVM)은 3.51배로 나타났다. 본 연구에서 광역급행철도 환승 1회당 EIVM은 2.6분으로 분석되었으며, 일반 지하철을 대상으로 한 선행연구의 결과에 비해 현저히 낮은 값이다. 이는 일반지하철과 광역급행철도의 환승저항에 차이가 존재하며, 지하철 교통수요 예측 시 일반지하철과 광역급행철도 환승페널티를 차등 적용할 필요성이 있음을 시사한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, the Korean government promoted the construction of metropolitan express subway to connect major transportation hub in the metropolitan area within 30 minutes. Most stations of the metropolitan express subway are connected to existing subway stations, so the importance of transfer increased...

주제어

참고문헌 (9)

  1. Garcia-Martinez, A., Cascajoa, R., Jara-Diazb, S. R., Chowdhuryc, S. and Monzon, A.(2018),?"Transfer penalties in multimodal public transport networks", Transportation Research Part A,?vol. 114, pp.52-66. 

  2. Guo, Z. and Wilson, N. H. M.(2011), "Assessing the cost of transfer inconvenience in public transport?system: A case study of the London Underground", Transportation Research Part A, vol. 45,?pp.91-104. 

  3. Hwang, B. H., Rho, J. H. and Park, Y. O.(2006), "A study on the transfer time value estimation of?transit riders in Seoul using smart card data", The 82nd Conference of Korean Society of?Transportation, pp.361-369. 

  4. Kim, H. B. and Choi, J. H.(2010), "Modeling of transfer impedance of urban rail station", Journal of?The Korean Society of Civil Engineering, vol. 30, no. 1, pp.11-15. 

  5. Kim, K. H., Lee, J. H. and Yun, I. S.(2017), "Calculation of travel time values in Seoul metropolitan?area considering unique travel patterns", Journal of Korean Society of Transportation, vol. 35,?no. 6, pp.481-498. 

  6. The Korea Institute of Intelligent Transport Systems(2019), Research on a method of connected?railway revenue allocation and daily revenue allocation. 

  7. Watson, P. L.(1974), The value of Time: Behavioral Models of Modal Choice, Lexington Books,?London. 

  8. Yang, C. H. and Son, E. Y.(2000), "Estimation of transfer related value of Seoul subway users using?stated preference and revealed preference analyses", Journal of Korean Society of?Transportation, vol. 18, no. 4, pp.19-30. 

  9. Yoon, H. R.(2000), "A Transit Trip Assignment Model under Capacity Restraint", The 39th?Conference of Korean Society of Transportation, pp.3-29. 

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