$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

언어네트워크분석을 활용한 지구과학교사들의 변성암에 대한 개념 구조 분석
Conceptual Structure Analysis of Metamorphic Rock by Earth Science Teachers Using Semantic Network Analysis 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.43 no.6, 2022년, pp.762 - 776  

정덕호 (전북대학교 과학교육학부) ,  이철민 (전북대학교 과학교육학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 지구과학 교사들이 변성암을 분류하기 위해 사용하는 개념 구조와 변성암을 분류하는 기준에 대해 알아보는 것이다. 이를 위해 연구자들은 전라북도 소재의 중학교와 고등학교의 지구과학교사 21명을 대상으로 사고 구술을 활용하여 변성암을 분류하는 과정에서 진술한 언어 자료를 수집하였다. 그리고 이렇게 수집된 언어 자료를 언어네트워크분석법을 활용하여 분석하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 지구과학 교사들은 변성암을 분류하는 과정에서 암석에서 일반적으로 관찰할 수 있는 색, 구성 광물, 입자의 크기 등의 특징과 변성암에서 나타나는 엽리를 중심으로 분류하였다. 둘째, 지구과학 교사들은 변성암의 분류 기준에 관해 접촉 변성작용과 광역 변성작용 등 변성작용을 중심으로 인식하고 있었다. 그러나 관찰한 내용을 잘못 판단하여 다른 암석으로 오인하는 사례들이 나타났다. 그러므로 지구과학 교사들이 변성암이 형성되는 과학적 과정과 변성암에서 관찰되는 현상을 서로 연결하여 인식할 수 있도록 그들에게 변성암에 대한 관찰 정보와 경험을 충분히 제공할 필요가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to determined the conceptual structure used by earth science teachers to classify metamorphic rocks as well as the criteria applied in the process of classifying metamorphic rocks. To this end, the researchers collected verbal data uttered in the process of classifying ...

주제어

참고문헌 (28)

  1. American Association for the Advancement of Science, 1990, Science: A Process Approach II, Delta Education Incorporated, New Hampshire, USA, 17 p. 

  2. Bonacich, P., 1987, Power and Centrality: A Family of Measures, American Journal of Sociology, 92(5), 1170-1182. 

  3. Bowker, G. C. and Star, S. L., 1999, Sorting Things Out: Classification and Its Consequence. MIT Press, Cambridge, USA, 392 p. 

  4. Chung, D. H., Lee, C. M., and Park, K. J., 2020, The Differences of Verbal Interactions according to Communication Structures and Communication Status in Small Group Activity of Earth Science Gifted Students, 41(3), 307-319. (in Korean) 

  5. Driver, R. and Erickson, G., 1983, Theories-in-action: some theoretical and empirical issues in the study of student's conceptual frameworks in science. Studies in science education, 10, 37-60. 

  6. Inhelder, B. and Piaget. J., 1964, The Early Growth of Logic in the Child: Classification and Seriation. Routledge, London, UK, 328 p. 

  7. Ju, J. E., 2006, Development of an Instrument to Assess Students' Classifying Inquiry Skills by Observation. Korea National University of Education, Chung-Buk, Korea, 73 p. (in Korean) 

  8. Ju, J. E. and Cha, H. Y., 2007, Development of a Standard to Assess Classifying Inquiry Skills by Observation. Journal of Korean Elementary Science Education, 26(4), 407-417. (in Korean) 

  9. Jung, K. S., 2009, Ontological Categorizing of High School Students about Rocks and Crust, Plate Tectonics. Journal of Science Education, 33(1), 56-68. (in Korean) 

  10. Jung, S. G., Choi, S. W., and Kim, H. S., 1999, Development of CBI CD-ROM on Identification of Rocks. Report of Science Education, 30(1). 291-298. (in Korean) 

  11. Kim, I. G., 2008, Effects of Observation Viewpoints Learning Training on Observation Ability and Science Inquiry Ability. Busan National University of Education, Busan, Korea, 66 p. (in Korean) 

  12. Kim, S. B., 2000, The Effect of Observation. Classification.Measurement Training on the Elementary School Students' Science Process Skills and Attitude. Korea National University of Education, Chung-Buk, Korea, 127 p. (in Korean) 

  13. Kim, S. J., 2006, Theory of Elementary Science Education. Hyungseul, Seoul, Korea, 446 p. (in Korean) 

  14. Kim, Y, S., 2003, The Properties Conceptual Change by the Conviction Types and of the Responses by the Intervention Types in Understanding Special Relativity Based on Conceptual Structure Change Model. Korea National University of Education, Chung-Buk, Korea, 233 p. (in Korean) 

  15. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity, 2019, Korean Science Education Standards for the Next Generation. 163 p. (in Korean) 

  16. Kwon, J. S., Lee, K. H., and Kim, Y. S., 2003, The Necessary Condition and the Sufficient Condition of Cognitive Conflict for Conceptual Change. Journal of the korean Association for Science Education, 23(5), 574-591. (in Korean) 

  17. Lee, H. W., 2011, Development and Application of the Explicit and Reflective Learning Model for the Enhancement of Scientific Inquiry Skills of Elementary School Students:Based on Observation and Classification. Graduate School of Dankook University. 212 p. (in Korean) 

  18. Lee, J. K. and Ha, M. S., 2012, Semantic Network Analysis of Science Gifted Middle School Students' Understanding of Fact, Hypothesis, Theory, Law, and Scientificness. Journal of the Korean Association for Science Education, 32(5), 823-840. (in Korean) 

  19. Lee, M. K., Joo, H. M., Lee, K. H., Lee, Y. M., Lee, J. Y., Kim, Y. E., and Kim, J. Y., 2016, A Study on the Development of Competence-Based Curriculum for the 21st Century -OECD Education 2030-. Korea Institute for Curriculum and Evaluation, RRC 2016-5, 99 p. (in Korean) 

  20. Meagher, B. J., Cataldo, K., Douglas, B. J., McDaniel, M. A., and Nosofsky, R. M., 2018, Training of rock classifications: The use of computer images versus physical rock samples. Journal of Geoscience Education, 66(3), 221-230. 

  21. Millar, R. H., 1994, What is Science Method. Teaching Science, London, UK, Routledge. 

  22. Ministry of Education, 2015, 2015 Revised National Science Curriculum, 272 p. (in Korean) 

  23. Moon, B. C., Jeong, J. W., Chung, and C. H., 2005, The Classifying Ability of the Igneous Rocks with Naked Eyes for Preservice Science Teachers. Journal of the Korean Earth Science Society, 26(7), 630-639. (in Korean) 

  24. Park, H. W. and Leydesdorff, L., 2004, Understanding the KrKwic: A computer program for the analysis of Korean text. Journal of The Korean Data Analysis Society, 6(5), 1377-1387. (in Korean) 

  25. Park, J. A. and Yong, H. S., 2019, Development of deep learning-based rock classifier for elementary, middle and high school education. Journal of Software Assessment and Valuation, 15(1), 63-70. (in Korean) 

  26. Strike, K. A. and Posner, G. J., 1985, Misconceptions and conceptual change: Philosophical reflections on the research program. In H. Helm and J. Novak (eds.), Proceedings of international seminar: Misconceptions in science and mathematics. Vol. I. 

  27. Trusted, J., 1987, Inquiry and understanding: An introduction to explanation in the physical and human sciences. Humanities Press International, London, UK, 171 p. 

  28. Wee, S. M. and Choi, J. K., 2002, High School Students' Interest on Minerals and Rocks. Journal of the Korean Earth Science Society, 23(8), 625-631. (in Korean) 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로