$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

온라인 프로젝트기반 학습모형 적용과 효과: 공학회계 사례
Effects of Online Project-Based Learning Application: A Case of Engineering Accounting Course 원문보기

공학교육연구 = Journal of engineering education research, v.25 no.2, 2022년, pp.13 - 21  

김문수 (한국외국어대학교 산업경영공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In many existing studies, the analyses on the application and effect of the project-based learning model (PBL), a student-centered teaching and learning strategy, have been emphasized and carried out in various majors and courses. This case study analyzes the effects of applying a project-based lear...

주제어

참고문헌 (31)

  1. 강소연(2021). 2020년 1학기 공과대학 교수와 학생의 온라인 수업에 관한 인식 연구. 공학교육연구, 24(2), 20-28. 

  2. 김문수(2012). 문제기반학습모형에 근거한 공학회계의 웹기반 실습시스템 개발. 공학교육연구, 14(1), 55-63. 

  3. 김문수(2015). 공학교육에서 문제 및 프로젝트기반학습의 비교 고찰과 적용 방안. 공학교육연구, 18(2), 65-76. 

  4. 김문수(2020). 공과대학에서 회계 교과목의 온라인 강의 사례 및 개선 방안. 2020 공학교육학술대회. e-Conference. 

  5. 김문수(2021). 온라인 교육에서의 PBL 적용 방안과 효과: 공과대학 회계 강좌 사례. 2021 공학교육학술대회. 제주. 

  6. 김문수(2022). A Comparative Analysis of Students' Evaluations of Online and Offline Capstone Design Course. 공학교육연구, 25(1), 12-21. 

  7. 도남철(2022). 비대면 환경에서 제품자료관리 시스템 기반 협동제품개발실습과제 운영 사례. 공학교육연구, 25(1), 46-54. 

  8. 박용태(2007). 공학도와 경영마인드. 생능출판사. 

  9. 이현경(2021). 공과대학 비대면 온라인 수업의 교수 자 평가와 경험분석. 공학교육연구, 24(5), 53-64. 

  10. 임철일 외(2000). 평생교육을 위한 웹기반 학습에서 상호작용유형에 따른 효과분석. 교육공학연구, 16(1), 223-246. 

  11. 정재원.허정은.박효원(2020). 코로나19로 인한 공과대학 교수자의 온라인 수업 경험 탐색. 공학교육연구, 23(6), 60-67. 

  12. 한안나.이호철(2022). 비대면 수업에서 온라인 실습활동의 사례- '기초전기회로 및 실습' 교과목을 중심으로. 공학교육연구, 25(1), 22-32. 

  13. Allen, I.E., & Seaman, J.(2013). Changing course: Ten years of tracking online education in the United States. Sloan Consortium. PO Box 1238, Newburyport, MA 01950. 

  14. Bergeler, E., & Read, M.F.(2021). Comparing learning outcomes and satisfaction of an online algebra-based physics course with a face-to-face course. Journal of Science Education and Technology, 30, 97-111. 

  15. Brown, J.C., & Park, H.S.(2016). Longitudinal student research competency: Comparing online and traditional face-to-face learning platforms. Advances in Social Work, 17(1), 44-58. 

  16. Cao, Y., & Sakchutchawan, S.(2011). Online vs. traditional MBA: an empirical study of students' characteristics, course satisfaction, and overall success. The Journal of Human Resources and Adult Learning, 7(2), 1-12. 

  17. Cavanaugh, J.K., & Jacquemin, S.J.(2015). A large sample comparison of grade based student learning outcomes in online vs. face-to-face courses. Online Learning, 19(2), n2. 

  18. Comer, D. R., Lengaghan, J. A., & Sengupta, K.(2015). Factors that affect students' capacity to fulfill the role of online learner. Journal of Education for Business, 90(3), 145-155. 

  19. Fatonia, N.A., et al.(2020). University students online learning system during Covid-19 pandemic: Advantages, constraints and solutions. Systematic Review in Pharmacy, 11(7), 570-576. 

  20. Helms, J.L.(2014). Comparing student performance in online and face-to-face delivery modalities. Journal of Asynchronous Learning Networks. 18(1), n1. 

  21. Johnson, D., & Palmer, C.C.(2015). Comparing student assessments and perceptions of online and face-to-face versions of an introductory linguistics course. Online Learning, 19(2), 33-42. 

  22. Kartha, C.P.(2006). Learning business statistics: Online vs traditional. The Business Review, 5(1), 27-32. 

  23. Kortemeyer, G.(2016). Work habits of students in traditional and online sections of an introductory physics course: a case study. Journal of Science Education and Technology, 25, 697-703. 

  24. Malopinsky, L. et al.(2000). An instructional design model for online PBL environments: The learning to teach with technology studio. Association for Educational Communications & Technology, 1-11. 

  25. Moradi, M. et al.(2018). Enhancing teaching learning effectiveness by creating online interactive instructional modules for fundamental concepts of physics and mathematics. Education Sciences, 8(3), 109. 

  26. Nambiar, D.(2020). The impact of online during Covid-19: students' and teachers' perspective. The International Journal of Indian Psychology, 8(2), 783-793. 

  27. Nennig, H.T. et al.(2020). Comparison of student attitudes and performance in an online and a face-to-face inorganic chemistry course. Chemistry Education Research and Practice. 

  28. Neuhauser, C.(2002). Learning style and effectiveness of online and face-to-face instruction. The American Journal of Distance Education, 16(2), 99-113. 

  29. Ramlo, S.E.(2016). Students' views about potentially offering physics courses online. Journal of Science Education and Technology, 25, 489-496. 

  30. Schoenfeld-Tacher, R., McConnell, S., & Graham, M.(2001). Do no harm-A comparison of the effects of on-line vs. traditional delivery media on a science course. Journal of Science Education and Technology, 10(3), 257-265. 

  31. Xu, D., & Jaggars, S.S.(2011). The effectiveness of distance education across Virginia's community colleges: Evidence from introductory college-level math and English courses. Educational Evaluation and Policy Analysis, 33(3), 360-377. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로