$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 간호대학생의 주관적 행복감, 윤리적 민감성, 공감 능력이 인성에 미치는 영향
The Effect of Subjective Happiness, Ethical Sensitivity, Empathy Ability on Personality in Nursing Students 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.20 no.4, 2022년, pp.737 - 745  

김선영 (부천대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 간호대학생의 주관적 행복감, 윤리적 민감성, 공감 능력 및 인성에 대해 알아보고 인성에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위해 시행된 서술적 조사연구이다. 연구 대상자는 경기도에 소재한 일개 간호학과에 재학 중인 학생 165명으로, 자료수집은 2020년 9월 9일부터 10월 18일까지 온라인 설문조사 방식으로 실시되었다. 연구 결과 간호대학생의 주관적 행복감, 윤리적 민감성, 공감능력, 행복감의 평균은 각 5.11±1.03점, 4.33±.38점, 3.83±.42점, 4.09±.39점이었다. 인성은 주관적 행복감, 윤리적 민감성, 공감능력과 유의한 양적 상관관계에 있었다. 간호대학생의 인성에 영향을 미치는 요인은 전공만족도, 주관적 행복감, 윤리적 민감성으로 이들 변수의 전체 설명력은 52.8%였다. 본 연구 결과를 토대로 인성에 대한 설명력이 높은 윤리적 민감성, 주관적 행복감과 전공만족도를 고려한 교육프로그램 개발이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is a descriptive research study conducted to identify factors affecting personality by examining subjective happiness, ethical sensitivity, empathy ability, and personality of nursing students. The study subjects were 165 students enrolled in the Department of Nursing in Gyeonggi-do, and ...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (30)

  1. S. K. Hong & J. M. Kim. (2018). Ethical sensitivity related to college life : Focusing on one college students. The Journal of Korean Nursing Research, 2(4), 61-71. 

  2. D. Wang(2016). Influence of work-family facilitation on behavioral performance through occupational well-being. Doctoral dissertation. Dong-A university, busan, korea. 

  3. S. H. Lee, B. Y. Chung & S. H. Kim. (2015). Influence on subjective happiness of university students. Journal of Korean Public Health Nursing, 29(1), 115 - 126. DOI: http://dx.doi.org/10.5932/JKPHN.2015.29.1.115 

  4. R. M. Ryan & E L Deci. (2001). On happiness and human potentials: a review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual review of psychology, 52, 141-166. 

  5. G. Y. Jo & H. S. Park. (2011). Predictors of subjective happiness for nursing students. Journal of Korea Academia-Industrial cooperation Society, 12(1), 160-169. DOI: https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.1.160 

  6. G. S. Kim & Y. J. Yoon. (2021). The influence of academic self-efficacy, self-resilience, and department satisfaction on subjective happiness of nursing students. Journal of Convergence for Information Technology, 11(1), 244-253. DOI : 10.22156/CS4SMB.2021.11.01.244 

  7. J. M. Peiro, M. W. Kozusznik & A. Soriano. (2019). From happiness orientations to work performance: the mediating role of hedonic and eudaimonic experiences. International Journal of Environment Research and Public Health, 16(24), 5002. DOI: 10.3390/ijerph16245002 

  8. E. M. Kim, Y. H. Yang, H. Y. Lee & M. Yu. (2016). Factors influencing subjective happiness in korean nursing students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 22(3), 294-303. DOI: http://dx.doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.3.294 

  9. O. K. Koo & Y. M. Ryu. (2018). The influence of ethical values and ethical sensitivity on character of nursing students. Journal of Digital Convergence, 16(9), 219-228. DOI: https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.9.219 

  10. G. J. An. (2018). Moral sensitivity of nursing students in korea: a review of literature. Journal of Health Medical Science, 7(1), 9-15. 

  11. S. Y. Yang. (2015). The study on relationship between empathy, ego resilience, and clinical competence of the nursing students. Journal of the Korean Data Analysis Society, 17(3), 1699-1710. UCI : G704-000930.2015.17.3.01 

  12. N. J. Je & M. R. Park. (2020). The effects of nursing college students' moral self, moral behavior, self-control, empathy, and interpersonal competence on nursing professionalism in age of convergence. Journal of Digital Convergence, 18(8), 361-370. DOI: https://doi.org/10.14400/JDC.2020.18.8.361 

  13. J. Y. Lee & D. Y. Lee. (2021). The effects of empathy Ability, gratitude disposition, self-Esteem on nursing professionalism in new nursing students. Journal of the Korea Convergence Society, 12(3), 351-360. 

  14. S. H. Park & M. J. Park. (2018). The effects of emotional intelligence, nursing work environment on nursing work performance in clinical nurses. Journal of Digital Convergence, 16(4), 175-184. DOI : 10.14400/JDC.2018.16.4.175 

  15. H. J. Kim & M. S. Yi. (2015). Factors influencing empathy in nursing students in korea. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 21(2), 237-245. DOI : 10.5977/jkasne.2015.21.2.237 

  16. J. O. Jeong & S. Kim. (2019). The effect of an empathy education program on nursing students' empathy ability, interpersonal ability, and caring. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 25(3), 344-356. DOI: https://doi.org/10.5977/jkasne.2019.25.3.344 

  17. M. R. Alligood, (2005). Nursing theory: The basis for professional nursing. In K. K. Chitty (Ed.), Professional nursing: concepts and challenges. 4th ed. (pp. 271-298). St .Louis: Elsevier Saunders 

  18. M. R. Lee & M. H. Nam. (2017). Personality and the influencing factors in nursing students. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 7(6), 427-437. DOI: http://dx.doi.org/10.14257/ajmahs.2017.06.24. 

  19. Korean Accreditation Board of Nursing Education. (2021). Accreditation of nursing education workshop workbook, Seoul : Korean Accreditation Board of Nursing Education. 

  20. M. H. Lim. (2016). Effects of character, critical thinking disposition and professional self-concept on college adjustment in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 17(8), 560-568. DOI: https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.8.560 

  21. M. L. Heo & Y. M. Jang. (2019). Validation of the personality measurement tools for college students: focusing on nursing students. The Journal of Korean academic society of nursing education, 25(3), 321-330. 

  22. M. H. Lim. (2016). Effects of character, critical thinking disposition and professional self-concept on college adjustment in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 17(8), 560-568. DOI: https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.8.560 

  23. M. H. Jeong. (2017). Effects of character, nursing professionalism and self-efficacy on self-directed learning ability in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 18(9), 302-314. 

  24. S. Lyubomirsky & H. S. Lepper. (1999). A measure of subjective happiness: Preliminary reliability and construct validation. Social Indicators Research, 46(2), 137-155. 

  25. J. S. Lim. (2004). The relationships of a self-enhancement bias, life events and subjective well-being in old-adults. Doctoral dissertation. Ewha Womans University, Seoul. 

  26. M. Y. Joung, (2017). Development of ethical sensitivity scale for clinical nurses. Doctoral dissertation. Pusan National University, Yangsan. 

  27. M. H. Davis. (1983). Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 44(1), 113-126. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.44.1.113 

  28. B. S. Jeon. (2003). The relationship between empathy and altruistic behavior. doctoral dissertation. Chungnam National University, Daejon. 

  29. K. Y. Lee & C. S. Kim. (2017). The development and validation of the personality measurement tools for college students. Korean Association for Learner-Centered Curriculum and Instruction, 17(16), 401-422. 

  30. O. K. Koo. (2021). The relationship between self-awareness, self-esteem, empathy and character of nursing students. Korea Academy Industrial Cooperation Society, 22(7), 172-182. DOI: https://doi.org/10.5762/KAIS.2021.22.7.172 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로