$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

일 지역 간호대학생의 재난간호핵심역량에 미치는 융합적 영향요인
Convergence lnfluencing Factors on Disaster Nursing Core Competencies of Nursing Students 원문보기

융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.12 no.4, 2022년, pp.77 - 84  

오윤정 (계명문화대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 간호대학생의 재난간호핵심역량에 미치는 융합적 영향요인을 파악하고자 시도되었다. D 광역시 소재 간호대학생 187명을 대상으로 하였고, SPSS 18.0 프로그램으로 t-검정, ANOVA, 상관관계 및 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과, 재난간호핵심역량의 평균 평점은 3.15점(±0.40) 이었고, 대상자의 학년이 높을수록, 임상실습만족도가 높은 군이 재난간호핵심역량이 높았다. 재난간호핵심역량은 재난인식, 재난 관련 태도 및 자기효능감과 유의한 정적인 상관관계를 보여주었다. 대상자의 재난간호핵심역량 예측요인으로는 자기효능감, 재난 관련 태도 및 학년으로 나타났고, 이러한 변수들은 간호대학생의 재난간호핵심역량을 19.1% 설명하였다. 그 중에서 자기효능감이 가장 중요한 예측요인이었다. 간호대학생의 재난간호핵심역량을 강화하기 위해서는 재난인식, 재난 관련 태도 및 자기효능감을 강화할 수 있는 재난 관련 교육과정 및 교과목을 개발하여 실질적이고 효과적인 교육이 운영될 수 있도록 해야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The aim of this study was to identify the convergence influencing factors on disaster nursing core competencies of nursing students. The subjects of this study surveyed 187 nursing students in D city with a structured self-report questionnaire. Data were analyzed by the SPSS 18.0 program, t-test, AN...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (25)

  1. M. J. Kim, H. M. Jung, N. H. Kim, Y. H. Lee & M. S. Kim. (2121). The factors influencing preparedness on disaster nursing among nursing students. Journal of the Korea Convergence Society, 12(1), 283-292. DOI : 10.15207/JKCS.2021.12.1.283 

  2. Y. H. Cho, Y. H. Chung & N. Chie. (2018). Status and issues on disaster preparation programs on public health center. Journal Agricultural Medicine and Community Health, 43(2), 63-73. DOI : 10.5393/JAMCH.2018.43.2.063 

  3. National Disaster and Safety Portal. (2021). Disaster safety framework act. (Online). https://www.safekorea.go.kr/idsiSFK/neo/main/main.html 

  4. K. H. Pyeon. (2020, September). Medical community shocked by Corona-19. The JoonAang (Online). https://www.joongang.co.kr/article/23869693#home 

  5. World Health Organization & International Council of Nurses. (2009). International council of nurses framework of disaster nursing competencies. Geneva : World Health Organization and International Council of Nurses. 

  6. O. H. Ahn. (2022). A handbook of 2022 for nursing education accreditation evaluation. Korea Institute of Nursing Evaluation, 42-43. 

  7. S. A. Yang. (2018). Convergence analysis of the factors influencing core competencies on disaster nursing among nursing students. Journal of Convergence for Information Technology, 8(3), 39-51. DOI : 10.22156/CS4SMB.2018.8.3.039 

  8. S. J. Han et al. (2019). A content analysis of disaster nursing education in Korean and Japaneses universities. Journal of Korean Public Health Nursing, 33(1), 307-323. DOI : 10.5932/JKPHN.2019.33.1.5 

  9. H. J. Kim. (2015). A study on disaster preparedness, core competencies and educational needs on disaster nursing of nursing students. Journal of the Korea Academia- Industrial cooperation Society, 16(11), 7447-7455. DOI : 10.5762/KAIS.2015.16.11.7447 

  10. J. E. Lee & E. J. Lee. (2020). The effects of disaster training education on the attitudes, preparedness, and competencies in disaster nursing of hospital nurses. Journal Korean Academy of Community Health Nursing, 31(4), 491-502. DOI : 10.12799/jkachn.2020.31.4.491 

  11. C. H. Woo, J. Y. Yoo & J. Y. Park. (2015). Experience, awareness and preparedness of disaster among nursing college students. Korea Review of Crisis and Emergency Management, 11(11), 19-35. DOI : 10.14251/krcem.2015.11.11.19 

  12. A. S. Park. (2017). The effect of disaster awareness, attitudes, preparedness on the basic competencies of disaster nursing among nursing students. Journal of the Korean Data Analysis Society, 19(3), 1625-1636. 

  13. C. Chen, M. S. Gully & D. Eden. (2001). Validation of a new general self-efficacy scale. Organizational Research Methods, 4(1), 62-83. 

  14. Y. S. Kim. (2008). The effect of the self-leadership on team-work, self-efficacy, job satisfaction, organizational commitment and job performance-focused on deluxe hotel's wine & dinning. Doctoral dissertation, Sejong University, Seoul. 

  15. J. Y. Noh. (2010). Nurses' perception and core competencies on disaster nursing. Unpublished master's dissertation, Yonsei University, Seoul. 

  16. E. K. Ahn & S. K. Kim. (2013). Disaster experience, perception and core competencies on disaster nursing of nursing students. Journal of Digital Policy & Management, 11(6), 257-263. DOI : 10.14400/JDPM.2013.11.6.257 

  17. J. Y. Hong. (2020). A study on disaster nursing core competencies of nursing college students. The Journal of the Convergence on Culture Technology, 6(2), 199-205. DOI : 10.17703/JCCT.2020.6.2.199 

  18. S. H. Seo & E. Y. Suh. (2018). Disaster perception, disaster preparedness, and disaster nursing competency among Korea armed force nursing academy cadet. Korean Journal of Military Nursing Research, 36(1), 61-70. 

  19. J. E. Park. (2019). A convergence study on disaster awareness, disaster preparedness, and ego-resilience of nursing students. Journal of Convergence for Information Technology, 9(11), 38-46. DOI : 10.22156/CS4SBN.2019.9.11.038 

  20. H. Song & H. S. Kim. (2020). Convergence of the factors influencing of disaster perception, disaster attitudes and self-resilience on core competencies on disaster nursing. The Journal of the Convergence on Culture Technology, 6(1), 351-359. DOI : 10.17703/JCCT.2020.6.1.351 

  21. D. H. Schunk. (1982). Progress self-monitoring: Effects on children's self-efficacy and achievement. The Journal of Experimental Education, 51(2), 89-93. 

  22. I. J. Song, J. H. Han & S. H. Seo. (2018). Factors influencing disaster nursing competency in nursing college student's. Journal of Learning-Centered Curriculum and Instruction, 18(22), 663-680. DOI : 10.22251/jlcci.2018.18.22.663 

  23. E. J. Hong. (2020). A literature review of studies on disaster training for nursing students and nurses. Journal of Convergence for Information Technology, 10(5), 60-74. DOI : 10.22156/CS4SMB.2020.10.05.060 

  24. D. Paton. (2003). Disaster preparedness: A social-cognitive perspective. Disaster Prevention & Management, 12(3), 210-216. 

  25. N. Kapucu. (2008). Collaborative emergency management: better community organizing, better public preparedness and response. Disaster, 32(2), 239-262. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로