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시각적 교통약자를 위한 길안내 데이터 모델 구축에 관한 연구
A Study on Configuration of the Road Guide Data Model for Visually Impaired Pedestrian 원문보기

한국측량학회지 = Journal of the Korean Society of Surveying, Geodesy, Photogrammetry and Cartography, v.40 no.2, 2022년, pp.119 - 133  

박성호 (Saehan G&I Inc.) ,  권재현 (Dept. of Geoinformatics, University of Seoul) ,  이지선 (Dept. of Geoinformatics, University of Seoul)

초록
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측량, 지도, 통신 기술의 발달로 다양한 길안내 앱 및 차량용 내비게이션 등이 개발 및 보급되었다. 그 결과, 보행 및 운전 전반에 널리 활용되며 많은 도움을 주고 있으나 여전히 사회적 약자의 일상 편의를 향상시키는데 있어서는 한계가 존재한다. 이는 일반 길안내 앱이나 내비게이션이 일반인의 보행이나 차량을 중심으로 서비스되고 있어 시각장애인이 이동 시 혼란을 유발하거나 위험 요소가 되는 정보를 제공하지 못하는데 따른 것이다. 이에 본 연구에서는 시각장애인과 같이 보행(이동)에 제약을 받는 교통약자를 대상으로 한 공간정보 기반 서비스를 구현하기 위한 데이터 구축 방안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 공간정보 데이터를 기반으로 시각장애인의 보행과 관련되어 요구되는 항목과 구성요소를 선정하고, 이를 기반으로 상용 앱(app)에 접목할 수 있는 보행용 길안내 네트워크를 구성·분석하였다. 그 결과, 공간정보 기반의 점자블럭(점형/선형), 음향신호기, 버스정류장, 볼라드 등의 추가적인 시각장애인용 컨텐츠 정보가 확보될 경우 교통약자의 독립적인 보행을 위한 길안내 서비스가 가능하다는 결론을 도출했다. 또한, 길안내를 위한 데이터 모델을 정립하고 이를 기반으로 초기 버전의 모바일 앱을 구현했으며, 시각장애인을 대상으로 한 검증을 통해 시각장애인용 컨텐츠 정보 제공이 보행 시 유용함을 확인했다. 보다 안정적인 보행을 지원하기 위해서는 타 기관 또는 여러 부처에서 제공되는 공간정보 자료의 DB (DataBase)화 및 활용이 필요하며, 동시에 ICT (Information and Communications Technologies)기술 접목을 통해 다양한 센서 및 음성기술 등을 연계·활용한 고도화 방안도 모색되어야 할 것으로 판단된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Due to the improvement of surveying, mapping and communication techniques, various apps for road direction guides and vehicle navigations have been developed. Although such a development has impacted on walking and driving, there is a limit to improving the daily convenience of the socially impaired...

주제어

표/그림 (21)

참고문헌 (9)

  1. Ga, C.O., Lee, W.H., and Yu, K.Y. (2011), Study on the method to create a pedestrian network and path using navigation data for vehicles, The Korea Society For Geospatial Information System, Vol. 19, No. 3, pp. 67-74. (in Korean with English abstract) 

  2. Han, S.J. (2013), Selection of primary pedestrian road network in pedestrian priority zone, Journal of Transport Research, Vol. 20, No. 4, pp. 117-130. (in Korean with English abstract) 

  3. Hankuong IT Science (2021), Commercialization of the FIN technology - Seamless direction guiding is possle in tennels, https://www.hankyung.com/it/article/2021072837021 (last date accessed 20 April 2022). 

  4. Kim, M.J. and Chung, H. (2018), A study on differences and improvement of mobility and spatial cognition of persons with visual impairments, The Korean Urban Geographical Society, Vol. 21, No. 2, pp.75-92. (in Korean with English abstract) 

  5. Ko, B.H., Kim, H., Son, J., and Jung, K.H. (2019), Determination of walking direction for guidance of the blind, Proceedings of the Korean Institute of Information and Communication Sciences Conference, The Korea Institute of Information and Communication Engineering, 23-25 May, Daejoen, Korea, pp. 49-52. 

  6. MLIT (2022), Completion of national spatial information integration system improvement project (Phase 2), http://www.molit.go.kr/USR/NEWS/m_71/dtl.jsp?lcmspage1&id95086470 (last date accessed 20 April 2022). 

  7. NEWSIS (2021), SKT commercialize C-ITS by connecting vehicle-pedestrian-infrastructure for the Seoul Metropolitan City, https://newsis.com/view/?idNISX20210608_0001468447&cID13001&pID13000. (last date accessed 20 April 2022). 

  8. Oh, S.T., Jeong, K., Kim, H.M., and Kim, Y. (2019). Development of street crossing assistive embedded system for the visually-impaired using machine learning algorithm, Jourmal of the HCI Society of Korea, Vol. 14, No. 2, pp. 41-47. (in Korean with English abstract) 

  9. National Geographic Information Institute (NGII). (2016), Construction Braille Map for the Blind, report, NGII Publication No. 11-1513436-000122-01, National Geographic Information Institute, Suwon, pp. 1-395. 

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