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영상처리기법을 활용한 연도교와 선박간의 충돌사고 위험성 평가에 관한 연구
Study on the Risk Assessment of Collision Accidents Between Island Bridge and Ship Using an Image Processing Method 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.28 no.7, 2022년, pp.1111 - 1119  

장다운 (목포해양대학교 해상운송시스템학과)

초록
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신안군 해역의 섬을 통한 관광사업이 활발해지면서 도서 간을 연결하는 해상교량은 현재까지 총 13개가 완공되었다. 그러나 통항로에 설치된 해상교량은 선박통항에 있어 위험성을 주며, 특히 섬과 섬을 연결하는 연도교의 경우 수로의 폭이 매우 좁아 그 위험도는 더욱 높다. 본 연구는 신안군 해역의 연도교에 대한 해상교통조사를 토대로 교각과 선박의 충돌위험도를 항만수로의 위험도 평가 모델인 IWRAP(IALA Waterway Risk Assessment Program)을 활용하여 평가하였다. 그 결과 신안1교가 충돌확률이 가장 높은 것으로 분석되었으며, 통항선박의 대부분은 연안 여객선으로 나타났다. 또한, 신안1교는 대상해역의 교각 중 가장 충돌사고가 많이 발생한 곳으로 본 연구에서는 그 원인을 분석하고자 하였다. 신안1교 해역환경의 위성사진을 영상처리기법으로 분석한 결과 해도에는 볼 수 없는 장애물이 교량 근처에 존재하는 것을 확인할 수 있었다. 이로 인해 장애물을 피해 교량의 통항유도방식인 양방향 통항과 달리 한 방향으로 통항이 집중되는 것을 알 수 있었다. 본 연구의 영상처리기법을 활용한 위험원인 분석방법은 향후 연도교의 위험요인 분석을 하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Tourism projects through islands in the waters of Sinan-gun became active, and as a result, a total of 13 marine bridges connecting islands were completed. However, the marine bridge constructed in the fairway is dangerous for traffic. Particularly, in the case of the marine bridge connecting two is...

주제어

참고문헌 (13)

  1. IALA(2010), IALA Waterway Risk Assessment Programme?(IWRAP) Theory, pp. 18-21. 

  2. Iksan Regional Office of Ministry of Land, Infrastructure and?Transport(MOLIT)(2013), Establishment of Public Relations?System for Maritime Bridge Construction, pp. 10-14 

  3. Kim, S. C. and Y. M. Kwon(2017), A Review of Proximity?Assessment Measurements According to Fairway Patterns and?Ship Size, Journal of the Korean Society of Marine?Environment & Safety, Vol. 23, No. 7, pp. 783-790. 

  4. KMST(2020), Statics of Marine Accidents, Retrieved from?https://www.kmst.go.kr/. 

  5. Lee, C. H., H. H. Lee, D. B. Kim, C. S. Kim, and S. H.?Park(2016), A Basic Study on Safe Vessel Traffic Speeds?base on a Ship Collision Energy Analysis at Incheon Bridge,?Journal of the Korean Society of Marine Environment &?Safety, Vol. 22, No. 6, pp. 593-599. 

  6. Lee, Y. S., Y. S. Park, U. Lee, C. H. Jung, and J. S.?Park(2009), A Study on the Proper Location and Scale of?Bridge Crossing navigable Waterways Considering the Safety?of Marine Traffic, Journal of Navigation and Port Research,?Vol. 33, No. 5, pp. 295-301. 

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  8. Otsu, N.(1979), A threshold selection method from gray-level?histograms, IEEE Transactions on Systems, Man, and?Cybernetics, Vol. 9, No. 1, pp. 62-66 

  9. Omar, F. E.(2013), IWRAP Mk2 Introduction, In Proceedings?of regional awareness seminar on safety of navigation?including risk management principles, Bangkok, Thailand. 

  10. Park, Y. S., J. S. Park, J. Y. Ko, J. Y. Jong, and E.?Lee(2004), A Study on Consideration Factors of Traffic?Safety Assessment on the Bridge Design-I, Proceedings of the?Korean Institute of Navigation and Port Research Conference,?pp. 189-195. 

  11. Park, Y. S., K. Y. Choi, and S. W. Park(2018), A Basic?Study on Proper Strait Route Distance under Marine Bridge?using ES Model, Journal of the Korean Society of Marine?Environment & Safety, Vol. 24, No. 2, pp. 133-139. 

  12. Shinan-gun Office(2022), Island Bridge Status, https://www.shinan.go.kr/home/www/openinfo. 

  13. Srinivasan, V.(1998), Discrete morphological filters for metrology,?Proceedings 6th ISMQC Symposium on Metrology for Quality?Control in Production. 

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