$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

델파이 기법을 활용한 스쿠버 레스큐 교육과정의 문제점 및 개선방안
Identifying Problems and Suggesting Improvements for the Scuba Rescue Curriculum Using the Delphi Method 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.28 no.7, 2022년, pp.1179 - 1190  

한동일 (한국해양대학교 항해융합학부) ,  장재용 (한국해양대학교 해양스포츠과학과) ,  이근 (한국해양대학교) ,  윤대건 (한국해양대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 전문가들의 의견을 수렴할 수 있는 델파이 기법을 활용하여 스쿠버다이빙 레스큐 교육과정에서의 문제점을 분석하고 개선방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이를 통해 우리나라에서 이루어지는 스쿠버 레스큐 교육과정을 보다 전문적이고 체계적으로 이루어질 수 있도록 하여 참여자들이 즐겁고, 안전하게 스쿠버다이빙을 할 수 있도록 하는 기반을 위한 기초자료로 활용할 수 있을 것이다. 이에 2022년 현재 스쿠버 레스큐 교육과정에 관여하고 있는 전문가 8명을 모집단으로 선정하여 연구 참여와 관련하여 연구윤리동의서를 받은 후 실시하였다. 스쿠버 다이빙 레스큐 교육과정의 지도자, 프로그램, 시설 측면의 개선방안은 다음과 같다. 지도자 측면에서는 지도자의 능력에 대한 검증제도가 필요하고, 지도자의 역량이 강화되어야 한다고 했다. 프로그램 측면에서는 스쿠버 단체별로 최신화된 프로그램 메뉴얼을 제작하고 평가 기준을 마련해야하며, 다양한 장비를 활용한 프로그램을 개발해야 한다고 했다. 시설 측면에서는 시설 내 인공파도 장치 등을 구축해야 한다고 하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to identify, analyze and address problems in the current scuba diving rescue curriculum in Korea by using the Delphi method to collect expert opinions on the topic. This expert information can form a data-based foundation for the scuba diving rescue curriculum, allowing...

주제어

참고문헌 (24)

  1. Choi, J. D.(2008), Relationship among the Quality of Service, Customer Satisfaction, Revisit Intention and Word-of-Mouth Intention in Scuba Diving Facilities, Korean Society For Sport Management, Vol. 13, No. 4, pp. 31-42.? 

  2. Choo, M. K.(2016), Elementary school teacher's awareness and management plan of compulsory swimming education. Silla Univ. Master Thesis.? 

  3. Gee, S. U. and T. S. Kim(2014), The effects of satisfaction factors on job turnover in marine sports workers. Fisheries and Marine Education Research, 26(4), pp. 797-807.? 

  4. Jang, J. Y., O. R. Kwon and S. B. Kang(2013), The Effects of the Fun Factor and Immersion of marine Sports on Leisure Satisfaction. Journal of Korean Navigation and Port Research, 37(1), pp. 101-111.? 

  5. Joo, S. B.(2007). The future prospect of elite sports through Delphi analysis. Kookmin Univ. Doctoral thesis.? 

  6. Kang, E. S., H. S. Lim, J. H. Kang, and Y. J. Mun(2009), The Analysis on the Causes of Non-Activating Precautionary Decompression Stop by Scuba Divers. The Korea Journal of Sports Science, 18(4), pp. 175-190.? 

  7. Kang, H. Y. and Y. G. Jo(2022), A study on the safety management and first aid competencies of youth sports club leader. Journal of Korean Society for the Study of Physical Education, 26(6), pp. 143-154.? 

  8. Kang, S. I.(2005), A Policy study on the enhancement of sport-for-all participation. Yonsei Univ. Master Thesis.? 

  9. Kim, D. K. and Y. J. Mun(2019), A study on selection attributes of the scuba diving products by using delphi method. The Korea Journal of Sports Science, 28(5), pp. 525-535.? 

  10. Kim, E. S., H. W. Moon and K. D. Kwon(2002), A Study of the Status of Participation and Facility Satisfaction of Skin Scuba Divers. Korean Journal of Sociology of Sport, 15(2), pp. 423-439.? 

  11. Kim, H. Y.(2005), A study on regional formation through local currency movement. Unpublished doctoral thesis, Kookmin University.? 

  12. Kim, J. S. and H. W. Kang(2018), A Study on the Improvement by Analyzing of Elementary School Survival Swimming Education Program : Focusing on focus group research. Journal of Korean Society of Sports Science, 26(4), pp. 761-775.? 

  13. Kim, K. R. and K. H. Oh(1999), The Plan of Activating SKIN SCUBA. Journal of leisure and recreation studies, 17, pp. 5-17.? 

  14. Korea Coast Guard(2021), 2021 Korea Coast Guard White Paper, Incheon : Korea Coast Guard.? 

  15. Korea Institute of Sports Science(2018), 2017 Sport Indicator in Korea, Seoul : Korea Institute of Sports Science.? 

  16. Kwon, Y. T. and K. A. Yeo(2017), A study on the activation factor of skin-scuba using delphi method. Korean Journal of Sport Science. 28(3), pp. 684-697.? 

  17. Lee, B. C. and Y. S. Yim(2019), An Analysis on Relationship between Participation Motives in Marine Sports and Leisure Activity Satisfaction as a Family Leisure. The Journal of Maritime Business, 43, pp. 167-183.? 

  18. Lee, J. S.(1987), A Study on Validity of Selection Criteria for Freshmen. Yonsei Education Science, 31, pp. 25-30.? 

  19. Ministry of Culture, Sports and Tourism(2016), 2015 Sport White Paper, Seoul : Ministry of Culture, Sports and Tourism.? 

  20. Na, S. H., J. O. Lee, and Y. J. Hwang(2005), A Review of the Role and the Conflict of Community Sport Instructors. Korea sport research, 16(3), pp. 277-283.? 

  21. Oh, D. K.(2014), Qualitative analysis of middle school excellent cases to improve educational operating of school sports club. Seoul National Univ. Master Thesis.? 

  22. Park, S. B.(2018), The Situation of the First-aid Measure and Legal Liability Types in the Leisure Sports Facilities. Journal of Korean Society of Sport Policy, 16(4), pp. 225-244.? 

  23. Park, S. G.(2007), A Study on the Improvements of Scuba Diving for Safety Activities. Journal of leisure and recreation studies, 31(2), pp. 65-77.? 

  24. Shin, M. S., K. A. Oh, and S. J. Park(2019), The Relationship between Educational Service Quality, Customer Satisfaction and Repurchase Intention of Scuba Diving. Journal of the Korean Applied Science and Technology, 36(4), pp. 1327-1337. ? 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로