$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

액화수소 산적 운반선의 기술성 분석 및 향후 개발 과제
Technical Analysis and Future Development of Liquefied Hydrogen Carriers 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.28 no.2, 2022년, pp.361 - 369  

이현용 (한국선급 시스템안전연구팀) ,  강호근 (한국해양대학교 해양경찰학부) ,  노길태 (한국선급 시스템안전연구팀) ,  정인철 (한국선급 시스템안전연구팀)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

강화되는 환경규제에 대응하기 위해서 세계 각국이 수소 경제로의 전환을 본격화하고 있으며, 이에 중장기적으로 수소의 국가간 물동량도 증가할 것으로 예상된다. 국가간 수소의 거래는 수출국의 신재생 에너지 자원과 수입국의 수소 사용 형태, 기술 성숙도 등을 고려하여 암모니아, 액화수소, LOHC 등의 형태로 이루어질 것이나, 어느 한 가지 형태로만 거래되지는 않을 것이다. 액화수소 대비 암모니아와 LOHC의 해상운송은 상대적으로 성숙한 기술임에 본 글에서는 향후 액화수소 운반선 개발을 위하여 필요한 세부 기술들의 식별 및 다양한 기술적 대안들을 통해 가능한 설계안을 확보하면서, 그에 따른 기술적 타당성을 분석하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Countries worldwide are shifting to a hydrogen economy to respond to stringent environmental regulations, and the transport of hydrogen between countries is expected to increase in the mid- to long-term. Hydrogen is traded between countries in different forms, such as ammonia, liquid hydrogen, and L...

주제어

참고문헌 (24)

  1. 3M™ Glass Bubbles K Series S Series(2022), Available online https://multimedia.3m.com/mws/media/619093O/3m-glass-bubbles-types-k-and-s-uk-data-sheet.pdf (accessed on 17 February 2022). 

  2. Ahn, J., H. You, J. Ryu, and D. Chang(2017), Strategy for selecting an optimal propulsion system of a liquefied hydrogen tanker, Int. J. Hydrogen Energy, 42(8), pp. 5366-5380. 

  3. IAA(2017), American Institute of Aeronautics and Astronautics, AIAA Standard - Guide to safety of hydrogen and hydrogen systems, AIAA G-095A. 

  4. Alam, M., H. Singh, and M. C. Limbachiya(2011), Vacuum Insulation Panels (VIPs) for building construction industry-A review of the contemporary developments and future directions. Applied energy, 88(11), pp. 3592-3602. 

  5. Choi, B. I.(2020), Liquid hydrogen-based hydrogen society infrastructure establishment plan. Superconductivity and Cryogenics, 22(1), pp. 9-12. 

  6. Farid, M., M. Keen, M. Papaioannou, I. Parry, C. Pattillo, A. Ter-Martirosyan, and other IMF Staff(2016), After Paris: fiscal, macroeconomic, and financial implications of climate change, IMF Staff Discussion Note, SDN/16/01, International Monetary Fund. 

  7. Fesmire, J. E.(2015), Standardization in cryogenic insulation systems testing and performance data, Physics Procedia 67, 2015, pp. 1089-1097. 

  8. Fesmire, J. E., J. P. Sass, Z. Nagy, S. J. Sojourner, D. L. Morris, and S. D. Augustynowicz(2008), Cost-efficient storage of cryogens. In AIP Conference Proceedings, Vol. 985, No. 1, pp. 1383-1391, American Institute of Physics. 

  9. GTT Mark III systems(2021), Available online: https://gtt.fr/technologies/markiii-systems (accessed on 25 July 2021). 

  10. Guidelines for Ships carrying Liquefied Hydrogen in Bulk (2021), Available online: https://www.krs.co.kr (accessed on 25 July 2021). 

  11. Heuser, P. M., D. S. Ryberg, T. Grube, M. Robinius, and D. Stolten(2019), Techno-economic analysis of a potential energy trading link between Patagonia and Japan based on CO2 free hydrogen. International journal of hydrogen energy, 44(25), pp. 12733-12747. 

  12. HSE(2010), Health and Safety Executive, Hazards of liquid hydrogen,. 

  13. IEA(2019), The Future of Hydrogen: Seizing Today's Opportunities. Report prepared by the IEA for the G20, 82-83, Japan. 

  14. Ishimoto, Y., M. Voldsund, P. Neksa, S. Roussanaly, D. Berstad, and S. O. Gardarsdottir(2020), Large-scale production and transport of hydrogen from Norway to Europe and Japan: Value chain analysis and comparison of liquid hydrogen and ammonia as energy carriers. International Journal of Hydrogen Energy, 45(58), pp. 32865-32883. 

  15. ISO/TR 15916(2015), Basic consideration for the safety of hydrogen systems (ISO). 

  16. Kamiya, S., M. Nishimura, and E. Harada(2015), Study on introduction of CO2 free energy to Japan with liquid hydrogen, Physics Procedia, 67, pp. 11-19. 

  17. KHI(2021), https://global.kawasaki.com/en/corp/newsroom, accessed 24 July 2021. 

  18. Lee, H., Y. Shao, S. Lee, G. Roh, K. Chun, and H. Kang(2019), Analysis and assessment of partial re-liquefaction system for liquefied hydrogen tankers using liquefied natural gas (LNG) and H2 hybrid propulsion. International Journal of Hydrogen Energy, 44(29), pp. 15056-15071. 

  19. Makesat(2021), Multi Layer Insulation, Available online: https://makesat.com (accessed on 25 July 2021). 

  20. Pfundstein, M., R. Gellert, M. Spitzner, and A. Rudolphi (2012), Insulating materials: principles, materials, applications, Walter de Gruyter. 

  21. Seatrade Maritime(2021), World's first large size liquified hydrogen carrier gets AiP, https://www.seatrade-maritime.com/ (accessed on 29 April 2022). 

  22. Takaoka, Y., H. Kagaya, A. Saeed, and M. Nishimura(2017), Introduction to a Liquefied Hydrogen Carrier for a Pilot Hydrogen Energy Supply Chain (HESC) project in Japan. Kawasaki Heavy Industries, Ltd. 

  23. Wartsila(2021), WSD59 10K LNG BUNKERING VESSEL, Available online: https://cdn.wartsila.com (accessed on 25 July 2021). 

  24. Wijayanta, A. T., T. Oda, C. W. Purnomo, T. Kashiwagi, and M. Aziz(2019), Liquid hydrogen, methylcyclohexane, and ammonia as potential hydrogen storage: Comparison review, International Journal of Hydrogen Energy, 44(29), pp. 15026-15044. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로