$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

디자이너 대상 디자인 역량강화교육과 개인성과와의 관계에서 학습 자기효능감과 기업 학습전이풍토의 매개효과
In the relationship between design competency strengthening education for designers and individual performance, Mediating effect of learning self-efficacy and corporate learning transfer climate 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.20 no.5, 2022년, pp.897 - 908  

김건우 (금오공과대학교 컨설팅학과) ,  김선아 (금오공과대학교 산업공학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 개인의 학습 자기효능과 기업의 혁신적 지식전달과 같은 학습전이풍토가 디자이너의 특성을 고려한 디자인 역량강화교육과 개인성과와의 관계에서 매개역할을 할 것이라는 가설을 증명하는 것에 있다. 이는 단순히 교육의 만족도를 조사하는 기존의 연구와는 달리 디자이너의 특성에 근거한 학습 자기효능감과 디자이너가 조직의 문화에 영향을 주는 학습전이 풍토에 대한 정량적 분석을 하여 디자인 교육훈련의 의미를 확장하는데 의의가 있다. 구체적으로 본 연구에서는 7개의 가설을 설정하였고, 그 결과 디자이너 대상 디자인 역량강화 교육과 학습 자기효능감, 기업의 학습전이풍토는 개인성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to prove the hypothesis that the learning transfer climate, such as individual learning self-efficacy and corporate innovative knowledge transfer, will play a mediating role in the relationship between design competency strengthening education and individual performance ...

주제어

표/그림 (20)

참고문헌 (20)

  1. J. H. Ahn. K. & K. Nah. (2006). A Study on the successful cases of design innovation for design business models. Journal of digital Design, 6(2), 198-210. 

  2. S. J. Choi. (2012). An Analysis on the Success Design Management Case by Lego Due to Importing Design Thinking Process. the korean society of design culture, 18(4), 544-553. 

  3. Y. J. Kim. (2011). Study of Design Education Research for Company's Design Management Capability Strengthen: A case study of Sales Representative. Master's thesis. Ewha Womans University, Seoul. 

  4. S. J. Kim, & S. W. Choi. (2016). A Convergence Study on the Effect of Design Corporate Employees' Entrepreneurship and Design Competency on Corporate Performance. korea science & art forum, 24, 53-66. DOI : 10.17548/ksaf.2016.06.24.53 

  5. K. H. Kim. (2002). A Study on the Influential Factors on the Turnover of Industrial Designers. Master's thesis. Kyonggi University, Suwon. 

  6. K. C. Park. (2012). Effect of Corporate Design Organization and Human Resource Administration on Company Results and Design Capability. Journal of Digital Design, 12(1), 213-223. 

  7. J. W. Kim. (2006). Revisiting Human Resource Development: Conceptual Approach. human resource management research, 13(3), 45-56. 

  8. S. H. Park. (2011). The Effect of Training on Firm Performance: The Moderating Effects of Job Analysis. Master's thesis. Incheon University, Incheon 

  9. D. Y. Jung, I. G. Kim, & H. S. Kim. (2008). A study on Impact of Exercise and Self-Leadership both on Self-efficacy and Personal Performance. human resource management research, journal of korean start-up, 3(2), 105-122. DOI : http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeIdNODE06080865 

  10. D. H. Han, & M. S. Kim. (2017). The Effectiveness of Career Soldier's Self Actualization and Public Service Motivation on Individual Performance. airline paper book, 68(1), 57-83. 

  11. K. L. Jee, & J. W. Kim. (2010). Analysis of the effects of transformational leadership and organizational culture on job satisfaction and the moderating effect of self-efficacy: A Study on the Intermediate Managers of Local Administrative Organizations. A Study on the Presentation of the Korean Business Association, 2010, 142-160. 

  12. S. I. Shin. (2017). Differences in Academic Self-Efficacy and Self-Regulated Learning according to Smartphone Addiction Levels and Gender. Korean Journal of Women Psychology, 22(2), 173-189. 

  13. I. S. Kim. (2010). Influence to organizational commitment of social enterprise employee's organizational climate: Social Enterprises in Honam Area. Master's thesis. Gwangju University, Gwangju. 

  14. Y. S. Park. (2014). The effects of the education training program characteristics on the education training transfer performance :focused on the impact of learning transfer climate and control effect of individual characters. Doctoral dissertation. Tongmyong Universit, Busan. 

  15. J. I. Kim. (2018). A Study on the Mediated Effect of Organizational Transfer Climate on a Relation between Motivation for Training Participation and Transfer of Learning: Focused on A Hotel Group Employees in South Korea. Master's thesis. Ewha Womans University, Seoul. 

  16. Y. N. Ma, 1st Author et al. (2019). Design Education for aspiring professional designers:Focused on the designers' competencies from the perception of graphic designs and graphic design majors. korea design forum, 24(1), 103-106. DOI : 10.21326/ksdt.2019.24.1.009 

  17. H. K. Lee. (2019). A Study on the Platform of Practical Education Model for Design Curriculum. Doctoral dissertation. Gwangju University, Gwangju. 

  18. H. J. Park. (2008). Field Workers' Suggestions on How to train modern designers: focused on multimedia design. Journal of Digital Design, 8(2), 433-442. 

  19. S. N. Kwon. (2008). A research about design management curriculum for intensification of design capability. Master's thesis. Sungkyun kwan University, Seoul. 

  20. Daegu Regional Human Resource Development Council. (2015). Investigation and analysis of training demand and supply in Daegu area in 2015. Daegu : Daegu Regional Human Resource Development Council 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로