$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등학교 수학 교과용 도서 선정과 관련한 교사들의 의사결정 탐색
Elementary textbook adoption process and teacher decisions 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.61 no.2, 2022년, pp.221 - 237  

한채린 (서울 등촌초등학교) ,  임웅 (연세대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 검정 도서로 전환된 초등학교 3~4학년 수학 교과용 도서를 선정하는 교사들의 의사결정을 조사하였다. 개별 학교에서 수학 교과용 도서 선정에 참여한 296명의 초등교사를 대상으로 설문을 실시하고, Shavelson과 Stern (1981)의 의사결정 모델에 따라 수학 교과용 도서와 관련한 이들의 신념, 도서를 평가하는 판단 기준으로서 도서 내·외적 요인, 최종적인 의사결정에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 결과를 토대로 (1) 평소 신념과 실제 교과서 선정 의사결정 요소가 상충하는 현상, (2) 다교과 수업 업무에서 기인하는 의사결정 요소, (3) 교과서의 다양성을 추구하는 이상적인 정책과 차별성 없는 교과서에 안주하는 학교 현장 간의 괴리 현상 등 새로운 교과서 발행제도에 대한 시사점을 논의하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study investigated teachers' decision-making and related factors in the elementary textbook adoption process. Our participants include 296 elementary teachers who took part in the mathematics textbook (grades 3 and 4) adoption committees in his/her schools. Our study used the decision-making mo...

주제어

표/그림 (12)

참고문헌 (28)

  1. Cho, S., & Kim, G. (2021). Investigating mathematics teachers' understanding of and intention to use textbooks. The Mathematical Education, 60(1), 111-131. https://doi.org/10.7468/mathedu.2021.60.1.111 

  2. Chung, H.-S. (2010). Adoption method and context of Korean textbook of middle school following 2007 revision of curriculum. Journal of Reading Research, 24, 439-473. 

  3. Clark, C. M., & Peterson, P. L. (1986) Teachers' Thought Processes. In M. C. Wittrock (Ed.) Third handbook of research on teaching (pp. 255-296). Macmillan. 

  4. Ernest, P. (1989). The knowledge, beliefs and attitudes of the mathematics teacher: A model. Journal of Education for Teaching, 15(1), 13-33. http://doi.org/10.1080/0260747890150102 

  5. Han, C.-I., Kim, S.-U., & Yang, I.-H. (2016). An analysis of teachers' examination behavior in a authorized textbook selection: Using an eyetracking method. Brain, Digital, & Learning, 6(2), 49-65. 

  6. Jaeger, D. A. (1997). Reconciling the old and new census bureau education questions: Recommendations for researchers. Journal of Business & Economic Statistics, 15(3), 300-309. https://doi.org/10.1080/07350015.1997.10524708 

  7. Jeong, H. (2011). Adoption criteria for korean language textbooks and teachers' responses to adopted textbooks - with special regard to middle school textbooks based on 2007 revised curriculum. Journal of Reading Association, 25, 347-383. 

  8. Jeong, H., Jeong, H., Kang, L., Kim, H., & Choi, H. (2013). Exploring a standard and procedure of selecting art textbooks in the middle school. Journal of Art Education Association, 27(1), 177-204. 

  9. Kang, N.-w., & Kim, H.-j. (2012). Diachronic review on KFL/KSL material evaluation. The Journal of Korean Language and Literature Education, 29, 1-33. https://doi.org/10.17313/jkorle.2012..29.1 

  10. Kim, J. (2015). How to choose a "good" art textbook? Journal of Art Education, 42, 53-75. https://doi.org/10.35657/jae.2015.42.0.003 

  11. Kim, J. Y. (2011). A study on teachers' criteria of Korean textbook selection [Unpublished master thesis, Ewha Womans University]. 

  12. Kim, J.-H. (2011). A study of Korean teachers' perceptions on textbook adoption. Korean Language Education Research, 42, 347-378. https://doi.org/10.20880/kler.2011..42.347 

  13. Kim, P. (2021). Various perspectives on the compilation system of elementary mathematics textbooks. Presented in the 2021 Textbook Forum (pp. 297-224). http://www.textbook.ac/bbs.jsp?req_PAGEboard&req_Pview&menu3&sub1&bbs_idc4ca4238a0b923820dcc509a6f75849b&no1360 

  14. Kim, Y. (1993). The assignments of textbook policy. The Journal of Curriculum Studies, 12, 69-89. 

  15. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity [KOFAC]. (2019, Nov 29). Public notice on elementary math and science textbooks authorization programs. (KOFAC 2019-0116) https://www.kofac.re.kr/web/contents/openBusiness1-1.do?&schMview&page1&viewCount10&id17117&schBdcode&schGroupCode 

  16. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity [KOFAC]. (2021, Aug 31). Public notice on the final list of authorized math and science textbooks of the 2015 amended curriculum. (KOFAC 2021-0097). https://www.kofac.re.kr/web/contents/openBusiness1-1.do?&schMview&page7&viewCount10&id19688&schBdcode&schGroupCode 

  17. Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x 

  18. Lee, R., Jang, S.-Y., Min, B.-J., & Hong H.-J. (2019). Challenges and directions of the policies on government-designated textbooks of primary school. The Journal of Curriculum Studies, 37(4), 73-95. https://doi.org/10.15708/KSCS.37.4.4 

  19. Ministry of Education (Sep, 2017. not open to the public). The result of online survey about curriculum books publication system in primary school. 

  20. Ministry of Education. (2019, Jul 30). Notice of plan to convert social studies, mathematics, and science textbooks into approved books in grades 3-6. Press release of Ministry of Education. https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID294&boardSeq78141&lev0&searchTypeS&statusYNW&page1&smoe&m020402&opTypeN 

  21. Ministry of Education. (2021a, April 20). Launching discussion of the future curriculum with the citizen. Press release of Ministry of Education. https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID294&boardSeq84176&lev0&searchTypenull&statusYNW&page1&smoe&m020402&opTypeN 

  22. Ministry of Education. (2021b, Aug 20). Education statistics 2021 reports. Press release of Ministry of Education. https://www.moe.go.kr/boardCnts/viewRenew.do?boardID294&boardSeq88238&lev0&searchTypenull&statusYNW&page1&smoe&m020402&opTypeN 

  23. Park, I.-S. (2012). A case study on elementary school authorized textbooks adoption following the national curriculum 2007 in Korea. The Journal of Curriculum Studies, 30(1), 175-197. https://doi.org/10.15708/kscs.30.1.201203.008 

  24. Schoenfeld, A. H. (2010). How we think: A theory of goal-oriented decision making and its educational applications. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203843000 

  25. Shavelson, R. J., & Stern, P. (1981). Research on teachers' pedagogical thoughts, judgments, decisions, and behavior. Review of Educational Research, 51(4), 455-498. https://doi.org/10.3102/00346543051004455 

  26. Seo, J., Kim, H., Lee, Y., Cha, C., & Choi, M. (2012). The effects of textbook policy changes: Are we moving towards high-quality and diverse textbooks?. (Research report RRT 2012-4) Korea Institute for Curriculum and Evaluation. 

  27. Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage publications. 

  28. Yu, H. J., & Ko, H. K. (2013). A study of teacher's perception on selecting mathematics textbook. Journal of Science Education, 37(2), 245-260. https://doi.org/10.21796/jse.2013.37.2.245 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로