$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

팀기반학습을 중심으로 한 건축시공학 블렌디드러닝 교육과정 개발
Development of a Building Construction Blended Learning Curriculum Based on Team-Based Learning 원문보기

한국건축시공학회지 = Journal of the Korea Institute of Building Construction, v.22 no.3, 2022년, pp.327 - 336  

김재엽 (Department of Architectural Engineering, Korea National University of Transportation)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

국내대학 교육은 코로나19 팬데믹으로 온라인교육의 비중이 급격히 증가하였다. 본 연구는 온라인교육을 적극적으로 활용한 건축시공학 블렌디드러닝 교육과정을 개발하였다. 코로나19 팬데믹 이후, 국내대학 건축시공 분야의 교과목 운영 실태를 분석하였다. 온라인교육의 비중이 약 66.1%, 대면강의가 약 33.9%로 조사되었다. 온라인교육의 비중이 급격히 증가한 것으로 분석되었다. 건축시공학 교과목의 블렌디드러닝 교육과정을 개발하였다. 개발된 교육과정은 일주일 단위의 교육절차, 15주차별 교육내용을 중심으로 하였다. 본 연구에서 제시한 교육과정을 대학에서 적용할 때는 교수자의 교육목표와 학습자의 학습능력 등에 따라 융통성있게 적용할 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Due to the COVID-19 pandemic, the ratio of online education in domestic universities has rapidly increased. This research has developed a curriculum that can be blended with online education-especaally for building construction. The realities of building construction education provided by domestic u...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (19)

  1. Nieuwoudt JE. Investigating synchronous and asynchronous class attendance as predictors of academic success in online education. Australasian Journal of Educational Technology. 2020 Jan;36(3):15-25. https://doi.org/10.14742/ajet.5137 

  2. Kim JY. With-COVID-19 era, The challemge and opportunity of higher education. Building Construction. 2021 Dec;21(4):2-3. 

  3. Roh MY, Kim SY. The effects of team-based learning on self-directed learning, learning attitude and learning satisfaction in undergraduate students majoring physical education. Journal of the Korea Entertainment Industry Association. 2018 Apr;12(3):239-48. https://doi.org/10.21184/jkeia.2018.4.12.3.239 

  4. Kim JY. The talent required to architectural engineers for the era of 4th industrial revolution. Proceeding of the Korea Institute of Ecological Architecture and Environment; 2017 May 26; Seoul, Korea. Seoul (Korea): the Korea Institute of Ecological Architecture and Environment; 2017. p. 160-1. 

  5. Kim GH, Shin YS. Building construction education adopted team-based learning. Journal of the Korea Institute of Building Construction. 2014 Dec;14(6):597-604. https://dx.doi.org/10.5345/JKIBC.2014.14.6.597 

  6. Kim JY, Won JS. Analysis on learning effects of the education program applying the team-based learning method for building construction. Journal of the Korea Institute of Building Construction. 2017 Feb;17(1):101-9. https://doi.org/10.5345/JKIBC.2017.17.1.101 

  7. Kim JY. An analysis of learners' difficulties and proposal of learning support plan for the expansion of online education in domestic universities. Journal of the Korea Institute of Building Construction. 2021 Feb;21(1):71-8. https://doi.org/10.5345/JKIBC.2021.21.1.071 

  8. Michaelsen LK, Knight AB, Fink LD. Team-based learning. Translated to Korean by Lee YM. Sterling. VA: Stylus Publishing; 2009. 304 p. 

  9. Cho HJ, Lee YM. Investigating conceptual framework on team-based learning for improving learning process and performance. The Journal of Educational Research. 2008 Dec;6(2):27-42. 

  10. Freeman M. To adopt or not to adopt innovation: A case study of team-based learning. The International Journal of Management Education. 2012 Oct;10(3):155-68. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2012.06.002 

  11. Park JM. A study on the korean writing education using blended learning [master's thesis]. [Busan (Korea)]: Pusan National University; 2021. 74 p. 

  12. Mantyla K. Blending e-learning: The power is the mix. Alexandria, VA: ASTD; 2001. 160 p. 

  13. Fox M. Keeping the blended promise. E-Learning. 2002;3(3):26-30. 

  14. Driscoll M. Blended learning: Let's get beyond the hype. E-Learning. 2002;1(4):1-3. 

  15. Kim DH. Strategic approach for blended learning design. Industrial education. 2003 Apr;(4):60-3. 

  16. Chang WS. The effects of tbl(team based learning) on the academic achievements and learning satisfaction of university students. The Journal of the Korea Contents Association. 2016 Dec;16(12):655-66. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.12.655 

  17. Jang SY, Lee JJ. Development of a team-based learning design model in higher education. Asian Journal of Education. 2015 Mar;16(1):271-302. 

  18. Kim KH. Study on the effects and limitations of blended learning-based college lectures in online courses. Korean Journal of General Education. 2020 Oct;14(5):239-49. https://doi.org/10.46392/kjge.2020.14.5.239 

  19. Kim JY, Kim EH, Kim TH. Analysis on the learner's demands of building construction course applying team based learning. Journal of the Regional Association of Architectural Institute of Korea. 2020 Jun;22(3):39-46. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로