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한국항공대학교 저고도 장기체공 태양광 무인기 개발에 관한 연구 (1) - 주익 4.2m 태양광 무인기 시스템 설계 -
A Study on the Development of Low-Altitude and Long-Endurance Solar-Powered UAV from Korea Aerospace University (1) - System Design of a Solar Powered UAV with 4.2m Wingspan - 원문보기

한국항공우주학회지 = Journal of the Korean Society for Aeronautical & Space Sciences, v.50 no.7, 2022년, pp.471 - 478  

정재백 (Dept. of Aerospace and Mechanical Engineering, Korea Aerospace University) ,  김도영 (Dept. of Aerospace and Mechanical Engineering, Korea Aerospace University) ,  김태림 (Dept. of Aerospace and Mechanical Engineering, Korea Aerospace University) ,  문석민 (Aeronautics Research Directorate, Korea Aerospace Research Institute) ,  배재성 (School of Aerospace and Mechanical Engineering, Korea Aerospace University) ,  박상혁 (School of Aerospace and Mechanical Engineering, Korea Aerospace University)

초록
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본 논문은 한국항공대학교에서 연구 및 개발한 태양광 무인기 KAU-SPUAV에 관한 내용으로, 2020년 6월 32시간 19분 장기체공 비행에 성공한 주익 4.2m 태양광 무인기의 설계 과정에 관하여 기술하였다. 태양광 무인기의 장기체공 능력을 향상시키기 위해 항력을 줄이기 위한 원형 단면의 동체를 설계하였고, 유리섬유 복합재를 사용한 모노코크 구조를 적용하여 가볍고 튼튼한 동체를 제작하였다. 또한 4.2m 태양광 무인기의 날개 형상에 최적화된 태양광 모듈을 구성하여 배열하였고, 23[in] × 23[in] 프로펠러를 적용한 추진시스템을 구성하여 충전 및 비행 효율을 향상시켰다. 개발된 태양광 무인기는 순항할 때 평균 55W를 소비하고, 주간에 최대 165W 에너지를 공급받을 수 있으며 비행실험을 통해 장기체공 성능을 검증하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper is about research and development of Korea Aerospace University's Solar-Powered UAV System that named of KAU-SPUAV, and describes the design process of the 4.2 m solar UAV that succeeded in a long flight of 32 hours and 19 minutes at June 2020. In order to improve the long-term flight per...

주제어

참고문헌 (8)

  1. Noll, T. E., Brown, J. M., Perez-Davis, M. E., Ishmael, S. D., Tiffany, G. C. and Gaier, M., Investigation of the Helios Prototype Aircraft Mishap. Tech. Rep., NASA Langley Research Center, 2004. 

  2. Mark, H., "Tech giants race to build orbital internet," IEEE Spectrum, Vol. 55, No. 6, 2018, pp. 10~11. 

  3. Zhu, X., Guo, Z. and Hou, Z., "Solar-powered airplanes: A historical perspective and future challenges," Progress in Aerospace Sciences, Vol. 71, 2014, pp. 36~53. 

  4. Hwang, S. J., Kim, S. G. and Lee, Y. G., "Developing High Altitude Long Endurance (HALE) Solar-powered Unmanned Aerial Vehicle (UAV)," Journal of Aerospace System Engineering, Vol. 10, No. 1, 2016, pp. 59~65. 

  5. Bae, J. S., Park, S. H., Lee, H. C. and Kim, J. H., "Development and Flight Test of KAU Solar Powered UAV," Proceeding of The Korean Society for Aeronautical and Space Sciences Spring Conference, April 2018, pp. 420~421. 

  6. Nicolai, L. M., Fundamentals of aircraft design, Nicolai, 1975. 

  7. Moon, S. M., Kim, Y. R., Pyeon, B. D., Bae, J. S. and Park, S. H., "A study on flight performance improvement of low altitude and long endurance solar powered UAV," Proceeding of The Society for Aerospace System Engineering Fall Conference, November 2019, FB6-1. 

  8. Federal Aviation Administration, and United States, Federal Aviation Administration, Pilot's Handbook of Aeronautical Knowledge, Skyhorse Publishing Inc., 2009. 

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