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수치해석 모델에 따른 무조인트 교량의 교대 깊이별 거동 비교
Comparison of Behaviors of Jointless Bridge according to Depth of Abutment Among Numerical Models 원문보기

한국전산구조공학회논문집 = Journal of the computational structural engineering institute of Korea, v.35 no.3, 2022년, pp.167 - 174  

김승원 (부경대학교 토목공학과) ,  이환우 (부경대학교 토목공학과)

초록
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본 연구는 신축이음장치를 설치하지 않고 상부구조와 교대를 일체화하는 무조인트 교량의 거동해석에 대한 것이다. 선행연구에서는 민감도 해석을 통해 무조인트 교량의 최적 수치해석 모들은 상대오차에 의한 변위 형상의 유사성과 정밀도를 유지하면서 실용적인 shell 요소 기반 모델이 가장 적합한 것으로 판단하였다. 따라서 본 연구에서는 shell 요소 기반 모델과 solid 요소 모델간의 벽체 깊이별 거동 분석을 수행하였다. 또한 MIDAS Civil과 ABAQUS를 사용하여 해석 프로그램간 비교를 하였다. 반일체식 교대 교량인 A 교와 B 교의 경우 선형 스프링 조건인 Case 1, +30℃의 경우 지반반력으로 인해 벽체 깊이가 깊어질수록 변위가 감소하였다. -30℃의 경우는 지반반력이 작용하지 않으므로 변위 변화가 미소하였다. 완전일체식 교대 교량인 C 교와 흉벽일체식 교대 교량인 D 교의 경우 말뚝의 저항력으로 인하여 +30℃, -30℃ 모두 벽체 깊이가 깊어질수록 변위가 감소하였다. 해석 프로그램간 비교는 Case 1의 경우 상대오차는 미소하였으나 Case 2의 경우는 차이가 발생하였다. 이는 해석 프로그램에 따른 비선형 스프링의 적용 방식의 차이로 인한 것으로 판단된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study investigates the behavior of a jointless bridge that integrates superstructure and abutment without an expansion joint. Based on the sensitivity analyses conducted in previous studies, a shell-based model was determined to be the most suitable numerical analysis model for jointless bridge...

주제어

참고문헌 (9)

  1. Korea Expressway Corporation Research Institute(KECRI) (2016) Improving Performance of Non-Joint Bridges and Research on Jointless of Existing Bridges, Korea Expressway Corporation Research Institute. 

  2. Korea Expressway Corporation Research Institute(KECRI) (2018a) Design Guidelines for Integral Abutment Bridge(Jointless Bridges), Korea Expressway Corporation Research Institute. 

  3. Korea Expressway Corporation Research Institute(KECRI) (2018b) A Study on the Application of Expansion of Small Bridges in Integral Abutment Bridge with Reinforced Concrete Link, Korea Expressway Corporation Research Institute. 

  4. Korea Expressway Corporation Research Institute(KECRI) (2019a) Guidelines for the Design of a Parapet Wall Integral Abutment Bridge, Korea Expressway Corporation Research Institute. 

  5. Korea Expressway Corporation Research Institute(KECRI) (2019b) Study on Design, Construction and Maintenance Manuals based on Long-term Monitoring of Integral Abutment Bridges(I), Korea Expressway Corporation Research Institute. 

  6. MIDAS IT (2020) http://manual.midasuser.com/KR/Civil/890/index.htm 

  7. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(MOLIT) (2016) Road Bridge Design Standards, Ministry of Land, Infrastructure and Transport. 

  8. Noh, C.O., Kim, S.W., Lee, H.W., Nam, M.S. (2021) Numerical Analysis Models for Jointless Bridges Through Sensitivity Analysis, J. Comput. Struct. Eng. Inst. Korea, 34(4), pp. 255~262. 

  9. Simulia (2020) https://help.3ds.com/2018/english/dssimulia_established/simacaeitnrefmap/simaitn-c-contactpairform.htm?contextscopeall. 

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