$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 대학신입생의 정서표현성과 발표불안 관계에서 긍정적사고의 매개효과
Positive Thinking as a Mediator of the Relationship between Emotional Expressivity and Public Speaking Anxiety of University Freshmen's 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.20 no.6, 2022년, pp.125 - 133  

김자숙 (군산대학교 간호학과) ,  김종혁 (중원대학교 의료뷰티케어학과) ,  박아영 (광주대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 대학신입생의 정서표현성과 발표불안의 관계에서 긍정적사고의 매개효과를 탐색하는 서술적 조사연구이다. 본 연구의 대상자는 광주광역시 일개대학의 신입생 146명을 편의추출하였다. 자료분석SPSS WIN 23.0 version을 이용하여 Baron과 Kenny의 3단계 매개효과 검증절차와 Sobel test를 이용하였다. 정서표현성과 발표불안에서 긍정적사고의 매개효과가 있는지 살펴본 결과 2단계에서는 정서표현성이 발표불안에 유의한 영향을 미쳤으며, 3단계에서는 정서표현이 발표불안에 통계적으로 유의하지 않았고 긍정사고는 발표불안에 통계적으로 유의하였다. 따라서 긍정적사고는 정서표현성과 발표불안의 관계를 완전매개하였다. 매개효과의 유의성은 Sobel test를 이용하여 검증한 결과 유의하였다(z=-4.57, p<.001). 대학신입생의 발표불안을 감소시키기 위해서는 긍정적사고를 증진할 수 있는 중재 프로그램 개발이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to identify the mediating effects of positive thinking in the relationship between emotional expressivity and public speaking anxiety. Participants were recruited from one university freshmen located in Gwangju city. Data were collected from 146 university freshmen. The...

주제어

참고문헌 (27)

  1. D. Y. Cho et al. (2017). Investigation and analysis of core competencies of future talent in the era of the 4th industrial revolution. Research Institute for HRD Policy. Korea University. 

  2. C. Y. Son, Y. M. Son, J. Y. Lee, M. S. Kim & H. J. Kim. (2020). A Study on Support and Utilization of Korea Collegiate Essential Skills Assessment(K-CESA). Korea Research Institute for Vocational Education & Training. 

  3. S. S. Park. (2006). (The) effect of acceptance-based treatment on speech anxiety reduction in college students. Unpublished master's dissertation, Hallym University, Chuncheon. 

  4. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). American Psychiatric Association. 

  5. Y. K. Kim, H. J. Jang & G. H. Yeom. (2017). The mediating effects of achievement motivation and self-consciousness between university students' type of perfectionism and speech anxiety. Asain Journal of education, 18(3), 441-462. 

  6. M. K. Kwon & W. J. Park. (2021). The mediation effect of fear of negative education in the relationship between self-compassion and speech between self-compassion and speech anxiety of university student. The Journal of Humanities and Social science (HSS21), 12(2), 1039-1052. DOI : 10.22143/HSS21.12.2.73 

  7. J. H. Kang, A. R. Park & S. T. Han. (2020). A phenomenological study of the lifestyle change experiences of undergraduate due to COVID-19. Journal of Korean Entertainment Industry Association, 14(5), 289-297. DOI : 10.21184/jkeia.2020.7.14.5.289 

  8. J. M. Lee. (2020). An exploratory study on effects of loneliness and YouTube addiction on college life adjustment in the distance education during COVID-19. The Journal of the Korea Contents Association, 20(7), 342-351. DOI : 10.5392/JKCA.2020.20.07.342 

  9. P. Salovey, M. A. Brackett & J. D. Mayer. (Eds.). (2004). Emotional intelligence: Key readings on the Mayer and Salovey model. Dude Publishing. 

  10. J. J. Chang. (2009). The effect of emotional awareness based expression(EABE) training on psychological well-being and interpersonal relationship. dissertation. Yeungnam University. Gyeongsan. 

  11. J. J. Chang & J. M. Kim. (2011). The effect of emotional awareness based expression training on emotional awareness, emotional expression, suppression of emotional expression and interpersonal relationship. Korean Journal Of Counseling And Psychotherapy, 20(3), 697-714. 

  12. S. A. Lim. (2021). The relationship between positive thinking, empathy ability and communication ability of some dental hygiene students. Journal of Korean Society of Oral Health Science, 9(2), 61-67. 

  13. B. L. Fredrickson. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218-226. DOI : 10.1037/0003-066x.56.3.218 

  14. H. S. Jang & M. J. Lee. (2017). The mediation effects of self-encouragement on the relationship between fear of negative evaluation and speech anxiety in college students. Korean Journal of Communication Studies, 25, 63-83. DOI : 10.23875/kca.25.1.3 

  15. S. O. Kim. (2016). Influence of positive thinking and subjective happiness on school adaptation in nursing student. Journal of Korean Public Health Nursing, 30(3), 395-404. DOI : 10.5932/JKPHN.2016.30.3.395 

  16. S. O. Kim & S. M. Kim. (2016). Predictors of positive thinking for nursing students. Journal of the Korean Data Analysis Society, 18(3), 1717-1127. 

  17. C. H. Hong & G. S. Han. (2002). Development and validation study of the Korean emotional expressivity Scale. Korean Journal of Social and Personality Psychology, 21(4), 133-148. DOI : 10.21193/KJSPP.2007.21.4.008 

  18. K. H. Kim. (2006). A study on establishment of the concept of image making and the effectiveness analysis of the image-making program. Korean Journal of Youth Studies, 3(1), 269-289. 

  19. Y. R. Cho. (2004). The reliability and validity of a Korean version of the speech anxiety thoughts inventory. The Korean Journal of Clinical Psychology, 23(4), 1109-1125. 

  20. R. M. Baron & D. A. Kenny. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. 

  21. G. M. Kim & S. K. Cha. (2013). Influence of emotional awareness, emotional expressiveness, and ambivalence over emotional expressiveness on college student adjustment in freshman nursing students. The Journal of the Korea Contents Association, 13(1), 322-332. DOI : 10.5392/JKCA.2013.13.01.322 

  22. S. J. Ok. (2000). The emotional characteristics and emotion regulation strategies of repressors. Unpublished master's dissertation, Seoul National University, Seoul. 

  23. H. H. Min & H. J. Lee. (2020). Influence factors of positive thinking and academic self-efficacy on school adjustment of freshman dental hygiene students. Journal of Convergence for Information Technology, 10(4), 124-132. DOI : 10.22156/CS4SMB.2020.10.04.124 

  24. S. O. Kim. (2016). Influence of positive thinking and subjective happiness on school adaptation in nursing students. Journal of Korean public health nursing, 30(3), 365-404. DOI : 10.5932/JKPHN.2016.30.3.395 

  25. W. H. Jun. (2016). Trait anger, anger expression, positive thinking and gratitude in college students. Journal of Korean Academic Psychiatric and Mental Health Nursing, 25(1), 28-36. DOI : 10.12934/jkpmhn.2016.25.1.2 

  26. Y. J. Lee. (2022). A Study on Speech Anxiety in College Freshmen. The Society of Hansung Language and Literature, 46, 101-123. 

  27. T. Docan-Morgan & T. Schmidt. (2012). Reducing public speaking anxiety for native and non-native English speakers: The value of systematic desensitization, cognitive restructuring, and skills training. Cross-Cultural Communication, 8(5), 16-19. DOI : 10.3968/j.ccc.1923670020120805.2018 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로