$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 변증(辨證) 기반 진료수행시험(CPX) 시나리오를 이용한 역할극에 대한 학생 자가 평가의 일치도와 개선 방안
Consistency of Student Self-Assessment of Role Play Using the Syndrome Differentiation-Based Clinical Performance Examination Scenario and Improvement Measures 원문보기

대한예방한의학회지 = Journal of Society of Preventive Korean Medicine, v.26 no.2, 2022년, pp.37 - 53  

조학준 (세명대학교 한의과대학 원전의사학교실) ,  조나영 (세명대학교 한의과대학 진단학교실) ,  박정수 (세명대학교 한의과대학 예방의학교실)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : This study analyzed the concordance between student self-assessment and peer-evaluation in a role play using the Clinical Performance Examination (CPX) scenario developed based on Korean medical syndrome differentiation. Methods : The subjects of this study are first-year-students major...

Keyword

참고문헌 (22)

  1. Jo HJ, Min SH. Current status and future tasks of Clinical Performance Evaluation (CPX) in the nationwide colleges (graduate schools) of Traditional Korean Medicine. The Jounal of Korean Medical History. 2020;33(2):9-21. 

  2. Jo HJ. Exploring the Conditions that Will Allow for Change in Traditional Korean Medicine Curricula - Focusing on the Integrated Curriculum -. The Journal Of Korean Medical Classics. 2020;33(3):66,67,69. 

  3. Ju DH, Kim BS. Clinical presentation with 「PangYakHapPyon(方藥合編)」 in Korean medicine. Journal of Korean Medicine. 2019;40(1):1-11. 

  4. Jo HJ, Jo NY. Developing a Standardized Patient Program using Internal Damage Fever Cases in Korean Medical Education. The Journal Of Korean Medical Classics. 2020;33(4):33-56. 

  5. Jo HJ, Jo NY, Roh JD, Park JS. A Survey on Clinical Practice Students' Perception of Clinical Performance Examination in a College of Korean Medicine Using the Actor Standardized Patient and Student Standardized Patient The Journal of Oriental Medical Preventive. 2021;25(3):101-115. 

  6. Jo HJ, Roh JD, Sung HK, Park JS. A Survey on Students' Perception of Clinical Performance Examination (CPX) in College of Korean Medicine Using Student Standardized Patients. The Journal of Oriental Medical Preventive. 2020;24(3):1-13. 

  7. Jo HJ, Jo NY. Developing a Standardized Patient Program using Internal Damage Fever Cases in Korean Medical Education. The Journal Of Korean Medical Classics. 2020;33(4):33-56. 

  8. Van Ments, M. 1990. The effective use of role play: A handbook for teachers and trainers. Kogan page. Kim KM. The use of Role-play for social work practice education. Korean Journal of Social Welfare Education. 2012;20:114. requoting. 

  9. Kim KM. The use of Role-play for social work practice education. Korean Journal of Social Welfare Education. 2012;20:112-130. 

  10. Lihm HS, Choi JS, Kim HY. The Effectiveness of Medical Communication Skill of Medical Students, through an Emphasis on Role Play. Kosin Medical Journal. 2012;27(2):151-159. 

  11. Kim YJ, Lee SH, Yoo HH. Analysis of Students' Reflective Journals on Medical Communication Role Plays. Korean Medical Education Review. 2017;19(3):169-174. 

  12. Kim MJ, Song JS, Shin TJ, Kim YJ, Kim JW, Jang KT, Lee SH, Hyun HK. Student Satisfaction and Achievement after Role-playing in a Pediatric Dentistry Class. J Korean Acad Pediatr Dent. 2018;45(3):280-289. 

  13. Kim SO, KIM SM. Effects of the Role Play-Based Practice Education on Nursing Students. Journal of The Korean Data Analysis Society. 2015;17(5):2837-2848. 

  14. Cho EA. Effects of Nursing Education Using Role Play of Delivery on Communication Ability and Self-directed Learning of Nursing Students. The Korean Entertainment Industry Association. 2015;9(4):351-360. 

  15. Hong YJ. Clinical Education using a Standardized Patients. Korean Journal of Medical Education. 1992;4(2):13-17. 

  16. Korea Association of Medical Colleges. The Guide to Clinical Performance. Seoul. ACADEMYA. 2014:53-59. 

  17. Shin SY. An analysis of difference in team-based learning composed based on DISC behavior patterns on learning attitude, team task performance and learning satisfaction of job strategy class. Master's thesis. Pusan. Graduate School of Education consulting Pukyoung National University. 2019:7-8. 

  18. Larry K. Michaelsen, Arletta B. Knight, L. Dee Fink original work. Lee YM, Jeon DG trans. Team-Based Learling. Seoul. HAKJISA, Inc.. 2009:88. 

  19. Choi JY, Jang KS, Choi SH, Hong MS. Validity and Reliability of a Clinical Performance Examination using Standardized Patients. Journal of Korean Academy of Nursing. 2008;38(1):85-87. 

  20. Kim MJ, Song JS, Shin TJ, Kim YJ, Kim JW, Jang KT, Lee SH, Hyun HK, Student Satisfaction and Achievement after Role-playing in a Pediatric Dentistry Class. Journal Of The Korean Academy Of Pediatric Dentistry. 2018;45(3):285. 

  21. Zubair Amin, Chong Yap Seng, Khoo Hoon Eng original work. Jeong MH, Kim SH, Ryu SH et al. trans.. Practical Guide to Medical Student Assessment. Seoul. KOONJA Inc.. 2012:60. 

  22. Jo NY, Jo HJ. Curating the Korean Medical Classics Curriculum with a Focus on Its Introductory Role to Clinical Korean Medicine. Journal of Korean Medicine Classics. 2021;34(2):1-22. 

저자의 다른 논문 :

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로