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감정 기반 키워드 속성값 산출에 따른 글꼴 추천 서비스
Font Recommendation Service Based on Emotion Keyword Attribute Value Estimation 원문보기

멀티미디어학회논문지 = Journal of Korea Multimedia Society, v.25 no.8, 2022년, pp.999 - 1006  

지영서 (Dept of. IT Engineering. Sookmyung Women's University) ,  임순범 (Dept of. IT Engineering. Sookmyung Women's University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The use of appropriate fonts is not only an aesthetic point of view, but also a factor influencing the reinforcement of meaning. However, it is a difficult process and wastes a lot of time for general users to choose a font that suits their needs and emotions. Therefore, in this study, keywords and ...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 키워드로 글꼴의 감정을 표현하는 것을 목표로,글꼴을 표현할 수 있는 19가지 키워드와 실험에 사용할 26개의 대표 폰트를 선정한 뒤 다수의 사용자에게 키워드에 대해 글꼴의 연관성을 상, 중, 하로 선정하도록 하여 글꼴과 키워드 사이의 관계성을 확인하는 실험을 진행하였다. 실험 결과를 활용해 키워드 기반 글꼴 추천 시스템 프로토타입을 설계하여 해당 시스템의 가능성에 대해 실험하였다.
  • 본 연구에서는 글꼴의 특성을 표현할 수 있고 한글 글꼴에 적용 가능한 키워드를 선정하고 다양한디자인의 글꼴을 선정하여 글꼴이 표상하는 키워드를 연결시키는 실험을 진행하였다. 실험 결과를 바탕으로 글꼴 별 키워드를 0과 1 사이의 수치 값으로 산출하여 사용자가 키워드를 선택하면 글꼴을 추천해주는 키워드 기반 글꼴 추천 서비스 프로토타입을 구현하였다.
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참고문헌 (11)

  1. B.E. Koch, Human Emotion Response to Typographic Design, Master's Thesis of the University of Minesota, 2011. 

  2. Y. Ko, E. Sohn, and H. Lee, "Users' Perception on Fonts as a Tool of Communication and SMS," Archives of Design Research, Vol. 20, No. 3, pp. 133-142, 2007. 

  3. Y. Kim, "The Emotional Expression Character Study of Utilizing Advertising Media," The Journal of the Korea Contents Association, Vol. 10, No. 3, pp. 166-174, 2010. 

  4. M. An, N. Kim, J. Chung, Y. Lee, J. Guo, and R.J. Yun, "A Preference Study on Serif and Sans Serif Typefaces of e-Book," Jourmal of the HCI Society of Korea, Vol. 15, No. 3, pp. 5-12, 2020. 

  5. P.O. Donovan, J. Libeks, A. Agarwala, and A. Hertzmann, "Exploratory Font Selection Using Crowd-Sourced Attributes," ACM Transactions on Graphics, Vol. 33, pp. 1-9, 2014. 

  6. S. Choi and K. Aizawa. "Emotype: Expressing Emotions by Changing Typeface in Mobile MesSenger Texting," Multimedia Tools and Applications, Vol. 78, No. 11, pp. 14155-14172, 2019. 

  7. H. Kim and S. Lim, "Application and Analysis of Emotional Attributes using Crowdsourced Method for Hangul Font Recommendation System," Journal of Korea Multimedia Society, Vol. 20, No, 4, pp. 704-712, 2017. 

  8. A. Mehrabian, "Pleasure-Arousal- Dominance: A General Framework for Describing and Measuring Individual Differences in Temperament," Current Psychology, Vol. 14, No. 4. pp. 261-292, 1996. 

  9. A. Shirani, F. Dernoncourt, J. Echevarria, P. Asente, N. Lipka, and T. Solorio, "Let Me Choose: From Verbal Context to Font Selection," Proceedings of the 58th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics, pp. 8607-8613, 2020. 

  10. Y. Shinahara, T. Karamatsu, D. Harada, K. Yamaguchi, and S. Uchida, "Serif or Sans: Visual Font Analytics on Book Covers and Online Advertisements," 2019 International Conference on Document Analysis and Recognition (ICDAR), pp. 1041-1046, 2019. 

  11. Django, https://www.djangoproject.com (accessed July 29, 2022). 

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