$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유아기 신앙 특성 및 요인에 관한 혼합연구
Mixed Methods Research on the Characteristics and Factors of Faith in Early Childhood 원문보기

기독교교육 논총 = Journal of christian education in Korea, v.70, 2022년, pp.175 - 206  

김성원 (총신대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 유아 신앙에 관한 이해를 확장하기 위해 질적, 양적자료를 함께 수집하고 분석하는 혼합연구 방법을 사용하였다. 우선 18명의 연구참여자와 면담한 내용을 범주로 나누고 범주가 도출된 빈도를 계산하였다. 면담에서 언급된 내용을 75개 서술문으로 만들어 중요도를 5점 평정척도로 평가받음으로 유아기 신앙에서 더 중요하거나 덜 중요한 개념을 발견하였으며, 탐색적 요인분석을 통해 하위요인을 발견하였다. 면담에서 빈번하게 언급된 범주는 어려움 가운데 발현되는 믿음, 종교적 행위, 가정에서의 신앙교육, 교회에서의 신앙교육, 하나님을 향한 사랑과 믿음, 기독교 세계관(정체성) 확립 순이었다. 높은 점수를 받은 서술문은 하나님에 대한 인식, 신학적 개념, 종교적 행위, 가정의 신앙교육, 교회의 신앙교육에 포함되는 내용이었다. 반면 발달상 나타나기 어렵거나 추상적인 내용, 말씀에 기초한 가치 판단과 갈등 해결, 복음 전도에 관한 서술문은 낮은 점수를 받았다. 요인분석을 통해 추출된 하위요인은 가정과 교회를 통한 신앙교육, 하나님에 대한 인식과 종교적 행위, 복음에 기초한 정체성, 복음에 기초한 성품, 신앙에 기초한 위기 극복이었다. 결론적으로, 유아기 신앙에 관한 혼합연구의 결과는 다양한 방법을 활용했음에도 하나님과의 관계, 종교적 행위, 기독교 세계관(정체성), 가정의 신앙교육, 교회의 신앙교육, 믿음을 통한 위기 극복 등으로 거의 유사하게 나타났다. 본 연구의 결과는 유아기 신앙교육에서 무엇을 어떻게 가르칠 것인가에 관한 아이디어를 제시하였다는데 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, a mixed research method that collects and analyzes qualitative and quantitative data together was used to broaden the understanding of young children's faith. First of all, the contents of interviews with 18 research participants were divided into categories, and the frequency of each...

주제어

참고문헌 (35)

  1. Kwon, G. S. (2013). A study on measurement and development of the Christian concept for young children. Doctor's dissertation at the Graduate School of Paichai University. 

  2. Kweon, M. R., Ha, Y. H., & Kye, Y. H. (2018). The meaning and direction of Christian early childhood education in the United States and South Korea. Faith & Scholarship, 23, 5-27. 

  3. Kim, M. J. (2019) A study on the concept of God perceived by toddlers and preschoolers. Doctor's dissertation at the Graduate School of Kosin University. 

  4. Kim, S. W. (2020). Perceptions of faith formation of young children: An exploratory qualitative study of church ministers. Theology and Praxis, 68, 411-449. 

  5. Kim, S. W. (2020b). A qualitative study of the young children's perception of faith. Journal of Christian Education in Korea, 63, 283-315. 

  6. Kim, S. W. (2022). A qualitative study of senior adult's experience and meaning of faith. Christian Education & Information Technology, 72, 87-122. 

  7. Kim, Y. A. (2019). Christian education through infant-parent attachment. Doctor's dissertation at the Graduate School of Baekseok University. 

  8. Kim, E. J. (2021). The composition of a Christian early childhood music education program that utilizes the music of J. S. Bach. Doctor's dissertation at the Graduate School of Chongshin University. 

  9. Kim, H. S. (2022). Development of young children's homeschooling curriculum based on Nichlas P. Wolterstoff's educational theory: Focused on social relationship area. Doctor's dissertation at the Graduate School of Chongshin University. 

  10. Ma, E. H., et al. (2020). Web-based child-parent integrated worship practice and strategies in COVID 19 era: Focusing on Christian social emotional character developing program for young children. Christian Education & Information Technology, 66, 197-220. 

  11. Min, S. I., & Kim, M. S. (2011). Ethnographic research about Christian young children's faith life in Korea: Focusing on mother's faith life, Sunday school, and nursery room. Faith and Scholarship, 16(4), 75-106. 

  12. Seo, W. J., et. al. (2018). Exploratory factor analysis in psychological research: Current status and suggestions for methodological improvements. Journal of Social Science, 29(1), 177-193. 

  13. Yang, K. H. (2008). Young children's understanding the God and the direction of Christian early childhood education. Journal of Presbyterian Seminary, 32, 111-153. 

  14. Yang, K. H. (2013). The orientation of the Children's Spiritual education through the perspective of the relationship of children' Spirituality and emotion and sense. Journal of Christian Education in Korea, 34, 31-63. 

  15. Yang, J. H. (2020). A study on the practice of Christian early childhood faith education based on a structuralist method: Focusing on sermon, praise, and prayer of infant worship. Doctor's dissertation at the Graduate School of Seoul Theological University. 

  16. Yoo, S. H. (2013). Does Spirituality exist for children?: A discussion on the theories of children's spirituality of Sophia Cavalletti and Karen Marie Yust. Theological Forum, 71, 169-202. 

  17. Yoon, J. H. (2022). Development of Christian early childhood art education program using Vincent Van Gogh's works. Doctor's dissertation at the Graduate School of Chongshin University. 

  18. Jang, W. S. (2002). A study on the development of children's faith. Journal of Christian Education in Korea, 8, 155-185. 

  19. Jang, W. S. (2011). Children's faith education guide. Seoul: Bread of Life. 

  20. Jeong, H. Y. (2020). The relationship between Christian early childhood personality education virtue extraction and general early childhood personality education. The Journal of Chongshin University, 40, 5-26. 

  21. Joo, Y. S. (2019). Christian education and formation of spirituality in infancy and early childhood. Journal of Christian Education in Korea, 58, 243-83. 

  22. Jean, M. S. (2020). A study on the impact that the early childhood education for global citizenship restructured with the Christian worldview has on young children's characteristics. Doctor's dissertation at the Graduate School of Chongshin University. 

  23. Chae, Y. J. (2021). Development of textbooks for the participation of infant (child) baptists in the sacrament: Based on the sacred curriculum. Doctor's dissertation at the Graduate School of Presbyterian University and Theological Seminary 

  24. Cresell, J. W. (2017). A concise introduction to mixed methods research (Kim, D. R. Trans.). Seoul: Hakjisa. (original work published 2015). 

  25. Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative, and quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.) (Jeong, J. J., et. al. Trans.). Seoul: Sigmapress. (original work published 2014). 

  26. Doyle, L., Brady, A-M., & Byrne, G. (2009). An overview of mixed methods research. Journal of Research in Nursing, 14(2), 175-185. 

  27. Leech, N. L., & Onwuebuzie, A. L. (2009). A typology of mixed methods research designs. Quality & Quantity: International Journal of Methodology, 43(2), 265-275. 

  28. Kim, S. W. (2019). Development and validation of a scale for Christian character assessment for Young Children. Religions, 10(5), 318. https://doi.org/10.3390/rel10050318 

  29. Kim, S. W. (2021). Development and validation of a faith scale for young children. Religions, 12(3), 197. https://doi.org/10.3390/rel12030197 

  30. Self, M. M. (1986). Understanding fours and fives. In R. E. Clark, J. Brubaker, & R. B. Zuck(Eds.). Childhood education in the church (pp. 109-124). Chicago: Moody Press. 

  31. Stonehouse, C., & May, S. (2010). Listening to children on the spiritual journey: Guidance for those who teach and nurture. Grand Rapids: Baker Academic. 

  32. Tashakkori, A., & Creswell, J. W. (2007). The new era of mixed methods. Journal of Mixed Methods Research, 1, 3-7. 

  33. Teddie, C., & Tashakkori, A. (2015). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral science (Kang, H. S., et al., Trans.). Seoul: Academy Press. (original work published 2009). 

  34. Trent, J., Osborne, R., & Bruner, K. (Eds.) (2000). Parents'guide to the spiritual growth of children: Helping your children develop a personal faith. Wheaton: Tyndale House Publishers. 

  35. Westerfield, C. M., & Doolittle, B. R. (2022). Spirituality of the traumatized child: A call for increased faith community participation in the trauma-healing process for children. Journal of Religion and Health, 61, 203-213. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로