$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

에니어그램 성격유형에 따른 소비패턴 분석
Differences in Consumption Patterns according to the Personality Types of Enneagram 원문보기

미래기술융합논문지 = Journal of Advanced Technology Convergence, v.1 no.1, 2022년, pp.25 - 31  

송지은 (이화여자대학교 디자인대학원 광고.브랜딩디자인학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 에니어그램의 성격유형에 따른 소비패턴의 차이를 분석하고 이를 토대로 광고 및 브랜딩에 활용 가능한 기초자료를 제공하기 위한 목적으로 수행된 서술적 조사연구이다. 연구방법 연구 목적을 설명하고 참여에 동의한 43명을 편의 모집하였다. 연구도구는 주석진(2003)의 에니어그램 성격유형과 전수영(2013)의 소비패턴 문항으로 온라인을 통해 조사를 진행하였다. 자료분석은 IBM SPSS Statistics 26 프로그램의 기술통계, 빈도분석, 일원배치 분산분석 등의 통계법을 활용하였다. 소비패턴1, 2, 3, 6의 경우 성격유형 1, 2, 3, 5, 7, 9 유형 간에 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.050). 본 연구를 통해 에니어그램 성격유형에 따라 소비패턴에 차이가 있음을 확인하였다. 본 연구의 결과는 소비자가 원하는 디자인의 브랜딩 및 광고에 효과적인 전략수립에 있어 기초자료를 제공할 수 있을 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is a descriptive survey study conducted with the aim of analyzing differences in consumption patterns according to the personality types of the Enneagram and providing basic data that can be used for advertising and branding based on it. 43 people who explained the purpose of the study an...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (17)

  1. K. Park & G. Ryu. (2016). The Role of Need for Consistency in Communicator's Attitude Change after Engaging in Word-of-Mouth Transmission: The Moderating Effects of Satisfaction Attribution and Referral Reward. Journal of Consumers Studies, 27(3), 25-46. 

  2. S. Lee, J. S. Jung & H. G. Kim. (2020) The Influence of Individual Characteristics and Innovativeness on the Intention to Continuous Participation in Douyin: Focusing on the Mediating Effect of the Act of Value Co-creation. Korean Corporation Management Review, 27(3), 1-22. 

  3. J. Choi. (2020). Effects of Advertising Attitude, Brand Trust, Brand Attachment, and Brand Value on Brand Loyalty. Journal of Communication Design, 70, 234-245. DOI : 10.25111/jcd.2020.70.17 

  4. J. Kim. (2006). Theories and examples of special marketing. Hyeongseol Publishing Company, Seoul, Korea. 

  5. J. K. Kim. (2003). Consumer Personality Type and Purchase Behavior - Focusing on Internet Shopping. Doctoral dissertation. Dongduck Women's University, Seoul, Korea. 

  6. R. E. Pitts & A. G. Woodside. (1983). Personal Value Influences on Consumer Product Class and Brand Preferences. Journal of Social Psychology, 58, 193-198. 

  7. M. A. Dickson. (2000). Personal Values, Beliefs, Knowledge, and Attitudes Relating to Intentions to Purchase Apparel from Socially Responsible Businesses. Journal of Clothing and Textiles Research, 18(1), 19-29. 

  8. Y. Yang & E. J. Lee(2002). The Comparison of Male and Female College Students' Value System and Recognition of Importance in Product Attributes. Korean Society for Consumer and Advertising Psychology, 3(1), 63-87. 

  9. Y. H. Kim. (2012). The effect of personality factors of service employees in catering companies on organizational citizenship behavior and customer orientation. Journal of the Korean Culinary Society, 18(4), 84-99. 

  10. W. H. Choi & S. J. Kim. (2018). A Study on Value Based Consumption Trends Appeared in Customizing Design. Journal of Communication Design, 62, 198-213. 

  11. G. Choi & B. Yang. (2020). The Relationship among Personality Traits, Brand Tribalism, and Brand Commitment: Mediating Effects of Brand Trust and Perceived Switching Cost. Journal of the Korea Convergence Society, 11(6), 153-161. DOI : 10.15207/JKCS.2020.11.6.153 

  12. Y. J. Yoon & Y. S. Yun. (2009). A study on personality types and purchasing decision-making process by center of Enneagram power. Enneagram Study, 6(2), 133-155. 

  13. Y. S. Yun & S. Kim. (2019). Analysis of the current status of Korean Enneagram personality subtypes. Enneagram Research 16(1), 7-27. 

  14. S. Rhodes. (2012). Positive Enneagram : a New Approach to the Nine Personality Types. Heart Salim, Seoul, Korea. 

  15. C. Y. Yoon & S. H. Kim. (2007). A study on the influence of consumer's personality on product purchase intention. Industrial Convergence Research, 5(1), 23-43. 

  16. S. J. Joo. (2003). A Study on Developing a Baremeter to Discriminate Types of Enneargram. Master's dissertation. Daegu University, Daegu, Korea. 

  17. S. K. Jeon. (2013). Development and validation of the clothing consumption attitude type indicator: enneagram personality typology approach. Master's dissertation. Yonsei University, Seoul, Korea. 

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로