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키워드 검색 빈도 분석을 통한 포스트 코로나 시대 외래관광객들의 한국 관광 관심도 변화
Changes in Interests in the Korean Traveling Industry of International Visitor at the Post-Covid 19 by Analysis of Frequency in searching keyword 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.26 no.9, 2022년, pp.1399 - 1404  

이용설 (Future Visual Contents Innovative Convergence Education Research Organization, Dongseo University)

초록

코로나 19 대유행으로 인한 언택트 시대로의 전환은 지속적으로 성장하고 있는 한국의 관광 산업을 크게 위축시켰다. 본 논문에서는 한국 문화체육관광부에서 공식 제공하는 년도별 외래관광객 실태조사 보고서 등 해외에서 유입되는 외래관광객들이 응답한 한국 관광 관련 지표들을 분석해서 코로나 발생 이전과 코로나 발생 이후 외래관광객들의 규모, 성별 비중, 방문 목적에서 매우 큰 변화가 있다는 점에 주목하였다. 실외 마스크 의무화 종료, 백신 접종과 상관없이 모든 해외 입국자들의 의무격리조치 해제와 더불어 2022년 상반기부터 급격하게 회복세를 보이기 시작한 외래관광객 규모를 고려하여 본 논문은 포스트 코로나 시대의 한국 관광에 대한 관심도는 어떻게 변화했을까를 알아보고자 하였다. 이를 위해 관광 관련 주요 검색 키워드가 코로나 이전과 이후 어떻게 변화했는가를 분석하고, 한국 관광산업의 발전을 위해 필요한 변화 조치에 대해 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The transition to the untact era caused by the COVID-19 pandemic has greatly shrunk Korea's continuously growing tourism industry. In this paper, the size, gender ratio, and gender ratio of foreign tourists before and after the outbreak of Corona, gender ratio, It was noted that there was a very lar...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (9)

  1. OECD, "OECD initiative for safe international mobility during the COVID-19 pandemic," Tackling Coronavius (COVID-19): Contrivuting to A Global Effort, 2021. 

  2. B. W. Ritchie and Y. Jiang, "A review of research on tourism risk, crisis and disaster management: Launching the annals of tourism research curated collection on tourism risk, crisis and disaster management," Annals of Tourism Research, vol. 79, pp. 1-15, Nov. 2019. 

  3. T. Chung and Y. Kim, "A Study on the Expansion Possibility of K-culture," Korea and World, vol. 4, no. 4, pp. 179-213, Jun. 2022. 

  4. Korea tourism statistics, 1~6 monthly statistics report, Korea tourisn data lab, 2022 [Internet]. Available: https://datalab.visitkorea.or.kr/datalab/portal/ts/getEntcnyFrgnCust2Form.do. 

  5. Ministry of Culture, Sports and Tourism, Korea, "International Visitor Survey," Korea, Technical Report 11-137100-000194-10, 2018. 

  6. Ministry of Culture, Sports and Tourism, Korea, "International Visitor Survey," Korea, Technical Report 11-137100-000194-10, 2021. 

  7. J. -S. Kim and K. -J. Lee, "A Study on the Influencing Relationship Between COVID-19 Risk Perception, Smart Tourism Recognition, Smart Tourism Attitude, And Behavioral Intention," FoodService Industry Journal, vol. 17, no. 1, pp. 147-161, Mar. 2021. 

  8. Y. -S. Lee, "Effect of Toruism Image on Tourism Motivation and Experientiality of Chinese Tourists' on Korean Wave," The Journal of the Korea Contents Association, vol. 11, no. 1, pp. 387-395, Jan. 2011. 

  9. "Tourism Trend Analysis as of November 2021", Korea Culture and Tourism Institute, 2022 [Internet]. Available: https://know.tour.go.kr/ptourknow/knowplus/kChannel/kChannelPeriod/kChannelPeriodDetail19Re.do?seq103119. 

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