$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유아교원양성과정에서 '영유아 교수·학습방법' 교과목에 대한 예비유아교사의 인식
Pre-primary early childhood teachers' perception of the subject of 'Infant Teaching and Learning Methods' in the Early Childhood Teacher Training Course 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.5, 2022년, pp.423 - 429  

권종애 (서원대학교 유아교육학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 유아교원양성과정에서 '영유아교수·학습방법'에 대한 예비보육교사들의 인식에 대한 연구이다. 문헌조사 및 예비유아교사의 '영유아교수·학습방법'에 대한 이해를 중심으로 주제에 대한 워드클라우드 분석 및 질적 사례분석을 활용한 혼합연구이다. '영유아교수·학습방법' 교과목에 대한 생각, 어려움, 배울점, 교사로서 잘할 수 있는 수업 역량 및 수업 전문성을 위한 경험 등을 통해 유아교사로서의 의미를 찾아보고자 하였다. 본 연구결과를 통해 향후 영유아들을 대상으로 수업을 진행할 때 교수학습방법에 대한 자신들의 효능감을 높힐 수 있는 방안을 찾고자하며, 유아교육의 질 개선을 위한 기초적인 자료를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is a study on the perceptions of pre-primary early childhood teachers on teaching and learning methods for infants and toddlers in the early childhood teacher training process. This is a mixed study using word cloud analysis and qualitative case analysis on the subject, focusing on litera...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (25)

  1. Y.S. GO(2020), A study on reflective thinking and practice change of childcare teachers and principals through 'teacher consultation'.Pai Chai University Graduate School Ph.D. thesis. 

  2. Y.S. Kwak & J.H. Kim (2003). A Qualitative Study on Good Classes: Focusing on Secondary Science Classes. Journal of the Korean Society for Science Education, 24(3), 117-127. 

  3. J.A. Kwon(2022). Implementation process and change of daycare center director learning community: Focusing on support for childcare course operation. Dongyang University graduate school doctoral thesis 

  4. J.G. Kim & Y.M. Jeon(2008). A study on the areas of improvement of university classes through a survey of university students' opinions. Pedagogical Research.46(1),121-150. 

  5. H.N. Kim(2016). Early childhood teacher core competency modeling for competency-based curriculum development of early childhood teacher training institutions. Korea Research Foundation. 

  6. S.Y. Sa(2017). An exploration of the learning community experience of early childhood teachers who pursue class expertise. Pai Chai University Graduate School Ph.D. thesis. 

  7. K.H. Seo(2004). Perspectives and Concepts of Good Teaching: Teacher-Student Interview Study, Curriculum Study, 22(4), 165-187. 

  8. S.n. Son(2005). Conditions for Good Teaching: Instructional Perspectives. Educational Thought Research, 20, 115-134. 

  9. J.E. Yang(2019). The project approach experienced by pre-primary early childhood teachers. Korea Entertainment Industry Association, 13(8), 457-467. 

  10. Y.H. Wi, H.J. Moon, H.J. Lee, S.Y. Han, and J.W. Park(2022). Revised Infant and Toddler Teaching Act. Seoul: Changji Temple 

  11. S.J. Yoon(2016). A case study of professional development of pre-service teachers and practical tutors through learning community-based elementary English education practice programs. Ewha Womans University graduate school doctoral thesis. 

  12. M.S. Lee(2022). Development and effectiveness of teacher education program to support infantteacher play interaction. Myongji University graduate school doctoral thesis. 

  13. Y.J. Lee(2020). A study on the development of childcare teachers' job competency self-evaluation tools. Sookmyung Women's University Graduate School Ph.D. thesis. 

  14. J.H. Lim (2011). A study on the application of problem-focused learning (PBL) in the early childhood teacher training process. Ewha Womans University Graduate School Ph.D. thesis. 

  15. S.K. Jeong & M.H. Cho(2011). Understanding and application of class consulting. Seoul: Wonmisa. 

  16. S.Y. Jeon(2019). Effect of teacher's reflective journal writing on teacher-infant interaction. Master's thesis at Hanyang University Graduate School of Education. 

  17. H.S. Cho, G.Y. Moon(2019). Pre-service teachers' perceptions of good classes in early childhood teacher training. Korean Association for Early Childhood Teacher Education, 23(1), 5-29. 

  18. C.E. Hong(2014). Exploring the teaching expertise of kindergarten teachers embedded in educational planning. The doctoral dissertation at the Graduate School of Chung'an University. 

  19. K.O. Hwang2020). The effect of childcare teachers' educational responsibility and reflective thinking on job satisfaction. Honam University Graduate School of Social Convergence Master's Thesis. 

  20. Correy, J. M.(1971). The nature of instruction. N.J.: Prentice Hall. 

  21. Day, C. (2007). Teaching with passion. (Park Eun-hye, Lee Jin-hwa, Wi Su-kyung, Jo Hyesun). Seoul: Blue Heart. (Originally published in 2004). 

  22. Finkel, D. L. (2010). Teaching with Silence. (Translated by Hee-Kyung Moon.). Seoul: Dasanhodang. (Won) published in 2000). 

  23. Gagne, R. M., Briggs, L. J.(1979). Principles of instructional design(3rd ed.). N. Y. : Holt, Rinehan, & Winston. 

  24. Morgan, C. T. & King, R. A.(1966). Instruction to psycbology(3rd ed.). N. Y.: McGraw-Hill. 

  25. Sherman, T. M., L. P. Armistead, F. Fowler, M. A. Barksdale, G. Relief.(1987). The quest for excellence in university teaching. Journal of Highe rEducation, 48(1), 66-84. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로