$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 장애학생 원격교육 및 교육지원에 대한 학부모의 인식 및 요구 분석
Analysis of Parents' Perceptions and Needs for Distance Education and Educational Support for Students with Disabilities 원문보기

JPEE : Journal of practical engineering education = 실천공학교육논문지, v.14 no.2, 2022년, pp.447 - 457  

구정아 (대전대학교 중등특수교육과) ,  손지영 (대전대학교 중등특수교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 장애학생에게 실시된 원격수업에 대한 장애학생 학부모의 인식을 파악하고, 교육지원에 대한 요구를 탐색하고자 하였다. 이를 위하여 학령기 장애 자녀가 있는 전국의 학부모 총 2,392명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사 문항은 크게 교육격차 방지를 위한 학습지원, 행동 및 심리적 어려움을 위한 지원, 교육복지 보장을 위한 돌봄지원의 영역에 관한 문항들로 구성되었다. 설문조사를 통해 취합된 자료는 기술통계를 통해 분석되었으며, 중복응답을 한 문항의 경우에는 다중응답 빈도분석을 통해 분석되었다. 연구결과 원격수업 시 장애학생의 교육격차 방지를 위해 지원해야 할 학습지원의 중요도로 학교 내 대면교육이 가장 높게 나타났으며, 특수교육지원센터와 연계한 학습지원과 관련해서는 장애특성에 맞는 원격학습 방법 및 전략에 대한 상담이 가장 높게 나타났다. 장애학생 원격수업을 위한 학습지원의 방안으로 예비특수교사를 통한 개별학습 지원에 대한 요구가 높게 나타났으며, 학습보조기기 및 보조공학기기 관련해서는 필요할 때 적절하게 이용할 수 있는 충분한 기기의 확보를 요구하였다. 이 밖에도 장애학생이 행동 및 심리적 어려움을 위한 심리상담 및 교육지원이 요구되었으며, 장애특성에 적합한 돌봄 프로그램 개발 및 전담 인력 추가 배치 등에 대한 요구가 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 본 연구에서는 장애학생이 원격수업으로 인한 겪게 되는 학습격차 해소를 위한 방안 및 구체적인 교육지원 방안에 관하여 시사점을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to understand the parents' perceptions of the distance learning provided to students with disabilities and to explore the demands for educational support. A survey was conducted on a total of 2,392 parents of school-age children with disabilities. The survey questions w...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (13)

  1. T. Kim, "Future education directions and tasks in the new normal era," Seoul: Hansun Foundation, 2020. 

  2. National Human Rights Commission, "Report the results of a survey on the lives of people with developmental disabilities and their families in the context of COVID-19," Seoul: National Human Rights Commission, 2020. 

  3. E. Lee, "The mental health of Corona 19 generation," Issue & Analysis, no. 414 , pp. 1-25, May 2020. 

  4. D. Kim and J. Choi, "A study on the actual condition and perception of special education online learning due to COVID-19," Korean Journal of Special Education, vol. 55, no. 2, pp. 85-108, 2020. 

  5. G. Lim and H. Hwang, "Exploring parents support requests for distance learning in special schools with intellectual disabilities," The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol. 21, no. 19, pp. 401-418, 2021. 

  6. H. Cha and J. Ku, "Analysis of teachers' and parents' needs for distance education support for students with disabilities in the post-Corona era," The Journal of LearnerCentered Curriculum and Instruction, vol. 22, no. 5, pp. 857-877, 2022. 

  7. S. Kim, E. Park, and Y. Lee, "Exploring mothers' difficulties and support needs in online learning for students with severe and multiple disabilities during pandemic situation," The Education Journal for Physical and Multiple Disabilities, vol. 64, no. 4, pp. 45-65, 2021. 

  8. K. Han and S. Kwon, "A study on the current status of the on-line based classes experience of parents with disabled students in the special classroom in COVID-19 Situation," The Journal of Special Children Education, vol. 23, no. 3, pp. 1-30, 2021. 

  9. Korean Educational Development Institute, "Measures to ensure basic academic ability and reduce the educational gap in distance education situations," Chungbuk: Korean Educational Development Institute, 2020. 

  10. Ministry of Education, "Reporting the results of the survey on distance learning and urgent care for students eligible for special education in the second semester," Sejong: Ministry of Education, 2020. 

  11. Korean Educational Development Institute, "Education policies and implications of major countries in response to COVID-19," Chungbuk: Korean Educational Development Institute, 2020. 

  12. H. Chang, "Prospects for distance learning in the postcorona era," Future Horizon, vol. 47, pp. 36-41, 2020. 

  13. H. Lee, C. Park, and N. Lee, "Online class experience of elementary special teachers working at special schools for intellectual disabilities during the COVID-19 pandemic: A case study", Journal of Education & Culture, vol. 26, no. 5, pp. 589-612, 2020. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로