최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기대한화학회지 = Journal of the Korean Chemical Society, v.66 no.5, 2022년, pp.376 - 389
이수진 (부산대학교 화학교육과) , 남정희 (부산대학교 화학교육과)
이 연구는 과학 수업에서 의미지도 읽기 전략이 고등학생의 과학 텍스트 읽기 능력에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 중소도시 소재의 과학중점학교 3학년 학생들(40명)을 대상으로 한 학기 동안 사회과학적 이슈와 화학 개념에 대한 8개의 과학 텍스트를 이용하여 의미지도 읽기 전략 수업을 적용하였다. 의미지도 읽기 전략이 과학 텍스트 읽기 능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 학생들이 작성한 사전·사후 과학 읽기 능력 검사를 비교 분석하였다. 분석 결과, 의미지도 수업을 적용한 실험집단의 과학 읽기 능력 검사 점수의 평균이 비교집단보다 유의미하게 높았다. 읽기 과제를 해결하기 전에 의미지도를 그리는 것은 학생들이 텍스트에서 정보를 찾고, 의미를 추론하는 것에 효과가 나타났다. 학생들 역시 의미지도가 텍스트의 내용을 시각화하여 개념들 사이의 관계를 파악하기 쉽고, 자신의 배경지식과 텍스트 내용을 연결시킬 수 있어 텍스트의 이해에 도움이 된다고 인식하고 있음을 알 수 있다.
The purpose of this study was to investigate the effects of implementing semantic mapping reading strategy in the science class on high school students' science text reading ability. 3rd grade students of science core high school in a small and medium-sized city participated in this study for a seme...
Kim, D. Institute of Distance Education 2020, 16, 1.
Lee, K.; Park, K.; Park, Y.; Kim, S.; Kim, H.; Yoon, S.; Go, J.; Kim, A. Reading Subjects and Reading the World; Pagijong Press: Seoul, 2016.
OECD. OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills; OECD Publishing: Paris, 2013.
Smith, M.; Dreher, M.; Mikulecky, L. Reading Research Quarterly 2000, 35, 378.
Norris, S.; Phillips, L. Science Education 2003, 87, 224.
Shin, J.; Kwon, H. Korean Journal of Educational Psychology 2004, 18, 197.
Thomson, S.; Hillman, K.; Lisa, D.B. A Teacher's Guide to PISA Reading Literacy, 2013.
Lee, K. Korean Association for Learner centered Curriculum and Instruction 2019, 19, 707.
Choi, J. A Study on the Contents and Methods of Writing Transfer Education. PhD Thesis, Korea National University of Education, Chung-Buk, Korea, 2016.
Kim, M. The Association of Korean Education 2007, 75, 91.
Pearson, P.; Moje, E.; Greenleaf, C. Science 2010, 328, 459.
Hall, C. S. Synthesis of Intervention Research: Educational Psychology Review 2016, 28, 1.
McFarlane, D. International Letters of Social and Humanistic Sciences 2013, 4, 35.
Yore, L.; Craig, M.; Maguire, T. Journal of Research in Science Teaching 1998, 35, 27.
O'Toole, M. What is difficult to read, why might this be so, and what could, or should, be done about it? An overview of section two. In Missing the Meaning; Peacock, A., Cleghorn, A., Eds.; New York, Palgrave Macmillan: USA, 2004, pp. 161-178.
Osborne, J.; Sedlacek, Q.; Friend, M.; Lemmi, C. Science Scope 2016, 40, 36.
Cho, M. Language Psychology; Hakjisa Press: Seoul, 2003.
Youk, I. A Study on the Construction of Content-area Textbook Reflecting Reading Strategies. Master's Thesis, Korea National University of Education Chung-Buk, Korea, 2018.
Patterson, A.; Roman, D.; Friend, M.; Osborne, J.; Donovan, B. International Journal of Science Education 2018, 40, 291.
Park, K. Social Studies Education 2017, 56, 65.
DiCecco, Y. Graphic Organizers as an Aid Fostering Comprehension of Expository Text. Unpublished doctoral dissertation, University of Oregon, Eugene 1992.
Lee, H.; Park, Y. Cheongram Korean language Education 2019, 70, 129.
Jiang, X.; Grabe, W. Reading in a Foreign Language 2007, 19, 34.
Lee, G. The Association of Korean Education, National Academic Conference Collection 2005.
Kim, S. Korean Language Education 2008, 126, 123.
Schewel, R. In Strategies for Teaching Learners with Special Needs; Polloway, E. A.; Patton, J. R., Payne, J. S., Eds.; Merrill: Columbus, OH, 1989; pp. 207-254.
Usman, K.; Sri, W. English Education Journal (EEJ) 2016, 7, 46.
Lee, J. The Analysis of Cognitive Profiles of Reading Comprehension with Cognitive Diagnostic Model for Students with Learning Disabilities. PhD Thesis, Seoul National University, Seoul, Korea 2016.
OECD. The PISA Assessment Framework: Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowledge and Skills; OECD Publishing: Paris, 2003b.
Lynn, M. Nursing Research 1986, 35, 382.
Dilek, Y.; Yuruk, N. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2012, 70, 1531.
Zahedi, Y.; Abdi, M. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2012, 69, 2273.
Kasim, U.; Wahyuni, S. English Education Journal (EEJ) 2016, 7, 46.
Denton, C.; Bryan, D.; Wexler, J.; Reed, D.; Vaughn, S. Effective Instruction for Middle School Students with Reading Difficulties: The Reading Teacher's Sourcebook. University of Texas 2007.
Im, B.; Jang, S. English Language & Literature Teaching 2001, 7, 137.
Zaid, M. Semantic Mapping in Communicative Language Teaching; Forum 1995, 33, 6.
Ministry of Education. Think Literacy: Cross-Curricular Approaches, Grades 7-12; Ministry of Education: Ontario 2003.
Siriphanich, P. Using Mind Mapping Technique to Improve Students' Reading Comprehension of Thai EFL University Students. Paper presented at the 2nd International Conference on Humanities and Social Sciences, April 10th. Prince of Songkla University. 2010.
Agustina, Y.; Rochsantiningsih, D. English Teaching, 2013, 1, 23.
Kim, D. The Effects of Using Graphic Organizers and Questioning Strategies on High School Students' English Reading Ability. Master's Thesis, Korea National University of Education Chung-Buk, Korea, 2011.
Jeong, G.; Yeon, J.; Min, C.; Im, J. Teaching English Reading Comprehension, Gyeongjin Publishing, Seoul 2005.
Park, Y. Theory of Understanding Korean: Basic Theory of Reading Education, Bubin Publishing, Seoul 1996.
Anderson, N. The Reading Matrix 2003, 3, 1.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.