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만 5세 유아의 로봇 놀이 경험의 의미연구: 자유놀이와 구조적 집단활동을 중심으로
A Study on the Meaning of Robot Play Experience of 5-Year-Old Children: Focused on free play and structured group activities 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.6, 2022년, pp.41 - 48  

이효주 (동탄이화유치원) ,  남기원 (중앙대학교 유아교육학과)

초록

본 연구는 어린이집 만 5세 유아의 자유놀이시간 로봇 놀이 경험의 의미를 교사의 구조적 집단활동에서 나타나는 만 5세 유아 경험과 비교하는데 목적이 있다. 이를 위해 만 5세 유아 총 32명(실험집단 15명, 비교집단 17명)을 대상으로 10주 동안 주 3회 1시간씩 진행하였다. 실험집단의 교실에 놀잇감으로 로봇을 지원하였으며, 유아들은 자유놀이시간에 자유롭게 로봇 탐색과 놀이를 경험하였으며, 비교집단의 유아들은 교사가 로봇의 기능을 알려주고 로봇에 탑재되어 있는 2019 개정 누리과정과 연계된 월별 주제에 기반한 구조적 집단활동을 하였다. 사전검사와 사후검사의 차이를 분석한 결과, 자유놀이에서 로봇 활용이 유아의 창의성에서 독창성, 유창성에서 유의미한 효과가 나타났고, 놀이성에서 즐거움의 표현에서 유의미한 효과가 나타났다. 이러한 결과는 유아 주도적인 자유놀이를 지향하고 있는 유아교육에서 놀이자료로서 로봇이 의미가 있으며 향후 이러한 자유로운 상황에서의 유아들의 로봇 경험을 연구할 가치가 있다는 것을 시사한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to compare the meaning of the experience of robot play in the free play time of 5-year-old children in daycare centers with the experience of 5-year-old children in the structural group activities of teachers. To this end, a total of 32 children (15 in the experimental g...

주제어

참고문헌 (12)

  1. Huizinga, Johan, "Homo ludens, a study of the play element in culture", South Korea, Seoul: Magpie Gulbang, 2010. 

  2. Ki-won, Nam, Un-jou, Kwon, Seung-chul, Han, "A Study on the Effectiveness of a Robotics curriculum based on Bee Bot", International Journal of Advanced Culture Technology (IJACT), 79-85. 2019. 10.17703/IJACT.2019.7.3.70. 

  3. Ji-hyun, Lee, "Effects of the robot-based education activities for children aged 3,4, and 5 on their creativity and sequential thinking", Master Thesis. Chung-ang University. South Korea, 2020. 

  4. Ji-hyun, Park, "The effect of mathematical activities using bee-bots on children's mathematical problem-solving ability and creativity : Focusing on mathematics", Master Thesis. Chung-ang University. South Korea, 2019. 

  5. Gun-woo, Lee, "The effect of coding robot activities based on collaborative problem solving learning on teacher learning support behavior and children's mathematical problem solving ability", Master Thesis. Gangmeung-Wonju National University. South Korea, 2019. 

  6. Jin-ryeong, Choi, Yeon-seung, Lee, "Development and application of an early childhood STEAM program using an educational robot", Early Childhood Education Research, Vol. 37, no. 1, pp. 153-178, 2017. 

  7. Ha-won, Lee, Mi-suk, Lee, Won-ae, Shin, "The effect of 『ROBO-RANG』,a robot play activity centered on the revised nuri course social relations area, on children's social and emotional abilites and emotional abilities", Children's media research, Vol. 19, no. 1, pp. 1-24, 2020. 

  8. Dae-wook, Kim, "'Concept and strategy of unplugged coding for young children based on caomputing thinking", The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT), Vol. 5, no. 1, 297-303, 2019. http://dx.doi.org/10.18032/JCCT.2019.5.1.297. 

  9. Soon-jeong, Cho, "The play experience and meaning of 3-year-old infants using infant robots", Master Thesis. Chung-ang University. South Korea, 2021. 

  10. Torrance, Ellis, Paul, "Torrance tests of creative thinking: manual for scoring and interpreting results", Scholastic testing service, 1990. 

  11. Su-jeong, Han, "A study on the type and characteristics of play through robots in free choice activities", Children's Media Research, Vol. 13, no. 3, pp. 271-298, 2014. 

  12. Sang-yi, Yong, Kyung-a, Kim, Min-A, Park, Eun-ja, Hyun, "Comparison of interaction and playability with peers in play and role play using teacher assist robots", Open Childhood Education Research, Vol. 17, no. 4, pp. 23-48, 2012. 

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