$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학생의 교수친교형 학습활동이 대학생활적응에 미치는 영향
The Effect of College Students' Teaching-Friendly Learning Activities on Adaptation to College Life 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.6, 2022년, pp.397 - 404  

김경희 (동신대학교 유아교육학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 대학생의 교수친교형 학습활동이 대학생활적응에 미치는 영향에 대해 살펴보고, 이러한 영향이 학습자 특성에 따라 차이가 있는지 살펴보고자 한다. 이를 위해 2022학년 1학기 G지역 소재 대학의 학습 프로그램에 참여한 214명을 대상으로 하였다. 대학생의 교수친교형 학습활동이 대학생의 대학생활적응에 미치는 효과를 알아보기 위하여 SPSS 20.0을 활용하여 빈도분석, 대응표본 t검증, 일원배치 분산분석(one-way Anova)를 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 교수친교형 학습활동이 대학생활적응 중 학업적 적응, 정서적 적응, 사회적 적응의 점수가 유의미하게 상승한 것으로 나타났다. 둘째, 단과대학에 따른 대학생활 적응의 차이는 나타나지 않았다. 셋째, 성별에 따른 차이를 분석한 결과, 여학생 집단의 대학에 대한 애착 수준이 남학생에 비해 높은 것으로 나타났다. 넷째, 학년에 따른 차이를 분석한 결과, 3학년 집단의 대학에 대한 애착 수준이 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과에 대한 결론과 제언을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to examine the effects of college students' teaching-friendly learning activities on college life adaptation, and to examine whether these effects differ according to learner characteristics. To this end, 214 people who participated in the learning program of universities located in ...

주제어

참고문헌 (34)

  1. E. K. Kim, "Effects of Student-Faculty Interaction on College Student Outcomes and Development", Korean Journal of Educational Psychology, Vol. 19, No. 4, pp, 877-875, 2005. DOI : https://doi.org/10.17286/KJEP.2020.34.2.08 

  2. S. J. Lee, & J. H. Yu, "The Mediation Effect of Self-Efficacy between Academic and Career Stress and Adjustment to College", Korean J ournal of Educational Psychology, Vol. 23, No. 22, pp, 589-607, 2005. DOI : https://doi.org/10.17286/KJEP.2020.34.2.08 

  3. D. W. Hahn, K. K. Chon, J. C. Lee, & C. D. Spielberger, "Korean Adaptation of the StateTrait Anger Expression Inventory : Anger and Blood Pressure", Korean J ournal of Health Psychology, Vol. 2, No.1, pp. 30-78, 1997. DOI : https://doi.org/10.17315/kjhp.2018.23.1.001 

  4. C. R. Nho, "A Study on University Adjustment among Returnees of Overseas", Mental Health & Social Work, Vol. 13, pp. 87-127, 2002. 

  5. Zastrow, C. & & Kirst-Ashman, K. "Understanding Human Behavior and the Social Environment(4th ed.)", Chicago: Nelson-Hall Pub, 1997. 

  6. M. J. Ko. & B. Y. Choi. "The Mediating Effects of Self-Regulation Ability in the Relationship between College Students' Academic Stress and Adaptation to College Life", Korean J ournal of Youth Studies, Vol. 24, No. 6, pp.81-104, 2017. 

  7. G. S. Yoo. & D. W. Shin. "Effects of Stress Coping Styles on Academic Burnout and Employ ment Stress among Undergraduate Students", Korea Journal of Counseling, Vol. 14, No. 6, pp. 3849-3869, 2013. DOI : https://doi.org/10.15703/kjc.14.6.201312.3849 

  8. H. J. Jung. & M, J. Choi. "The Effect of Satisfaction in Major and Self-leadership on Career Preparation Behavior in Male Nursing Students", Asia-pacific J ournal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol. 7, No. 5, pp. 105-117, 2018. DOI : https://doi.org/10.35873/ajmahs.2017.7.5.010 

  9. C. J. Song. "The Effect of Peer-tutoring programBased on the Self-Determination Motivation to Learn", The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 17, No. 1, pp. 93-120, 2017. DOI : https://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.1.93 

  10. E. W. Lee. "Impact of the Effective Intelligence, Self-Efficacy and Psychological Wellbeing of University Students on the College Life Adaptation", Keimyung University, 2005. 

  11. R. W. Baker. & B. Siryk. "Measuring adjustment to college", Journal of counseling psychology, 31(2), 179-189, 1984. 

  12. M. J. Oh. "The Effect of College Student's Dareer Identity and Meaning in Life on Adjustment to College", Sookmyung Women's University, 2014. 

  13. S. J. Kwon, "The Effects of Multidimensional Perfectionism and Anger Rumination on Student Adaptation to College: Meditation of the Anger Experience and Anger Expression", Hanyang University, 2018. 

  14. C. H. Pollans. "The psychometric properties and factor structure ofthe Anger EXpression (AX) Scale", Unpublished master's thesis, University of South Florida, Tamp, 1983. 

  15. J. H. Kim. "The College Adjustment of Adult Children of Alcoholics", Korean Journal of Family Social Work, Vol, 7, pp. 131-157, 2008. DOI : https://doi.org/10.16975/kjfsw.2007..21.004 

  16. E. T. Pascarella. & P. T. Terenzini. "How college affects students: Findings and insights from twenty years of reseach" Sanfranciscd: Jossey-Bass, 1991. 

  17. A. W. Astin. "What matters in college? Four critical years revisited", San Francisco: Jossey-Bass, 1993. 

  18. J. W. Ko., H. J. Kim. & M. S. Kim. "The Impact of Students' College Experiences on Students' Cognitive and Non-cognitive Outcomes, and Instructional Satisfaction", The Journal of Educational Administration, Vol. 29, No. 4, pp. 169-194, 2011. 

  19. S. H. Bae. & J. I. Hong. "Institutional Factors Affecting the Growth Of Active, Collaborative Student Engagement and Student-Faculty Interaction: Between-Institution Effects", Korean J ournal of Educational Research, Vol. 53, No. 4, pp. 159-192, 2015. 

  20. J. J. Endo. & R. L. Harpel. "The effect of student-faculty interaction on students' educational outcomes", Research in Higher Education, Vol. 16, No. 2, pp. 115-138, 1982. 

  21. Y. Kim. & L. Sax. "Student-Faculty interaction in research universities: Differences by student gender, race socialclass, and first-generation status" Research in Higher Education, 50(5), 437-45, 2009. 

  22. G. D. Kuh. & S. Hu. "The effects of studentfaculty interaction in the 1990s", Review of Higher Education, Vol. 24, No. 3, pp. 309-33, 2001. 

  23. E. T. Pascarella. & P. T. Terenzini. "Studentfaculty and student-peer relationships as mediators of the structural effects of undergraduate residence arrangement", The Journal of Educational Research, Vol. 73, No. 6, 344-353, 1980. 

  24. L. C. Strauss. & J. F. Volkwein. "Predictors of student commitment at two-year and four-year institutions", Journal of Higher Education, Vol. 75, No. 2, 203-227, 2004. 

  25. J. Y. Kim., W. R. Kim., Y. S. Son., & J. S. Kim. "The Mediated Effects of ProfessorStudent Interaction on the Relations between Academic Stress and Adjustment to College of College Students", The Journal of LearnerCentered Curriculum and Instruction, Vol. 18, No. 3, pp. 603-619, 2018. DOI : https://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.1.93 

  26. S. G. Kim. "Diversity and Integration: Imagination for the Science of Erudition", The J ournal of Future Education, Vol. 2, No. 3, pp. 1-8, 2012. 

  27. J. W. Choi. & H. S. Shin. "The Nature and Effects of Student-Faculty Interaction on Higher Education Learning Outcomes in Korean Universities: Focusing on Effects of Institutional Characteristics", The Journal of Korean Education, Vol. 37, No. 2, pp. 131-154, 2010. DOI : https://doi.org/10.22804/jke.2010.37.2.006 

  28. H. S. Yoo., J. M. Lee., J. Y. Choi., M. H, Kim., H, J, Byun., & B. G. Choi. "Research on Strategies to Improve the Quality of University Teaching and Learning (I)", Korean Educational Development Institute, 2013. 

  29. H. S. Yoo., H. N. Lim., J. Y. Choi., Y. I. Seo., H. S. Shin., & J. W. Go. "Study on the Study Process of Korean University Students (III)", Korean Educational Development Institute, 2012. 

  30. H. J. Kim. "Path Analysis of Faculty-student Interaction, Self-directed Learning, and Institutional Commitment to Impact on the Academic Achievement of the University Students", Journal of Fisheries and Marine Sciences Education, Vol. 29, No. 1, pp. 40-50, 2020. 

  31. Y. J. Son. "How Participation In Clubs or Recreational Activities Impact On The College Life", Myongji University, 2003. 

  32. Y. J. Lee. "The Non-Residential Student's Adaptation to College Life and Career Plans", Ewha Women's University, 1999. 

  33. S. J. Lee., S. H. Kim. & H, K, Kim. "The Study on Factors Affecting the High School Students' Satisfaction", The Journal of Welfare and Counselling Education, Vol. 5, No. 2, pp. 143-166, 2016. 

  34. Y. M. Lee. & J. Y. Lim. "An Investigation on the Influential Factors of University Adjustment of University Students", The Journal of Lifelong Education and HRD, Vol. 7, No. 4, pp.89-118, 2011. DOI : https://doi.org/10.35637/klehrd.2011.7.4.002 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로