$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

디지털 휴먼을 활용하여 교수-학생 상호작용을 촉진시키는 학습지원 시스템 구현
Implementation of a Learning Support System that Facilitates Teacher-Student Interaction Utilizing a Digital Human 원문보기

JPEE : Journal of practical engineering education = 실천공학교육논문지, v.14 no.3, 2022년, pp.523 - 533  

정규성 (한국기술교육대학교 전기전자통신공학부) ,  임찬형 (한국기술교육대학교 전기전자통신공학부) ,  이해찬 (한국기술교육대학교 전기전자통신공학부) ,  부라윤 (한국기술교육대학교 전기전자통신공학부) ,  설순욱 (한국기술교육대학교 전기전자통신공학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

코로나19 팬데믹을 지나면서 동영상 수업과 실시간 온라인 교육은 활성화되었지만 교수자와 학습자 간의 상호작용 부족 문제는 여전히 해결해야 할 과제로 남아 있다. 본 논문은 실시간 온라인 수업의 교육 효과와 만족도를 높이는데 중요한 역할을 하는 상호작용의 문제를 개선하기 위해 디지털 휴먼을 활용하는 학습지원 시스템을 설계하고 구현한다. 본 논문에서 디지털 휴먼은 수업에 참여하는 가상의 학습자로서 다른 학습자들이 익명 채팅 시스템을 통해 등록한 질문을 교수자에게 대신 질문해 준다. 또한, 수업의 조력자로서 교수자가 강의하는 음성 메시지를 실시간으로 분석하여 학습자에게 수업의 요약본 형태로 제공함으로써 상호작용을 촉진한다. 제안한 시스템이 실제 온라인 실시간 수업에 활용 가능한지 검증하기 위해 Zoom 수업에 적용한다. 실험 결과 디지털 휴먼 기반의 학습지원시스템을 통하여 촉진된 질의응답과 실시간 수업 요약이 성공적으로 제공됨을 보인다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

During the COVID-19 pandemic, the use of video classes and real-time online education has increased, but the lack of interaction between instructors and learners remains a challenging problem to be resolved. This paper designs and implements a learning support system that utilizes a digital human to...

주제어

표/그림 (14)

참고문헌 (20)

  1. N. Kim, "A study on the satisfaction of non-face-to-face?online class -focused on K university," The Journal of?Humanities and Social Science, vol. 11, no. 5, pp. 1145-1158, 2020. 

  2. Y. J. Park, K. H. Lee, and H. S. Lee, "A comparative study?on academic achievement and class satisfaction of college?general mathematics according to face-to-face classes and?remote classes," The Journal of the Korea Contents Association, vol. 22, no. 1, pp. 324-336, 2022. 

  3. S. I. Cho, "Comparison of academic achievement of classroom learning and on-line learning : a case study," The?Journal of Business Education, vol. 34, no. 6, pp. 23-39,?2020. 

  4. S. H. Kown and H. S. Ryu, "In COVID-19, a study on the?effects of professor and learner interaction, self-directed?learning, and learning participation on learning satisfaction in untact lecture," The Journal of Learner-Centered?Curriculum and Instruction, vol. 21, no. 11, pp. 87-97,?2021. 

  5. H. Min, K. Kim, and M. Nam, "A study on the best practices for online class in COVID-19 situation," The Journal?of Humanities and Social Science, vol. 12, pp. 599-613,?2021. 

  6. H. Min, "University teaching-learning direction to improve the quality of classes in the non-face-to-face era," Educational Development, Korean Educational Development Institute, vol. 47, no. 3, pp. 48-54, 2020. 

  7. H. B. Jang, J. M. Kim, and K. T. Sohn, "A meta-analysis?of the effects of adult learners' e-learning interactions on?learning outcomes," The Journal of Learner-Centered?Curriculum and Instruction, vol. 22, no. 3, pp. 705-720,?2022. 

  8. S. Hong and Y. Ryu, "Factors affecting college students'?learning outcomes in non face-to-face environment during?Covid-19 pandemic," Journal of Educational Technology,?vol. 36, no. 3, pp. 957-989, 2020. 

  9. C. I. Hwang and H. Y. Im, "An analysis study on students'?questioning behaviors process and hinderance factors in?university class," Asian Journal of Education, vol. 12, no.?3, pp. 55-74, 2011. 

  10. Z. Chen and B. K. Kim, "Structural relationships of external questioning hesitating factors, positive support of professors and problem solving confidence in college classes:?comparison between korea and china, comparison among?different levels of learning engagement," The Journal of?Educational Research, vol. 16, no. 4, pp. 27-55, 2018. 

  11. J. U. Heo and S. A. Lee, "A chatbot using a Doc2Vec?model for automatically answering of class questions," in?Proceedings of the Korean Information Science Society?Conference, Korean Institute of Information Scientists and?Engineers, pp. 1660-1662, 2021. 

  12. D. J. Na, J. W. Ahn, and S. J. Park, "Q&A and management AI chatbot service in the context of a university non-face-to-face remote lecture using the Seq2Seq model," in?Proceedings of the Korean Society of Broadcast Engineers?Conference, Korean Institute of Broadcast and Media Engineers, pp. 325-327, 2020. 

  13. H. J. Kim, S. Yoo, and E. Y. Kim, "AI chatbot design and?development model for classroom instruction: designing?learning conversations," Brain, Digital, & Learning, vol.?10, no. 4, pp. 535-545, 2020. 

  14. F. Yu, S. Jian, C. Shen, W. Xue, and Y. Fu, "On the issue?of "Digital Human" in the context of digital transformation," in Proceedings of 2022 International Conference on?Culture-Oriented Science and Technology, pp. 258-262,?2022. 

  15. A. Ohno, T. Yamasaki, and K. I. Tokiwa, "A discussion on?introducing half-anonymity and gamification to improve students' motivation and engagement in classroom lectures," in Proceedings of 2013 IEEE Region 10 Humanitarian Technology Conference, pp. 215-220, 2013. 

  16. Maun.ai platform [Online]. Available: https://maum.ai/. 

  17. Kakao i Cloud, "Speech to Text," [Online]. Available:?https://www.kakaoicloud.com/service/detail/6-23. 

  18. KoNLPy [Online]. Available: https://konlpy.org/en/latest/ 

  19. Open Broadcaster Software [Online]. Available: https://obsproject.com/. 

  20. Virtual Audio Cable [Online]. Available: https://vac.muzychenko.net/en/. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로