$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

데이터 마이닝을 이용한 국내외 사서 채용 동향 분석
A Study on the Trends of Librarian Recruitment in Korea and Overseas Using Data Mining 원문보기

정보관리학회지 = Journal of the Korean Society for Information Management, v.40 no.4, 2023년, pp.201 - 228  

채하영 (숙명여자대학교 문헌정보학과) ,  이지수 (숙명여자대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 국내외 사서 채용 동향을 분석하기 위해 수행되었다. 연구 대상으로 국내데이터는 인터넷 포털 사이트인 "사서e마을"에 게시된 사서 채용 공고를 총 489개를 수집하였고, 해외데이터는 "ALAJobList"에서 6,600개의 자료를 수집하였다. 기간은 2020년 1월부터 2022년 8월까지이며 수집된 데이터를 대상으로 지역 분포도 분석, 빈도 분석, 토픽모델링을 수행하였다. 연구 결과, 채용 공고의 지역분포도는 국내데이터에서 서울이 280건으로 가장 많았으며, 해외데이터는 캘리포니아(California)가 662건으로 상위로 도출되었다. 빈도분석 결과, 국내데이터의 담당업무에서는 '관리' 23.42% 키워드가 높게 나왔고, 자격요건은 '자격증' 16.61%이 가장 많은 비율을 차지했다. 해외데이터의 담당업무에서는 'LibraryService' 8.72% 비율이 높게 나왔으며, 자격요건은 'CommunicationSkills' 10.13% 키워드가 가장 높은 순위에 위치함을 확인했다. 토픽모델링에서는 국내외 담당업무, 자격요건으로 나눠 총 4가지의 영역을 살펴보았다. 분석 결과, 국내외 채용 공고에서 도출된 사서의 담당업무 및 자격요건이 미국도서관협회(ALA) 및 한국도서관협회 등 주요 도서관 관련 협회에서 제시한 핵심 역량과 연관이 있음을 확인하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted to analyze the trends of librarian job recruitment in Korea and overseas. A total of 489 librarian job postings posted on the internet portal site "Saseo e-Ma-eul" were collected for the Korean data, and 6,600 data were collected from "ALAJobList" for the international data....

주제어

표/그림 (26)

참고문헌 (24)

  1. Chang, Woo-Kwon & Park, Seong-Woo (2012). A study on the assessment model of intellectual?capital of the public library. Journal of Korean Library and Information Science Society,?43(1), 371-397. http://doi.org/10.16981/kliss.43.1.201203.371 

  2. Choi, Kyu Hyun & Lim, Joon Hyoung (2020). Types of work motivation and job performance?in a government agency: moderating effects of role ambiguity and job autonomy. Korean?Association for Organizational Studies, 17(3), 1-31.?http://dx.doi.org/10.21484/kros.2020.17.3.1 

  3. Choi, Sanghee (2007). An analysis on the roles, responsibilities, and job qualifications of instruction?librarians in librarian job ads. Journal of the Korean Society for Library and Information?Science, 41(3), 201-215. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2007.41.3.201 

  4. Hur, Jin & Paek, Jee-Yon (2022). Study on the qualifications required for future secretaries?through job posting analysis of teleworking secretaries. Journal of Secretarial Studies, 31(2),?29-52. https://doi.org/10.35605/jss.2022.06.30.2.29 

  5. Kim, Dong-Wan (2010). Evolving roles and requirements of systems librarianship in U.S.A.:?analyzing trends in job ads from 2006 to 2010. Journal of the Korean BIBLIA Society for?library and Information Science, 21(4), 149-160. 

  6. Kim, Jinmook, Kim, Sangil, Park, Heejin, Cha, Sung-Jong, Cheong, Kwang-Hoon, & Kim, Hyun-Ju?(2020). A Study on the Evaluation of Public Library and Librarian's Core Competency?Value. Korean Library Association. 

  7. Lee, Jongmoon (2012). A study on employment analysis of graduates majoring library and?information science: the case of K university. Journal of the Korean Biblia Society for?Library and Information Science, 23(4), 125-139.?https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2012.23.4.125 

  8. Ministry of Culture, Sports and Tourism (2020). Regional Library Status. Available:?https://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId113&tblIdDT_113_STBL_1028309&conn_pathI2 

  9. Noh, Younghee, Ahn, In-Ja, Lee, Jong-Moon, & Oh, Se-Hoon (2013). LIS employment prospects:?LIS students' perspective. Journal of the Korean Society for Library and Information?Science, 47(4), 143-167. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.4.143 

  10. Park, So-Yoen & Noh, Younghee (2014). A study on the perception of professionalism of the?open competitive exam subjects for civil service librarian. Journal of the Korean Biblia?Society for Library and Information Science, 25(2), 229-260.?https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2014.25.2.229 

  11. Yu, Han-Nae (2016). Suggestions for Translator Training and Employment: Focusing on Job?Advertisement Analysis. Interpreting and Translation Studies.?https://doi.org/10.22844/its.2016.20.3.51 

  12. American Library Association (2009). ALA's Core Competences of Librarianship. Available:?https://www.ala.org/educationcareers/sites/ala.org.educationcareers/files/content/careers/corecomp/corecompetences/finalcorecompstat09.pdf 

  13. American Library Association (2021). 2021 Update to ALA's Core Competences of Librarianship.?Available:?http://www.ala.org/educationcareers/2021-update-alas-core-competences-librarianship 

  14. Canadian Association of Research Libraries (2010). Core Competencies for 21st Century CARL?Librarians. Available: https://www.carl-abrc.ca/doc/core_comp_profile-e.pdf 

  15. Executive Office of the President (2016). The Federal Big Data Research and Development?Strategic Plan. Available: https://www.nitrd.gov/pubs/bigdatardstrategicplan.pdf 

  16. International Federation of Library Associations and Institutions (2012). IFLA Code of Ethics?for Librarians and Other Information Workers (Long Version). Available:?https://repository.ifla.org/handle/123456789/1850 

  17. Mathews, J. M. & Pardue, H. (2009). The presence of IT skill sets in librarian position announcements.?College & Research Libraries, 70(3), 250-257. https://doi.org/10.5860/0700250 

  18. National Center for Education Statistics (2019). Digest of Education Statistics. Available:?https://nces.ed.gov/programs/digest/d21/tables/dt21_701.60.asp?currentyes 

  19. Shahbazi, R. & Hedayati, A. (2016). Identifying digital librarian competencies according to the?analysis of newly emerging IT-based LIS jobs in 2013. The Journal of Academic Librarianship,?42(5), 542-550. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2016.06.014 

  20. Sievert, C. & Shirley, K. (2014). LDAvis: a method for visualizing and interpreting topics.?Proceedings of the Workshop on Interactive Language Learning, Visualization, and Interfaces,?63-70. https://doi.org/10.3115/v1/w14-3110 

  21. Skene, E. (2018). Shooting for the moon: an analysis of digital initiatives librarian job advertisements.?Digital Library Perspectives, 34(2), 84-90. https://doi.org/10.1108/dlp-06-2017-0019 

  22. The World Economic Forum (2023). The Future of Jobs Report 2023. Available:?https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023 

  23. White, G. W. (1999). Academic Subject Specialist Positions in the United States: A Content?Analysis of Announcements from 1990 through 1998. The Journal of Academic Librarianship,?25(5), 372-382. https://doi.org/10.1016/s0099-1333(99)80056-1 

  24. Zhang, L. (2008). Foreign Language Skills and Academic Library Job Announcements: A Survey?and Trends Analysis, 1966-2006. The Journal of Academic Librarianship, 34(4), 322-331.?https://doi.org/10.1016/j.acalib.2008.05.005 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로