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[국내논문] VR애니메이션 <Goodbye Mr Octopus> 연출 연구
A Study of Direction of VR Animation <Goodbye Mr Octopus> 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.1, 2023년, pp.135 - 140  

이태구 (부산대학교 디자인학과) ,  박수경 (부산대학교 디자인학과)

초록

VR애니메이션은 애니메이션 속 공간에 위치하면서 기존 애니메이션 연출에서 볼 수 없는 360도 화면 연출을 볼 수 있다. 2020년에 제작된 VR 애니메이션 <Goodbye Mr Octopus>는 몰입형 단편 영화로 제77회 베니스 영화제에서 선정되었다. 열여섯 번째 생일을 맞은 사춘기 소녀 스텔라와 엄격한 아버지와의 갈등을 어머니의 편지로 해결되는 이야기이다. 총 11개의 씬으로 구성된 서사로 각 씬에는 시선유도, 시간흐름, 공간전환, 외화면 연출 등 VR영상 문법의 새로운 연출적 요소가 분석되었다. 시선유도 연출은 360도 시선의 불편함을 최소화하였으며, 시간 및 공간전환 연출은 서사적 사건에 따른 관객의 몰입도를 높이고, 외화면 연출은 VR공간의 확장 효과로 분석되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

VR animation allows you to see 360-degree screen production that cannot be seen in existing animation production while being located in the space within the animation. <Goodbye Mr Octopus>, a VR animation produced in 2020, was selected at the 77th Venice Film Festival as an immersive s...

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참고문헌 (11)

  1. J. Kim and T. Lee, "A Study on Video Directing?for Reducing VR Animation Cyber Sickness,"?Journal of Next-generation Convergence Infor?mation Services Technology, Vol. 8, No. 3, pp.?235-244. 2019. DOI : 10.29056/jncist.2019.09.01 

  2. S. Kim and H. Kim, "A Study of Immersion?Improvement for Narrative in VR Animation", Journal?of Basic Design & Art, Vol184, No.6, p.96, 2017. 

  3. C. Ahn and T. Lee, "A study on the relationship?between gaze guidance and cybersickness using?Eyetracking," The Journal of the Convergence on?Culture Technology, Vol. 8, No. 3, pp.163- 173,?2022, DOI: 10.17703/JCCT.2022.8.3.167 

  4. U.Kim and J.Kim, "The Theatrical Characteristics?of the Direction of the VR Animation", Cartoon &?Animation Studies, Vol.56, p.9, 2019. DOI :?10.7230/KOSCAS.2019.56.001 

  5. U.Lee and J.Park, "Arrangement of narrative events?and background in the contents of VR 360 video",?Journal of Digital Contents Society, Vol.19, No.9,?p.1636, 2018. DOI :10.9728/dcs.2018. 19.9.1631 

  6. S. Kim and H. Kim, "A Study of Immersion?Improvement for Narrative in VR Animation", Journal?of Basic Design & Art, Vol184, No.6, p.94, 2017 

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  8. B.Jeon and M.Cha, "VR & Changes in Cinematic?Storytelling", Journal of Korea Multimedia Society?Vol. 21, No. 8, p.997, 2018. DOI :10.9717/kmms.2018.21.8.991 

  9. B.Jeon and M.Cha, "VR & Changes in Cinematic?Storytelling", Journal of Korea Multimedia Society?Vol. 21, No. 8, p.997, 2018. DOI :10.9717/kmms.2018.21.8.991 

  10. S.Cho and Y.Choi, "A Study on Effective Directing?of VR Animation", The Korean journal of?Animation, Vol.16, No.2, p.115, 2020. 

  11. C.Lim, "The Dialectic of On-Screen and Off-Screen Space in Film", Human Contents of?Association, Vol.27, p.277, 2012 

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