$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

결합전문기관의 역할 확대를 위한 개선방안
Improvement Plan to Expand the Role of Expert Data Combination Agency 원문보기

情報保護學會論文誌 = Journal of the Korea Institute of Information Security and Cryptology, v.33 no.1, 2023년, pp.99 - 116  

김기범 (고려대학교 정보보호대학원) ,  권헌영 (고려대학교 정보보호대학원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

데이터, AI 등 정보기술 기반의 초연결 사회인 4차 산업혁명 시대의 데이터 중요성이 증가하고 있으며 이에 발맞추어 정부도 데이터경제 활성화를 위한 법률 제정 및 개정이 활발히 진행되고 있으나 규제 법률인 개인정보보법과 데이터 활성화 법률(데이터기반행정 활성화에 관한 법률, 데이터 산업진흥 및 이용촉진에 관한 기본법, 산업디지털 전환 촉진법) 간 충돌 가능성, 결합전문기관 유형별 입장차, 데이터전문기관과 결합전문기관의 수행 범위 등 데이터산업 활성화의 발목을 잡거나 잘못된 방향 설정 등의 문제를 예방하고 개선할 필요가 있다. 이에 결합전문기관의 역할 및 현황, 활용 사례를 분석하고 현장의견을 청취하여 데이터경제 활성화를 위한 결합전문기관 역할 확대 방안과 개선방안을 도출하여 소개하고자 합니다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The importance of data in the era of the 4th industrial revolution, a hyper-connected society based on information technology such as data and AI, is increasing, and the government is actively enacting and revising laws to revitalize the data economy. It is necessary to prevent and improve problems ...

주제어

표/그림 (15)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 2. 결합전문기관 운영상 도출된 개선과제)에서 추가적인 개선과제를 도출하고자 한다.
  • 2. 결합전문기관 운영상 도출된 개선과제)에서 추가적인 개선과제를 도출하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (22)

  1. Personal Information Protection Commission, "Guidelines for processing pseudonymised information," Apr. 2022. 

  2. Personal Information Protection Commission, "Combination of pseudonymized information processed manual," Nov. 2021. 

  3. Financial Services Connision and Financial Supervisory Service, "A?guide to the processing of?pseudonymised and anonymous in the?financial sector," Aug. 2020. 

  4. Park So-young, Operational status?and improvement tasks for specialized?institutions for combining pseudonymous information : National Assembly?Research Service, NARS Legislation&?Policy Vol. 95, Dec. 2021. 

  5. Lee Joo-Hee, "A comparative study on?the prevention of re-identification by?combining pseudonymous data,"?DONG-A JOURNAL OF IBT LAW?Vol. 32, pp. 111-140, Jan. 2021. 

  6. Korea Internet & Security Agency, "A?study on analyzing global use cases?and legislation trends about personal?information in new ict environment,"?The Korea Institute of Information?Security & Cryptology, Jan. 2016. 

  7. Personal Information Protection?Commission, "Notice on combination?and export of pseudonym?information," Oct. 2021. 

  8. Personal Information Protection?Commission, "Public institutions'?notice on combination and export of?pseudonymized information," Dec.?2020. 

  9. Institute for Digital Rights, A study?on the introduction of the data?linkage/combination support system :?Personal Information Protection?Commission, https://idr.jinbo.net/243,?Dec. 2017. 

  10. Personal Information Protection?Commission, "Plan for leading cases of?combining pseudonymous information?in the 2nd period," Feb. 2022. 

  11. Personal Information Protection?Commission, "Promotion status and?pilot case of combining pseudonymous?information," Feb. 2020. 

  12. Personal Information Protection?Commission, "2021 Best practices for using pseudonym information," Nov. 2022. 

  13. Personal Information Protection Commission, "Government departments are working together to introduce mydata in all fields," Apr. 2022. 

  14. Jeon Seung Jae and Kwon Hun Yeong, "Comparative analysis of 4countries' legal system regarding personal information, pseudonymised information, and anonymous information," Korea Association for Informedia Law, Vo1. 22, No. 3, pp.183-218, Dec. 2018. 

  15. National Information Society Agency, " Nia major data ai business," Korea Data Industry, general assembly Report, pp. 8-18, Feb. 2021. 

  16. Ministry of Science and ICT, "Theoverall data industry is nurtured in earnest! enactment of 'data basic act' that opens the data economy wide,"?Oct. 2021. 

  17. Ministry of Trade, Industryand Energy, "Industrial digital transformation promotion act," Dec. 2021. 

  18. Personal Information Protection Commission, "2022-2026 R&D roadmap protection and utilization technology,"?Nov. 2021. 

  19. Yong-hyuk Choi and Hun-yeong Kwon, "A study on legal issues between the application of blockchain technology and deletion and thethirdparty supply of personal information,"?The Korea Institute of Information Security & Cryptology, Vol. 28, No. 6,Dec. 2018. 

  20. Kyungsuk Seong, "Legal issues on the protection of personal data of?autonomous vehicles following the revised personal information protection act," The Korea Society of?Information Technology Policy &?Management, Vol. 13, No. 04, pp.?2595-2604, Jul. 2021. 

  21. Kim Song-Ok, "A study on the?balancing rational use and safe?processing of pseudonymous data,"?Korean Public Law Association, Vol.?49, No. 2, pp. 371-407, Dec. 2020. 

  22. Kim Yong-Il and KimYu-Jeong, "Astudy on the improvement plans for personal information protection laws,"?Law & Policy Review, Vol. 27, No. 1,pp. 79-106, Feb. 2021. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로