$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

영국 왕립생물학회의 학교 생명과학교육을 위한 교육과정 분석 연구를 통한 교육적 시사점
Educational Implications through Analysis of the School Biology Curriculum of the Royal Society of Biology for School Biology Education in the United Kingdom 원문보기

한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.43 no.1, 2023년, pp.49 - 57  

심규철 (공주대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 영국의 학교 생명과학 교육을 위한 왕립생물학회(RSB)의 생명과학 교육과정을 분석하고, 한국의 생명과학 교육에 대한 시사점을 살펴보고자 하였다. 영국 RSB 학교 생명과학 교육과정은 3개의 차원(생명과학의 실천, 생명과학의 개념 및 생명과학의 응용)과 7개의 대질문(big questions)으로 구성된다. 영국 RSB 학교 생명과학교육과정은 5-11세, 11-16세, 16-19세의 연령별로 구성되어 체계화되어 있었다. 생명과학의 실천 차원에서 영국 RSB 학교 생명과학 교육과정은 생명과학 활동이 다른 공동체와 연계, 증거 기반 토론 등을 통해 소통하고 공유되어야 한다고 강조한다. 영국 RSB 학교 생명과학 교육과정의 개념 차원은 5-7세, 7-11세, 11-14세, 14-16세, 16-19세의 학교 수준과 연령을 고려하여 내용을 구체적으로 체계화되어 있었다. 우리나라 국가교육과정 생명과학의 핵심 개념과 비교할 때, 영국 RSB 생명과학 교육과정은 인간의 건강, 생물학적 구조와 기능, 생물학적 성장과 재생산, 생물학적 공존 등의 내용 요소들은 상당한 차이를 보였다. 영국 RSB 학교 생명과학 교육과정의 응용 차원에서는 보건 및 환경복지 증진을 위한 응용 방법 개발, 생명과학 지식의 영향평가 및 응용 등 3가지 주제가 학교 수준이나 연령에 상관없이 모든 학생에게 공통적으로 적용되고 있었다. 영국 RSB 생명과학 교육과정의 내용 체계를 고려하여 볼 때, 우리나라 생명과학 교육과정의 내용 체계를 연령이나 학교 수준은 물론 차원과 대질문을 고려한 연계성 강화를 위한 재구성 방안 연구의 필요성을 시사한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze the school biology curriculum of the Royal Society of Biology (RSB) for school biology education in the United Kingdom (UK), and to examine the implications for Korean school biology education. The RSB school biology curriculum consists of three dimensions (th...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (48)

  1. AAAS (1993). Benchmarks for science literacy: a tool for curriculum reform.?New York: Oxford University Press. 

  2. Australian Curriculum Assessment, and Reporting Authority [ACARA]?(2022). Science: F-10 version 9.0 about the learning area. Retrieved?Aug 31 2022 from https://v9.australiancurriculum.edu.au/f-10-curriculum/learning-areas/science/ 

  3. California Department of Education (CDoE) (2018). 2016 Science framework?for california public schools - kindergarten through grade twelve. The?California Department of Education, Sacramento, U.S.A. 

  4. Choi, S. H., Park, H. Y., & Kim, Y. S. (2015). Changes in the gifted middle?school students' cognitive structures related to the scientific inquiry process as a result of explicit instruction. Biology Education, 43(3),?276-288. 

  5. Department for Education, UK. (DfE, UK) (2015). National curriculum in?England: science programmes of study. Department for Education, UK. 

  6. Department for Education, UK. (DfE, UK) (2016). DfE strategy 2015-2020:?World class education and care. Department for Education, UK. 

  7. Department of Education, U.S. (DoE, U.S.) (2015). Every student succeeds?act(ESSA). Department of Education, U.S.A. 

  8. Helin, J. (2021). Transformative competencies - how to define and implement?competencies for SDG target 4.7. Helsingki, Finland: Bridge 47. 

  9. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) (2022). Climate Change 2022. Summary for policymakers. In: Climate Change 2022: Impacts,?Adaptation, and Vulnerability. Contribution of Working Group II to?the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on?Climate Change [H.-O. Portner, D.C. Roberts, M. Tignor, E.S.?Poloczanska, K. Mintenbeck, A. Alegria, M. Craig, S. Langsdorf, S.?Loschke, V. Moller, A. Okem, B. Rama (eds.)]. Cambridge University?Press. 

  10. Jung, U., & Lee, Y. (2018). Content analysis on the curriculum achievement?standards in the software?mathematics?science convergence teaching?and learning material. The Journal of Korean Association of Computer?Education, 21(5), 11-23. 

  11. Korea Employment Information Service (KEIS) (2020). Prospects of mid-to long-term manpower supply and demand: 2018-2028 overview[중장기 인력수급 전망: 2018-2028 overview]. Sejong, Korea: Korea?Employment Information Service and Ministry of Employment and?Labor. 

  12. Kim, D., & Kim, S. (2017). Understanding and issues on core competency?and competency-based curriculum in higher education. The Journal of?Core Competency Education Research, 2(1), 23-45. 

  13. Kim, H., Kang, N., Kim, M., Maeng, S., Park, J., Baek, Y., Son, J., Shim,?K., Oh, P., Lee, K., Jeong, E., & Han, I. (2017). Basic Research for?Next Generation Science Education Standards (Research Rep.). Seoul:?Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity. 

  14. Kim, S., & Jun, Y. (2020). Development and application of experiential?learning program for high school STEAM convergence class. Journal?of Field-based Lesson Studies, 1(1), 119-143. 

  15. Kwak, Y. (2012). Research on ways to improve science teaching methods?to develop students' key competencies. Journal of the Korean?Association for Science Education, 32(5), 855-865. 

  16. Kwak, Y., Son, J, Kim, M., & Ku, J. (2014). Research on ways to improve?science curriculum focused on key competencies and creative fusion?education. Journal of the Korean Association for Science Education,?34(3), 321-330. 

  17. Lim, Y. (2016). A study on the ways of presenting key competencies in?the 2015 revised national curriculum and the implications from the?scotland's 'Curriculum for ex-cellence'. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(5), 143-167. 

  18. Lund, S., Madgavkar, A., Manyika, J., Smit, S., Ellingrud, K., Meaney, M.,?& Robinson, O. (2021). The future of work after COVID-19 (Research?Rep.). McKinsey Global Institute. 

  19. Ministry of Education (MOE) (2015). 2015 revised national curriculum -?Science [2015 개정 교육과정 -과학]. MOE Notice No. 2015-74 [A?separate volume 9]. 

  20. Ministry of Education (MOE) (2020). After COVID-19, for the future?education transformation, Top 10 Policy Tasks (Draft) [코로나 이후,?미래교육 전환을 위한 10대 정책과제(안)]. Sejong: Ministry of?Education. 

  21. Ministry of Education (MOE) (2021). Key point of a general guideline of?2022 revised national curriculum [2022 개정 교육과정 총론 주요 사항]. Sejong: Ministry of Education. 

  22. Ministry of Education (MOE) (2022). 2022 revised national curriculum [2022?개정 교육과정]. Sejong: Ministry of Education. 

  23. Ministry of Science, ICT and Future Planning (MOSIFP) (2017). Mid - to?long-term comprehensive measures for the intelligence society in?response to the fourth industrial revolution (Research Rep.). Gwacheon,?Gyeonggi: Ministry of Science, ICT and Future Planning. 

  24. National Research Council, U.S. (NRC, U.S.) (2012). A Framework for K12?Science Education - Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas.?Washington, D.C., USA: The National Academies Press. 

  25. NGSS Lead States (2013). Next generation science standards: for states, by?states. Washington, DC: The National Academies Press. 

  26. OECD (2016). E2030 conceptual framework: key competencies for 2030?(DeSeCo 2.0). OECD. 

  27. OECD (2018) The future we want. the future of education and skills:?education 2030. OECD. 

  28. OECD (2019a). OECD future of education and skills 2030 : learning compass 2030. OECD. 

  29. OECD (2019b). OECD future of education and skills 2030 : transformative?competencies 2030. OECD. 

  30. Pratt, H. (2013). The NSTA Reader's Guide to the Next Generation Science?Standards. Arlingtion, USA: NSTA Press. 

  31. Royal Society, UK (2008). A 'state of the nation' report 2008: Science and?mathematics education, 14-19. London, UK: The Royal Society. 

  32. Royal Society of Biology, UK (RSB, UK) (2019). Biology changing the?world: Royal Society of Biology strategic plan 2019-2021. London,?UK: The Royal Society of Biology. 

  33. Royal Society of Biology, UK (RSB, UK) (2021). Evolving 5-19 biology:?recommendations and framework for 5-19 biology curricula. London,?UK: The Royal Society of Biology. 

  34. Royal Society Science Policy Centre, UK (RSSPC, UK) (2014). Vision for?science and mathematics education. London, UK: The Royal Society. 

  35. School of Science and Technology, Singapore (SST, Singapore) (2017).?Shaping future innovations, the SST way. School of Science and?Technology, Singapore. 

  36. Schwab, K. (2016). The Fourth Industrial Revolution. Colony/ Geneva:?World Economic Forum. 

  37. Seol, Y. (2020). Transformational competency-based education according to?future-oriented educational design plans. Korean Journal of General?Education, 14(3), 25-38. 

  38. Shim, K. C., Han, H. J., & Kim, N. H. (2018). Trends in international?researches of biology/science education focused on science competency?research. Biology Education, 46(1), 111-118. 

  39. Shim, K. C., Kang, Y. S., Shin, J. B., & Kim, H. S. (2004). An analysis?of learning contents in the life science textbooks under the 7th?curriculum: on the unit of stimuli and response. Biology Education,?32(2), 114-123. 

  40. Shim, K. C., Son, J., Lee, B. W., Lee, Y. J., and Han, H. J. (2021). A?study on the mid to long Term development plan for gifted science?academies and science high school [영재학교?과학고 중장기 발전방안 연구]. (Research Rep.). Ministry of Education and Korea Education?Development Institute. 

  41. Smit, S., Tache, T., Lund, S., Manyika, J., & Thiel, L. (2020). The future?of work in Europe - Automation, workforce transitions, and the shifting?geography of employment. McKinsey Global Institute. 

  42. Song, J., Kwak, Y., Kim, D., Kim, S., Na, J., Do, J., Min, B., Park, S.,?Bae, S., Son, Y., Son, J., Oh, P., Lee, J., Im, H., Jeong, D., Joung,?Y., & Jeong, J. (2018). Development of Science Education Standards?for Next Generation [미래세대를 위한 과학교육표준 개발] (Research?Rep.). Seoul: Korea Foundation for the Advancement of Science and?Creativity. 

  43. Song, S. C., & Shim, K. C. (2018). Analysis of science key competencies?in inquiry activity of integrated science textbooks. Biology Education,?46(2), 222-236. 

  44. UBS (2016). Extreme automation and connectivity: The global, regional, and?investment implications of the fourth industrial revolution. UBS White?Paper for the World Economic Forum, Annual Meeting 2016. 

  45. UNESCO (2016). Global monitoring of target 4.7, themes in national?curriculum frameworks, background paper prepared for the 2016 global?education monitoring report. IBE-UNESCO. 

  46. UNESCO (2020). Education in a post-COVID world: Nine ideas for public?action. UNESCO. 

  47. World Meteorological Organization (WMO) (2022). State of the global?climate 2021. (Report WMO-No. 1290) Switzerland: World?Meteorological Organization. 

  48. WPP, & Kantar (2019). BrandZ TM Top 100 Most Valuable Global Brands 2019. (Report) WPP and Kantar. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로