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[국내논문] 브랜드 가치 유형과 카피 유형에 따른 광고제작 전략: 화장품 브랜드를 중심으로
Ad Production Strategies According to Brand Value and Copy Type: Focusing on Cosmetic Brands 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.21 no.1, 2023년, pp.33 - 42  

유승엽 (남서울대학교 광고홍보학과)

초록
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본 연구는 화장품 브랜드의 가치 유형에 따라 가장 효과적인 광고 카피 전략을 제시하고자 하였다. 이를 위해 3(브랜드가치)×3(카피유형) 요인설계를 사용하여 실험연구를 진행하였다. 연구결과 첫째, 럭셔리 브랜드의 경우, 독백형 카피가 가장 광고효과(광고태도와 구매의도)가 높게 나타났다. 둘째, 프리미엄 브랜드의 경우, 권유형 카피가 가장 광고태도가 높게 나타났다. 그러나 구매의도에서는 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 매스 브랜드의 경우 대화형 카피가 가장 광고효과(광고태도와 구매의도)가 높게 나타났다. 이러한 결과는 화장품 브랜드의 가치 유형에 따라 카피를 유형을 차별화하여 사용하는 것이 효과적이라는 이론적 근거를 제공하였으며, 화장품 광고를 제작하는 실무자에게 카피 전략에 활용될 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study tried to suggest the most effective advertising copy strategy according to the value type of cosmetic brands. For this purpose, an experimental study was conducted using a 3(brand value) × 3(copy type) factorial design. The research results are as follows. First, in the case of lux...

주제어

참고문헌 (16)

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  2. Ji Young Lee & Yong Sook Kim (2004). A Study on the Perception Difference Analysis of Brand Image and Advertisement Image According to the Advertisement Expression Forms of Domestic Make-up Cosmetics. Journal of the Korean Society Cloth Industry, 6(5), 575-584.? 

  3. Seon-ui, Kim, Eun-eun, Park, Soo-kyung, Park, Mi-hyeon, Lee, Sun-joo, Choi, Sook-ja, Im (1997). A study on the ideal self-image of modern women expressed in cosmetic advertisements. Journal of the Korean Society Cloth Industry, 21(2), 277-285.? 

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  16. Yoon, K. (1992). Involvement level and the mediating role of attitude toward the advertisement. In L. N. Reid (Ed.), Processing oh the 1992 Conference of the American Academy of Advertising, pp. 46-54. American Academy of Advertising. 

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