$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학도서관 유튜브 콘텐츠 내용분석과 이용자 감성반응 분석에 관한 연구
A Study on the YouTube Content Analysis and Users' Emotional Responses Analysis 원문보기

정보관리학회지 = Journal of the Korean society for information management, v.40 no.1, 2023년, pp.73 - 93  

송영 (전남대학교 문헌정보학과) ,  김지현 (전남대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 국내 대학도서관에서 운영하는 유튜브 콘텐츠에 대한 내용분석과 이용자의 댓글에 대한 감성 반응분석을 통해 국내 대학도서관들의 유튜브를 활용한 도서관 서비스에 대해 종합적인 분석과 평가를 하였다. 연구분석대상은 61개 대학도서관의 2,169개 유튜브 콘텐츠와 이용자의 댓글 6,487개였다. 연구결과로 국내 대학도서관의 유튜브 콘텐츠는 대분류 중 '자료' 콘텐츠의 수량이 가장 많고 '소통' 콘텐츠와 '교육' 콘텐츠가 뒤를 이었으며, '홍보' 콘텐츠가 가장 적었다. 소분류 중 '정보서비스' 콘텐츠의 수량이 가장 많았으며 연구지원 서비스를 주된 내용으로 수록하였다. 국내 대학도서관의 유튜브 콘텐츠를 열람한 이용자의 감성 반응에 대한 분석에서 이용자 감성 반응이 가장 높게 나타난 대분류는 '자료' 콘텐츠와 '소통' 콘텐츠였다. 이용자 감성 반응은 모든 범주의 콘텐츠에서 긍정 반응이 대부분이었고 부정 반응은 긍정 반응에 비하여 적었으며, 빈번히 나타난 이용자 감성 표현은 '좋다'였다. 또한, 이용자 감성 반응에 사용된 어휘는 유튜브 콘텐츠의 내용에 대한 표현보다 영상에 등장하는 인물에 대한 표현이 많았다. 이용자의 평가는 콘텐츠의 기술적 품질에 관한 것 평가보다 콘텐츠의 내용에 관한 것이 많았다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study conducted a comprehensive analysis and evaluation of library services using YouTube through content analysis of YouTube content and emotional response analysis of user comments. This study analyzed 2,169 YouTube contents and 6,487 comments of users from 61 university libraries. The result...

주제어

표/그림 (7)

참고문헌 (31)

  1. Ahn, Jung Kook & Kim, Hee Woong (2014). Building a Korean sentiment dictionary and?applications of national language processing. ICEC-KISS Spirng Conference Proceedings, 177-182. 

  2. Byeon, Hoi Kyun & Cho, Hyun Yang (2013). A study on the using of social network services?of libraries in Korea. Journal of Korean Library And Information Science Society, 44(4), 255-275. http://doi.org/10.16981/kliss.44.4.201312.255 

  3. Cha, Byeong Chul (2018). A Study on the Positioning of Social Networks Services as a libraries?Marketing Tool: Focusing on the Public libraries in Incheon. Master's thesis, Libraries and?Information Science Incheon National University. 

  4. Cho, Jane (2008). A study on social network of library information user. Journal of Korean Library?And Information Science Society, 39(2), 169-186. https://doi.org/10.16981/kliss.39.2.200806.169 

  5. Cho, Su Yeon (2018). A Study on the Role of Social Network Services as Public Relations Tools?for Public Libraries. Doctoral dissertation, Department of Library and Information Science?The Graduate School of Chung-AngUniversity. 

  6. Choi, Yeon Jin & Chung, Yeon Kyoung (2013). A study on activating social network services?for public libraries in Korea. Journal of Korean Biblia Society for Library and Information?Science, 24(4), 319-340. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2013.24.4.319 

  7. Jeon, Bora (2019). A phenomenological study on YouTube experience and perception of university?students. Journal of Education & Culture, 25(5), 289-306. http://doi.org/10.24159/joec.2019.25.5.289 

  8. Kim, Hee Jung (2014). Case study of overseas library information services using social media.?Digital Library, 74(0), 14-24. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2013.24.3.157 

  9. Kim, Ji Eun & Noh, Younghee (2013). A study on the optimization of library SNS marketing.?Journal of Korean Biblia Society for Library and Information Science, 24(3), 157-180. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2013.24.3.157 

  10. Kim, Ji Hyeon (2020). Analysis of Reading Achievement Emotion in Non-literary Reading?Assessment Situation of High School Students in General Through Sentiment Analysis.?Master's thesis. Major in Korean Language Education Graduate School of Korea National University of Education. 

  11. Kim, Jin Soon (2022). The Study on City Brand and Tourism Image focusing Sentiment Analysis.?Master's thesis, Departnemt of Urban Engineering, Graduate School, Dong Eui University. 

  12. Kim, Soo Young (2011). A Study on the Utilization of Blogs in University Libraries. Master's?thesis, Department of Library and Information Science The Graduate School of Dongduk Women's University. 

  13. Lee, Eun Jin, Kim, Seon Hwa, Seo, Su Bin, & Lee, Ji Yoo (2021). A recommendation algorithm?for YouTube video contents. Industrial Electricity Committee of the Korean Institute of?Electrical Engineers Thesis Presentation and Professional Workshop, 7, 177-182. 

  14. Lee, Lan Ju (2014). A study on college students' use of library blogs: focus on D academic library.?Journal of Korean Biblia Society for Library and Information Science, 25(1), 332-341. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2012.23.3.157 

  15. Lee, Mi Yeon & Kim, Seong Hee (2012). The comparative analysis of blog contents in academic?libraries. Journal of Korean Biblia Society for Library and Information Science, 23(3), 157-175. 

  16. Lee, Soo Sang (2012). A preliminary study on the current condition of university library Facebook?pages: around Korean & USA University Libraries. Journal of Korean Library And?Information Science Society, 43(4), 347-372. https://doi.org/10.16981/kliss.43.4.201212.347 

  17. Lim, Jeong Hoon (2020). A study of the use of SNS for the activation of school library marketing.?Journal of Korean Library And Information Science Society, 51(1), 21-41. http://doi.org/10.16981/kliss.51.1.202003.21 

  18. Lim, Jung Hyun (2012). A Study on the Promoting of Social Network Services for Academic?Libraries. Master's thesis, Department of Library and Information Science The Graduate?School of Ewha Womans University. 

  19. Oh, Eui Kyung (2012). The study on the activation of public library services utilizing twitter.?Journal of Information Science Theory and Practice, 43(2), 143. https://doi.org/10.1633/JIM.2012.43.2.133 

  20. Oh, Yu Jin (2022). A Study on the Sentiment Analysis of Urban Landscape using Text Mining.?Master thesis, Department of Urban Engineering, Graduate School, Dong Eui University. 

  21. Ro, Ji Yoon & Noh, Young Hee (2020). A study on methods for activating libraries' YouTube?channel. Journal of the Korean Society for Information Management, 37(3), 1-24. http://doi.org/10.3743/KOSIM.2020.37.3.001 

  22. Seong, Yu Kyeong, Cho, Sang ki, Kim, Sun tae, & Oh, Hyo Jung (2021). A study of activating?plans for YouTube channels of teacher librarians in school libraries. Journal of Korean Biblia Society for Library and Information Science, 32(3), 163-185. http://doi.org/10.14699/kbiblia.2021.32.3.163 

  23. Shim, Jiyoung (2017). A content analysis on the domestic public libraries' use of twitter. Journal?of the Korean Society for Information Management, 34(1), 241-262. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2017.34.1.241 

  24. So, Haeun & Cha, Mikyeong (2021). A study on the public relations of university libraries using?instagram. Journal of Korean Biblia Society for Library and Information Science, 32(3), 67-91. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2021.32.3.067 

  25. Colburn, S. & Haines, L. (2012). Measuring libraries' use of YouTube as a promotional tool: an exploratory study and proposed best practices. Journal of Web Librarianship, 6(1), 5-31. 

  26. Farkas, M. G. (2007). Social software in libraries: building collaboration, communication and community online. New Jersey: Information Today, Inc, 29-48. 

  27. Joo, J. (2019). Uses and gratifications on subscribed YouTube channels: centered on motives for ritualized use and instrumental use, flow, and satisfaction. Journal of The Korea Convergence Society, 10(12), 223-233. http://doi.org/10.15207/JKCS.2019.10.12.223 

  28. Karim, J. (2022, June 14) Me at the zoo. [Video]. Available: https://www.youtube.com/watch?vjNQXAC9IVRw. 

  29. Nasmedia (2021). NPR 2021 인터넷 이용자 행태 보고서. 출처: https://www.nasmedia.co.kr/ 

  30. Nicholson, S. (2010). Inviting the world into the online classroom: teaching a gaming in libraries course via YouTube. Journal of Education for Library and Information Science, 51(4), 233-240. 

  31. Yaun, H. & Meszaros, R. L. (2006). Information innovations: from the web to the blog: a case study. Library HiTech News, 7, 23-24. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로